Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Sportovní sponzoring osloví víc muže

Česko

Přestože image sportu v letošním roce poškodilo několik skandálů, nepřestávají firmy do této oblasti formou sponzoringu investovat. Větší šanci na zapamatování mají sponzoři sportů preferovaných muži.

PRAHA Čeští muži si se sportovním sponzoringem spojují nejčastěji značky Telefónica O2, Gambrinus, Vodafone a Škoda. V ženské paměti zase uvízly více značky Mattoni, Sazka a T-Mobile. Uvádí to aktuální výsledky výzkumu OMD Snapshots, což je on-line výzkum na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku od 12 do 69 let.

„Rozdíly v zapamatování jednotlivých značek způsobily nejspíš různé preference sportů u mužů a žen - první dvě značky Škoda a O2 jsou spojovány zejména s hokejem (Mistrovství světa, hokejová extraliga), Gambrinus je ve všech případech jmenován ve spojitosti s 1. fotbalovou ligou (Gambrinus liga) a v případě Vodafonu si lidé tuto značku asociují se sponzoringem Formule 1 a fotbalovou ligou mistrů,“ uvedl pro LN Peter Javornický z mediální agentury OMD, která výzkum provádí. Všechny čtyři uvedené značky podle něj o něco více jmenovali muži.

„U značek Mattoni, T-Mobile, Sazka a Adidas, které si o něco více pamatuje ženská část populace, nejsou lidé schopní jednoznačně přiřadit druh sponzorovaného sportu. Může to být způsobeno tím, že sponzorské aktivity těchto značek jsou různorodější. Nicméně rozdíly v pohlaví nejsou v tomto případě tak zásadní, a proto nelze tyto značky (Mattoni, T-Mobile, Sazka, Adidas) označit takzvaně za ženské,“ dodal.

Skutečností zůstává, že sportovní dění sledují v ČR výrazně víc muži než ženy, a že přitom dávají přednost zejména fotbalovým a hokejovým utkáním. Podle výzkumu Market & Media & Lifestyle TGI společnosti Median sledovalo tyto sporty v televizi v posledním roce s oblibou víc než 56 procent dotázaných mužů. Až s větším odstupem pak následovaly další sporty, konkrétně automobilové závody, lyžování a atletika.

U žen oproti tomu zabodovalo v posledních dvanácti měsících nejvíc krasobruslení, které si získalo v televizním vysílání pozornost 26,7 procenta žen (hokej rádo sledovalo 22,9 procenta dotázaných žen, fotbal jen 10,7 procenta žen). Mezi další sporty preferované výrazně více ženami patřily tanec a gymnastika.

Sponzoring sportovních událostí a sportovců patří podle reklamních odborníků mezi žádané formy propagace, protože sportovní dění hodně působí na lidské emoce. Z téhož důvodu je však také rizikový, což ukázala například letošní dopingová aféra kolem slavného cyklistického závodu Tour de France nebo vlekoucí se podezření na korupční prostředí českého fotbalu.

Diváci na podobné případy reagují hodně citlivě a sponzorující společnosti pak musejí čelit negativní reklamě.

Autor: