Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Šrotovné plní slovenské bazary

Česko

Slováci přecenili své síly, nemají na splácení vozů koupených se státní dotací. Nová auta tak končí v bazarech

PRAHA Poměrně velký počet Slováků si momentálně klade otázku, zda koupě nového vozidla nebyla předčasná. Šrotovné, které mělo posílit ekonomiku a přinést prospěch i občanům, mnohé z nich spíše přivedlo do pasti.

Nemalé množství Slováků, kteří se nechali vidinou šrotovného přesvědčit k zakoupení nového auta, nyní řeší, jak je splácet. A v nouzi ani neváhají dávat nová auta do bazarů. „Za měsíc květen a červen letošního roku přibylo v nabídce slovenských autobazarů dohromady přibližně patnáct tisíc aut, což je zhruba o deset procent více, než jaký je průměr v předchozích měsících,“ řekla produktová manažerka společnosti Autobazar.sk Katarína Trnovcová. „Před šrotovným a také ještě v jeho průběhu tvořila nabídka aut se stářím maximálně jeden rok zhruba čtyři procenta, zatímco v současnosti je to osm procent čili dvojnásobek. Kromě toho ze všech aktuálně nabízených aut ve stejném stáří je 60 procent prodaných po šrotovném, tedy v květnu, červnu, červenci,“ vysvětlila Trnovcová.

Množství aut v bazarech poroste Tento trend by neměl polevit ani v dalších měsících, kdy si začnou i další majitelé nových aut uvědomovat, že nemají na splácení nových aut dostatek peněz.

„Výraznější nárůst zájemců o prodej nových automobilů, kteří zároveň využili šrotovné, očekáváme na přelomu letošního roku,“ sdělila tisková mluvčí slovenské pobočky AAA Auto Erika Hettešová.

Konečná pro majitelé nových vozů, kteří nejsou schopni splácet, nastává v okamžiku příchodu exekutora. Ten může mít v některých případech uzavřenou smlouvu na prodej zabavených vozidel s autobazary v okolí. Podle nejmenovaného zdroje LN se počet vozů v nabídce některých exekutorů zvýšil téměř pětkrát.

Na šrotovném by rádi vydělali i spekulanti, kteří nabízejí autobazarům vozidlo za cenu vyšší, než za kterou státem dotovaný vůz pořídili. Na autobazary se obracejí i ti, kteří se chtějí nekalým způsobem zbavit leasingových splátek. „V případě, kdy přijde klient s nabídkou poměrně nového automobilu, vezmeme ho na komisionální prodej čili vůz od klienta neodkoupíme, avšak vedeme ho v nabídce autobazaru,“ vysvětlila Jana Pašková z operátorského centra bratislavského autobazaru Darex.

Šrotovné láká dál Slovenská vláda věnovala na šrotovné přes 55 milionů eur (1,4 miliardy korun). Podle ministra hospodářství SR Ľubomíra Jahnátka šrotovné pomohlo oživit slovenskou ekonomiku. Analytici mají však jiný názor.

„Efekt slovenského šrotovného je pro naši ekonomiku velice malý. Nejvíce tato forma dotace pomohla trhu s prodejem aut. Z dlouhodobého hlediska šrotovné do značné míry vyčerpávalo a nadále vyčerpává budoucí nabídku. Taktéž nevidíme žádný zásadní vliv na ekonomiku jako celek,“ popsal ekonomický analytik Tatra Banky Boris Fojtík. Podle včera zveřejněných statistik slovenského Sdružení automobilového průmyslu stoupl v červenci prodej nových automobilů na 11 210 kusů, což je o pětinu více než ve stejném období loni. Je tak téměř jisté, že negativní dopady šrotovného budou vlivem problematického využívání na Slovensku i nadále pokračovat.

***

Dvě vlny šrotovného

Příspěvky na koupi nového auta výměnou za likvidaci staršího vozidla, na které vláda vyčlenila 55,3 milionu eur (1,43 miliardy Kč), podpořily prodej více než 40 tisíc aut. Škoda prodala v červenci 1861 vozů. Její tržní podíl činil 16,56 procenta. Na druhém místě v odbytu skončil francouzský Renault s podílem 9,75 procenta. Následovaly francouzský Peugeot (8,56 procenta) a jihokorejská Kia (7,91 procenta).

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!