Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Šrotovné drželo prodej při životě

Česko

Efekt šrotovného vyprchává, varují automobilky. Musí proto snížit výrobu.

BRUSEL Loňský rok se do historie prodeje osobních aut nezapíše právě zlatým písmem. Ztráty automobilek byly nakonec menší jen díky šrotovnému.

Loňský prodej dosáhl podle čerstvých čísel celkem 14,48 milionu vozů, což je meziročně o 1,6 procenta méně.

Ve druhém pololetí poptávka díky šrotovnému oživila po výrazném propadu v první polovině roku. V prosinci se už podle zástupců evropského sdružení výrobců automobilů ACEA prodej meziročně zvýšil o 16 procent na 1074 milionů vozů.

V západní Evropě loni prodej stoupl o 0,5 procenta na 13,63 milionu vozů. V novějších členských zemích Evropské unie se naopak propadl o 26,6 procenta na 848 627 vozů. Výraznější nárůst v rámci těchto zemí loni zaznamenaly pouze Česká republika a Slovensko, napsalo sdružení na svých internetových stránkách.

Evropské prodeje loni podle analytičky PwC Petry Šafkové drželo nad vodou šrotovné, které dokázalo v mnoha zemích zvrátit velmi pesimistické odhady ze začátku roku 2009, a někde dokonce vedlo i k nárůstu prodejů. „Napjaté veřejné finance evropských zemí letos sotva umožní znovu nabídnout tak výrazné podpory automobilovému průmyslu. Přičteme-li k tomu, že se část letošní poptávky díky šrotovnému realizovala již v roce 2009, bude letos velmi těžké dosáhnout loňských čísel prodejů,“ uvedla.

V celé EU se tak podle PwC letos prodá o 900 tisíc vozů méně než v roce 2009. „Na loňských číslech, pokud mírně neporostou, by se tak letos mohly udržet trhy, které nebyly v roce 2009 podpořeny šrotovným,“ dodala Šafková.

Z podrobnějších údajů sdružení vyplývá, že nejvýraznější nárůst loni v Evropě zaznamenala rumunská nízkonákladová značka Dacia z francouzského koncernu Renault, jejíž prodej stoupl o více než 29 procent. Nejvýraznější propad o téměř 60 procent naopak vykázala švédská značka Saab. Mateřská General Motors nedávno začala činnost Saabu postupně ukončovat, vzhledem k existujícím nabídkám na převzetí však ještě zůstává určitá šance na záchranu podniku.

Prodej automobilky Škoda Auto loni v Evropě stoupl o 4,1 procenta na 481 458 vozů. Její podíl na evropském trhu se tak zvýšil na 3,3 procenta z 3,1 procenta v roce 2008. Škoda je součástí největší evropské automobilky Volkswagen, jejíž prodej vzrostl o 0,7 procenta na 3,06 milionu vozů.

Poptávka po automobilech byla těžce zasažena světovou hospodářskou a finanční krizí. Řada evropských zemí se proto rozhodla podpořit prodej zavedením šrotovného. Automobilky se však obávají, že po ukončení podpůrných programů poptávka opět klesne.

Francouzská automobilka Renault například uvedla, že v letošním roce očekává v důsledku ukončování programů šrotovného propad evropského automobilového trhu o osm až deset procent.

Také šéf italské automobilky Fiat Sergio Marchionne předpokládá, že světový automobilový průmysl musí pro své přežití snížit výrobní kapacitu, a to zejména v Evropě.

graf

Prodej nových aut v Evropě 26,6 %

Zdroj: ACEA

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...