12. května 2014 19:45, aktualizováno  20:33 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

'Špinavý' rychlík Excelsior zmizí z kolejí. Cestující o něj nemají zájem

Nasazované vagony Českých drah v zimě nenabízejí nejideálnější komfort. V popředí jedno z rychlíkových oken, jímž na cestující dokonce sněží. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nasazované vagony Českých drah v zimě nenabízejí nejideálnější komfort. V popředí jedno z rychlíkových oken, jímž na cestující dokonce sněží. | foto: ©? ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

PRAHA Jeden z nejznámějších a také nechvalně proslulých rychlíků skončí. Po více než dvacetiletém provozu totiž z česko-slovenských kolejí letos v prosinci zmizí noční spoj Excelsior označený R 440/441 spojující Cheb a Košice. České dráhy přiznávají, že vlakem nejezdí dost cestujících. Čechy se Slovenskem tak nově přes noc spojí pouze dva vlaky.

Změna přijde s novým jízdním řádem pro rok 2015. "Reagujeme tak na vývoj poptávky po nočním cestování jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech s místy na sezení. Zároveň dojde k vyšší efektivitě při využití objednaných tras. Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají na plno, plně nevyužívají možný normativ hmotnosti, může v nich být řazeno i více vozů než v současnosti je," popsal serveru Lidovky.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

ČTĚTE TAKÉ:

Excelsior denně vyráží na více než 900 kilometrovou trasu po 18. hodině z Chebu, z Prahy pak po téměř hodinu a půl dlouhém čekání pokračuje po půlnoci přes Olomouc, Ostravu, Žilinu a Poprad až do Košic, kam podle jízdního řádu přijíždí před 10. hodinou dopolední. V opačném směru vyjíždí po 18. hodině z Košic, odkud do Chebu dorazí v 10. hodin dopoledne.

Jeden nejznámějších nočních rychlíků současnosti však proslavily především problémy. Dráhy na něj nasazují staré "koženkové" vozy, vzhledem k době jízdy a destinaci jej pravidelně využívají podivné existence a často se v něm krade. Od poloviny prosince však v jízdním řádu zůstanou na trase Praha-Košice pouze dva noční spoje, rychlíky Slovakia a Bohemia.

Od půlky letošního června navíc z kolejí zmizí další známý vlak Ostravan, který vyrážel na sever Moravy před 21. hodinou a z Ostravy ve čtyři ráno. Protože cestující o něj především v úseku Oloumouc - Ostrava neměli zájem, nově se vlak bude jmenovat Moravan a jeho cesta skončí v Olomouci. Jeden spoj podle serveru iDnes.cz nicméně zruší i konkurenční Regiojet a další dopravce mezi Prahou a Ostravou Leo Express plánuje vypravovat poslední vlak z Prahy později.

V jiných směrech ale dráhy od příštího roku naopak plánují spoje přidávat. "Například se připravuje obnovení přímého denního spojení Prahy a Varšavy, zavedení pravidelného dvouhodinového intervalu mezi Prahou a Vídní a prodloužení této linky do Grazu, zavedení souprav railjet v pravidelném 2hodinovém intervalu mezi Prahou a Brnem a dále do Rakouska a podobně. Řadu změn si jistě objednají také kraje, které rozhodují o regionální dopravě," uvedl Šťáhlavský. Definitivní verze jízdního řádu však bude uzavřena zhruba v polovině září.

Ondřej Golis

Autor

Ondřej Golisondrej.golis@lidovky.czČlánky

Advantage Consulting, s.r.o.
REFERENT ZÁKAZNICKÉHO SERVISU S FJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 27 000 - 31 000 Kč