Z včerejších vyjádření politiků vyplývá, že jeho zavedení v podstatě připadá v úvahu pouze v případě, že v předčasných volbách uspěje sociální demokracie. „Byla by to naše priorita,“ řekl LN stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Pravicoví politici i nezávislí ekonomové šrotovné odmítají. „Šrotovné pokřivuje trh, když upřednostňuje a zvýhodňuje automobilový průmysl před jinými hospodářskými odvětvími,“ uvedl analytik Broker Consulting Jan Šimek. „Ačkoliv je tedy šrotovné zákonem umožněno, předpokládám, že ho současná vláda nezavede,“ doplnil analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Důvodem je podle něj výrazný nárůst sociálních výdajů a hrozivý stav deficitu státního rozpočtu.
Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka je těžké odhadnout, k jakému vývoji zavedení šrotovného na trhu povede. „Obecně lze po zavedení šrotovného očekávat určité zvýšení prodejů na domácím trhu a rovněž je pravděpodobné, že výrobci a dovozci osobních automobilů nabídnou speciální cenově výhodné modely určené pro tuto akci,“ uvedl Šípek. Šrotovné uvítala největší domácí automobilka Škoda Auto. Další tuzemské automobilky, kolínská TPCA a Hyundai Nošovice, neočekávají od šrotovného na svou produkci zásadnější vliv.
Kromě příspěvku na nákup nového automobilu zavádí schválený zákon také delší dávky v nezaměstnanosti, vyšší přídavky na děti a vyšší daňovou slevu na dítě.
Více informací na straně 13