Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Spyker o sobě rád dává vědět. A proto chce Saab

Česko

Ve víru událostí kolem odprodeje švédské automobilky Saab od amerického gigantu General Motors se do středu pozornosti dostala nizozemská značka Spyker. Tato automobilka se specializuje na superluxusní vozy vyráběné na míru zákazníkovi. Dlouho byla v zapomnění, ale nyní, ať už její námluvy se Saabem dopadnou koncem tohoto týdne jakkoli, patří spolu s čínskou automobilkou BAIC (ta odkoupila staré technologie Saabu) mezi jasné vítěze. O Spykeru se totiž mluví, a to je to hlavní. Jestli má tahle značka v něčem tradici, tak je to originální způsob, jak se dostat do širšího povědomí. Zdálo by se, že i Spyker patří mezi ony mladé továrničky, které slouží pro uspokojení boháčů, podobně jako bývalý zájemce o odkoupení Saabu, automobilka Koenigsegg. Ale není tomu tak. Spyker má hluboké kořeny.

Vznik této značky se datuje do roku 1898, kdy bratři Jacobus a Hendrik-Jan Spijkerovi, karosáři z Amsterdamu, vyrobili svůj první vůz. Ještě týž rok se jim povedlo něco nevídaného. Dostali zakázku na nový zlacený vůz pro nizozemskou královnu. Šlo o povoz, který měl sloužit k oficiálním ceremoniím. A právě to se stalo pro jejich kariéru zásadním mezníkem. Od toho okamžiku o nich věděli i mimo Amsterdam, zakázky se jen hrnuly a bratři se mohli plně soustředit na vývoj a výrobu motorových vozů. Kvůli zahraniční klientele také změnili název značky na jednodušší Spyker. I nadále se jejich automobilka snažila zaujmout svět, ze začátku hlavně dobýváním rychlostních rekordů při závodech. V roce 1907 se auto Spyker 14/18HP zúčastnilo legendárního závodu z Pekingu do Paříže a dojelo druhé. Síly mu nestačily jenom na italské vozidlo s názvem Itala.

V jiných odvětvích podnikání však bratři už tak úspěšní nebyli a Spyker se brzy potácel před bankrotem. Navíc v témže roce, kdy uspěli v závodu Peking-Paříž, zahynul Hendrik-Jan Spijker při neštěstí na přívozu. Brzy nato investoři odstavili i druhého bratra.

Během první světové války zažíval celý autoprůmysl, a hlavně ten zaměřený na luxusní zboží, fatální úbytek klientů. Spyker se proto stal dodavatelem letadel pro nizozemské letectvo. Během čtyř let vyrobil přes sto letadel a kolem dvou set leteckých motorů. Na památku této etapy má Spyker dodnes v logu vrtuli a získal tak i své heslo: „Pro houževnatého není žádná cesta nemožná.“

Je ironií osudu, že tři roky po válce vyhlásil s touto velkolepou myšlenkou bankrot a byl postupně rozprodáván až do roku 1926. Od té doby se po automobilce Spyker slehla zem.

Novodobý Spyker, který se ohlásil v roce 2000 ve Velké Británii na Birmingham Auto Show, tak nemá s tím ze začátku dvacátého století téměř nic společného. Za znovuzrozením značky stojí nizozemský módní magnát Victor Muller. Automobilka vyrábí maximálně individuální auta. Její specialitou je, že klient se účastní celého procesu výroby vozu. Po sepsání smlouvy získá vlastní webovou stránku, kde může pomocí kamer sledovat nepřetržitě výrobu vozu, dozvídá se o všech novinkách, a může také vše komentovat a vybírat si z různých možností.

Spyker ale ctí svou tradici. A ta stojí hlavně na novátorské reklamě. Cílem Spykeru je dávat o sobě světu vědět. Třeba i tím, že chce odkoupit Saab.

Autor: