Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Česko

Výdaje do online reklamy loni dosáhly 57 miliard, vzrostly o 18 procent

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Shutterstock

V roce 2022 byly výdaje do online reklamy téměř 57 miliard korun, což potvrzuje roli internetu jako nejsilnějšího mediatypu, uvádí Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) v tiskové zprávě. Jsou to dosud nejvyšší investice, proti roku 2021 jde o 18procentní nárůst, ukázal výzkum inzertních výkonů internetové reklamy agentury Median. Letos odborníci očekávají růst 7 procent.
  9:39

Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+23 procent) a reklama ve vyhledávání (+9 procent). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 35 procent.

„Je pozitivní vidět, že i v době celosvětové ekonomické recese internet jako reklamní kanál prosperuje. Zároveň je to logické, protože online prostředí nabízí nejpřesnější cílení reklamních kampaní, okamžitou možnost jejich optimalizace a přehled o efektivitě vynaložených prostředků v reálném čase,“ uvedl k výsledkům výzkumu předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák.

Do výzkumu, který se konal letos v lednu a únoru, se zapojili internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti.

Výkon ostatních mediatypů na trhu je udáván v ceníkových cenách, zatímco objem internetové inzerce je tvořen ceníkovými i čistými cenami. Proto od roku 2021 SPIR výzkum metodicky upravil, přepočítal celkový výkon onlinu na ceníkové ceny, aby bylo možné srovnání s ostatními mediatypy.

Výkon online reklamy tvořený součtem ceníkových a čistých cen loni dosáhl 56,8 miliard korun. Převedeno do ceníkových cen se podle tiskové zprávy jedná o objem 117,7 miliard korun, což potvrzuje online reklamě pozici nejsilnějšího mediatypu.

Jedná se o dosud nejvyšší investice, které představují 18procentní nárůst proti předchozímu roku a kopírují kontinuálně rostoucí trend ve využívání online inzerce.

Vývoj celkových výdajů do internetové inzerce v miliardách korun

Pro rok 2023 je odhadováno zpomalení vývoje na 7procentní růst, což by znamenalo investice celkem 60,8 miliard korun do internetové inzerce v roce 2023.

V odhadech růstu jsou účastníci výzkumu tradičně konzervativní, letos k opatrnosti v odhadu přispívá navíc i nepříznivá ekonomická situace a dopady inflace.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!