Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

Šrotovací šílenství na Slovensku

Česko

Na šrotoviště vozí Slováci i zachovalá pojízdná auta, jen aby dostali od státu příspěvek na nový vůz

BRATISLAVA/PRAHA Krize nekrize, když dostanou slevu, pět a až deset tisíc eur na nové auto Slováci vždy nějak najdou.

Šrotovné zavedené před dvěma týdny slovenskou vládou premiéra Roberta Fica vyvolalo mezi automobilisty doslova nákupní horečku. Sleva až dva tisíce eur na nové auto, kterou poskytuje stát společně s prodejci (ke slevě 1500 eur musí prodejce přidat svoji slevu ve výši minimálně 500 eur), vyvolala doslova pozdvižení. Důvodem je především to, že peníze na šrotovné (33 milionů eur), vyčleněné ze státního rozpočtu, stačí pouze na dvacet tisíc nových automobilů. Vzhledem k velkému zájmu Slováků se zdá, že by mohly dojít za několik týdnů.

K nákupní horečce až panice, jež propukla naplno tento týden, pomohli i prodejci, kteří oznámili, že většinu nejlevnějších modelů aut už vyprodali.

Na některá auta se proto musí i několik měsíců čekat.

Aby se zabránilo chaosu, muselo Sdružení automobilového průmyslu zavést pořadník, který eviduje každé auto sešrotované kvůli vládní dotaci a k němu prodaný, nebo rezervovaný nový automobil. Ve čtvrtek už na tomto pořadníku bylo 1666 vozidel a pokud by šrotování probíhalo stejným tempem jako v minulých dnech, do měsíce by byly dotace vyčerpány. „Když zjistíme, že se počet sešrotovaných automobilů blíží k 22 tisícům, zablokujeme systém a občan už potom neodevzdá vozidlo na sešrotování s dotací,“ tvrdí v deníku Sme Mária Nováková, výkonná ředitelka Sdružení automobilového průmyslu. Nejvíce se v těchto dnech nakupují nejlevnější vozidla na trhu. Hitem jsou nejen fabie, ale také Renaulty Thalie, nebo Opely Corsa. Thalie například se šrotovným vyjde na necelých 5,5 tisíce eur (asi 150 tisíc korun).

Podle zjištění slovenských novinářů se však kupují za šrotovné i drahé modely, často i za dvacet tisíc eur. Pořizují si je lidé, kteří staré, víc než desetileté auto získali od jeho původního majitele právě jen kvůli získání slevy na šrotovném.

Šrotovací šílenství vede k tomu, že do lisu jdou nejen auta na hranici životnosti, ale i poměrně nové, zachovalé automobily. „Lidé se zbavují i aut v dobrém technickém stavu, která nemají naježděno mnoho kilometrů. To už není řešení krize, to je přepych,“ řekl deníku Sme Tomáš Ďuriš z firmy Autovraky.

Před některými vrakovišti se už tento týden tvořily fronty a někteří motoristé raději čekali na sešrotování přes noc, jen aby na ně přišla co nejrychleji řada.

Na slevu si i půjčují Slovenský program „šrotovného“ kritizuje opozice i někteří odborníci. Důvodem je to, že domácí poptávka je v porovnání s produkcí aut na Slovensku zanedbatelná (loni se vyprodukovalo 570 tisíc aut a doma se prodalo sto tisíc).

Jako nebezpečné pak vidí opozice, že mnozí Slováci se zbavují funkčních starých aut a kvůli koupi nového vydávají nesmyslně tisíce eur místo toho, aby si je nechali na čas krize jako rezervu. Mnozí si dokonce na auto se šrotovným půjčují, vláda totiž dovolila vyplatit šrotovné i při nákupu na leasing.

Autor:

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...