Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Sportovci jsou křehké zboží

Česko

Rychlé vzestupy a stejně prudké pády. I tak vypadá vnímání sportovců očima veřejnosti. Jistoty neexistují. PRAHA Kdo má největší šanci zúročit svůj úspěch z letošní čínské olympiády a jak se projeví některá nesplněná očekávání? A jak si vůbec stojí současní čeští sportovci? „Bára“ je v kurzu Největší reklamní potenciál z letošních českých medailistů má podle marketingových odborníků Bára Špotáková, která dosáhla zlaté medaile v oštěpu „zázračným“ posledním pokusem. „Myslím, že z hlediska známosti svého jména na tom bude daleko lépe než Kateřina Emmons a David Kostelecký,“ řekl LN Jan Polák, account director agentury Ipsos Tambor, s odkazem na další dva úspěšné olympioniky, kteří získali zlato ve střelbě. „Ve prospěch Špotákové mluví nejenom popularita atletiky u nás, ale i to, jak ona sama mediálně působí: bezprostředně, otevřeně a lidově. Její hod měl navíc až hollywoodské atributy. Pokud se nebude sama snažit své reklamní využití tlumit, zájem o ni určitě bude,“ tvrdí Polák. Další zlatá olympionička Kateřina Emmons má podle něj nevýhodu, že střelba nepřitahuje tolik lidí jako atletika.

Vítězství Báry Špotákové také ještě ve čtvrtek 21. srpna, kdy se závod konal, patřičně zviditelnila firma Nike, která s úspěšnou oštěpařkou spolupracuje už přes dva roky. Na výškové budově City Tower v Praze na Pankráci nechala instalovat její oslavný portrét o rozměrech 4000 m2. Projekt připravovala několik týdnů. „Bára je naše přední sportovkyně a pro Nike je jednou z nejdůležitějších závodnic, s nimiž tu spolupracujeme. Věřili jsme, že uspěje,“ řekla LN PR manažerka Nike Martina Musilová.

Obdivují, či pochybují?

Popularita sportovců a „síla jejich značky“ je ale velmi křehké zboží, o čemž svědčí i čerstvé výsledky kontinuálního výzkumu Brand Power - Síla značky, který dlouhodobě provádí už zmíněná agentura Ipsos Tambor. Výzkum sleduje jednak to, jak známá jsou jména českých celebrit (včetně sportovců) mezi lidmi, jednak to, zda je lidé obdivují, pochybují o nich, nebo jim přímo nevěří. Aktuální data z letošního roku byla sbírána ještě před olympiádou, přesto však o něčem vypovídají.

Když přijde brutální pád Až brutální pád z výšin popularity tak letos zažila podle tohoto výzkumu Kateřina Neumannová. Po vítězství na zimní olympiádě v Turíně v roce 2006 byla jednoznačně nejobdivovanější a nejsilnější celebritou u nás, známostí a popularitou zastiňovala i Karla Gotta. Kvůli letošní organizaci mistrovství světa v Liberci však počet jejích obdivovatelů a zastánců prudce klesl. „Šlo o největší meziroční propad ze všech sledovaných celebrit,“ zmiňuje Polák.

Naopak největší stálicí českého sportu zůstával až do olympiády Roman Šebrle - známost i „průraznost“ jeho jména meziročně rostla. Slabší výsledek z Pekingu to však může negativně ovlivnit. „Dá se čekat, že ve výzkumu trochu spadne,“ připouští Polák. S trvalou přízní veřejnosti čeští sportovci zkrátka moc počítat nemohou: „Třeba Lukáš Bauer se vítězstvím ve Světovém poháru hodně zviditelnil, ale na průraznosti jeho jména se to nijak zvlášť neprojevilo, byť to byla bomba. Obecně sportovci ve výzkumu spíš stagnují,“ dodává Polák.

***

Stálice a padlá hvězda

Stálice Nejpopulárnějším sportovcem u nás byl letos až do olympiády desetibojař Roman Šebrle -průběžně rostla jak jeho obecná známost, tak i počet jeho přesvědčených zastánců. V popularitě se s ním může ze současných celebrit měřit jen Jan Kraus.

Padlá hvězda Krutý pád z výšin popularity prodělala Kateřina Neumannová. „Zlatá Katka“ byla po fenomenálním vítězství na zimní olympiádě v Turíně dva roky po sobě nejobdivovanější českou celebritou vůbec. Kvůli letošní organizaci mistrovství světa v Liberci se však její oblíbenost propadla vůbec nejvíc ze všech osobností zmíněných ve výzkumu.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč