Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Splněný sen starého pána

Česko

Darina Křivánková, 24. 3. Dopředu bylo jasné, že vzniká něco unikátního, ojedinělého. Teď, když je definitivně hotovo, je zjevné, že dílo svým způsobem očekávání předčilo. Jde o naprostý solitér, jenž se vymyká obvyklým hodnotícím kritériím. Stojí docela mimo kontext a působí jako opečovávaný královský potomek, na nějž jsou všichni zvědaví, ale nikdo s ním nechce kamarádit, natož se s ním rozdělit o svačinu. Nikam nepatří. Unikát, rarita, exot.

Poťouchlé Odcházení

Jan Gregor, 14. 3.

Povaze hry Havel formálně přiblížil i styl filmu. I zde se osvěživě avantgardní forma dá připsat debutantské touze experimentovat. Po vzoru ruských formalistů v ní hraje hlavní roli střih. Režisér například v závěru záludně střídá časové roviny, opakuje identické záběry se stejným úhlem kamery: například jakoby neústrojně vložené scény se zahradníkem (Miroslav Krobot), kterého nikdy nevidíme odcházet ani přicházet, pouze se najednou kdesi zjeví a na kameru, která ho zabírá vždy stejně, chrlí na Riegera své rozumy. To je jenom jedna z mnoha hravých připomínek toho, že se pohybujeme v kulisách absurdního fikčního světa.

Návštěva tohoto světa nebude sedět každému. Někoho odradí grotesknost, někoho přiznaná divadelnost. Ale Havlovi se podařilo svou vlastní poetiku převést na plátno velmi funkčně a nad očekávání zábavně.