Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Společně proti Google

Česko

Microsoft a Yahoo! spojily síly v boji proti hlavnímu rivalovi v oboru reklamy a vyhledávání na internetu

SUNNYVALE/REDMOND Společnosti Microsoft a Yahoo! včera uzavřely dohodu o partnerství v oblasti vyhledávání a reklamy na internetu. Pokusí se vytvořit trhliny v dosud neotřesitelné pozici Googlu na trhu s internetovou reklamou a zvýšit své příjmy v této oblasti.

Dohoda o partnerství má platit deset let. Microsoft podle ní dodá Yahoo! technologie. Yahoo! pak přestane vyvíjet svůj vlastní vyhledávač a plně ho nahradí novým vyhledávačem Bing, který představil Microsoft na začátku června. Generální ředitelka Yahoo! Carol Bartzová včera řekla, že kvůli dohodě bude muset firma propustit zatím neurčený počet zaměstnanců.

Dohoda také upravuje, jak si firmy rozdělí budoucí zisky z reklamy. V prvních pěti letech partnerství získá Microsoft dvanáct procent z reklamních příjmů na všech stránkách firmy Yahoo!. Yahoo! odhaduje, že dohoda s Microsoftem zvýší společnosti roční provozní zisk o 500 milionů dolarů (zhruba devět miliard korun) a ušetří investiční výdaje ve výši 275 milionů dolarů. Obě firmy si ponechají své vlastní internetové projekty. Yahoo! však navíc získá možnost prodávat exkluzivní reklamu i na stránkách Microsoftu.

„Microsoft a Yahoo vědí, že vyhledávání může být mnohem víc. Tato dohoda nám dává možnosti a prostředky na vytvoření budoucnosti vyhledávání,“ komentoval dohodu o partnerství šéf Microsoftu Steve Ballmer.

Včerejší dohodou skončily osmnáctiměsíční námluvy obou společností, které provázela celá řada spekulací. Uzavřené partnerství mezi Microsoftem a Yahoo! je o to překvapivější, že loni v květnu stáhl Microsoft svoji nabídku na převzetí Yahoo! za 47,5 miliardy dolarů (855 miliard korun). Tehdejší vedení Yahoo! považovalo nabídku Microsoftu za příliš nízkou a odmítlo ji. Vedení nepřijalo ani pozdější návrh Microsoftu na koupi samotného internetového vyhledávače za miliardu dolarů. Odmítnutí návrhu rozlítilo akcionáře a vedlo k odchodu tehdejšího šéfa a zakladatele společnosti Jerryho Yanga na začátku tohoto roku.

Poté, co se loni nezdařily námluvy s Microsoftem, obrátil svou pozornost k Yahoo! Google. Jejich plány na spolupráci v oblasti internetové reklamy však narazily na odpor regulačních orgánů. Proti tomuto spojení se postavilo americké ministerstvo spravedlnosti.

Podle agentury Reuters hrozí podobný osud i současnému partnerství mezi Microsoftem a Yahoo!. Spojené síly obou firem sice nedosáhnou na americkém trhu ani poloviny podílu Googlu, ale situace na trhu se přesto velice změní, protože zůstanou pouze dva velcí hráči místo tří.

Odborníci si proto myslí, že Google získal důvod k obavám, a očekávají úspěch nového spojenectví. Nejsou si však jisti, zda se tržní podíly obou společností prostě sečtou, nebo dokonce zvýší. Podle analytika Brendana Barnicla ze společnosti Pacific Crest je pro Microsoft dohoda velice výhodná a je možné ji považovat za velký úspěch. „Microsoft dohodou více než ztrojnásobí svůj podíl na trhu a dosáhne třiceti procent, aniž by musel platit něco předem. Navíc podmínky, za nichž bude sdílet příjmy z reklamy, jsou poměrně standardní,“ řekl Barnicle americkému listu The Wall Street Journal.

Spojení sil a zvýšení příjmů z reklamy potřebují obě společnosti především kvůli dopadům hospodářské krize, která se negativně podepsala i na trhu s internetovou reklamou. Microsoft, který je největším výrobcem softwaru na světě, zaznamenal v uplynulém finančním roce první pokles tržeb od vstupu firmy na burzu v roce 1986. Hospodářská krize tvrdě dopadá i na Yahoo!. Čistý zisk firmy se v letošním prvním čtvrtletí propadl o téměř 80 procent na 118 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč) z 537 milionů dolarů před rokem. Tržby klesly o 13 procent na 1,58 miliardy dolarů zejména kvůli slabým příjmům z internetové reklamy.

Z údajů výzkumné firmy comScore vyplývá, že Google v současnosti ovládá 65 procent amerického trhu. S výrazným odstupem je za ním na druhém místě se zhruba dvaceti procenty Yahoo! a třetí Bing má 8,4 procenta. Dominance Googlu je ještě výraznější v celosvětovém měřítku, kde si drží 67 procent trhu. Druhé Yahoo! má pouhých osm procent a Microsoft jen tři procenta na trhu.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...