Změna přijde s novým jízdním řádem pro rok 2015. "Reagujeme tak na vývoj poptávky po nočním cestování jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech s místy na sezení. Zároveň dojde k vyšší efektivitě při využití objednaných tras. Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají na plno, plně nevyužívají možný normativ hmotnosti, může v nich být řazeno i více vozů než v současnosti je," popsal serveru Lidovky.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
ČTĚTE TAKÉ: |
Excelsior denně vyráží na více než 900 kilometrovou trasu po 18. hodině z Chebu, z Prahy pak po téměř hodinu a půl dlouhém čekání pokračuje po půlnoci přes Olomouc, Ostravu, Žilinu a Poprad až do Košic, kam podle jízdního řádu přijíždí před 10. hodinou dopolední. V opačném směru vyjíždí po 18. hodině z Košic, odkud do Chebu dorazí v 10. hodin dopoledne.
Jeden nejznámějších nočních rychlíků současnosti však proslavily především problémy. Dráhy na něj nasazují staré "koženkové" vozy, vzhledem k době jízdy a destinaci jej pravidelně využívají podivné existence a často se v něm krade. Od poloviny prosince však v jízdním řádu zůstanou na trase Praha-Košice pouze dva noční spoje, rychlíky Slovakia a Bohemia.
Od půlky letošního června navíc z kolejí zmizí další známý vlak Ostravan, který vyrážel na sever Moravy před 21. hodinou a z Ostravy ve čtyři ráno. Protože cestující o něj především v úseku Oloumouc - Ostrava neměli zájem, nově se vlak bude jmenovat Moravan a jeho cesta skončí v Olomouci. Jeden spoj podle serveru iDnes.cz nicméně zruší i konkurenční Regiojet a další dopravce mezi Prahou a Ostravou Leo Express plánuje vypravovat poslední vlak z Prahy později.
V jiných směrech ale dráhy od příštího roku naopak plánují spoje přidávat. "Například se připravuje obnovení přímého denního spojení Prahy a Varšavy, zavedení pravidelného dvouhodinového intervalu mezi Prahou a Vídní a prodloužení této linky do Grazu, zavedení souprav railjet v pravidelném 2hodinovém intervalu mezi Prahou a Brnem a dále do Rakouska a podobně. Řadu změn si jistě objednají také kraje, které rozhodují o regionální dopravě," uvedl Šťáhlavský. Definitivní verze jízdního řádu však bude uzavřena zhruba v polovině září.