Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Srovnávací test GPS navigací

Česko

VÁNOČNÍ TIP LN

Satelitní navigace jsou v současnosti nejen prodejním fenoménem, ale tvoří i zcela novou třídu spotřební elektroniky.

Není to tak dávno, kdy GPS navigace patřily k luxusu -byly součástí vybavení jen těch nejdražších limuzín a příplatek za ně se pohyboval v horentních částkách. Dnes trh nabízí velmi široký výběr a hlavně variabilitu jednotlivých typů. Málokterý model je již jen pouhou navigací. Většinou jde o multimediální centra, která sdružují další funkce - třeba prohlížeč fotografií, Bluetooth, handsfree, monitor nebo digitální televizi.

V našem testu jsme neupřednostnili pouze některou cenovou relaci, ale připravili jsme široký rejstřík alternativ. Vynechali jsme pouze kategorii těch nejlevnějších GPS navigací, které často nemají žádné výrazné prvky.

Ani v oblasti přenositelnosti jsme se nesoustředili pouze na jednu kategorii - především proto, že co může jednomu uživateli připadat velmi přínosné, pro druhého je nezajímavé. Proto jsme se zaměřili nejen na samotné vlastnosti, ale i na celkovou užitnou hodnotu, univerzálnost a další prvky, které mohou pomoci při výběru.

Univerzalita

Dospěli jsme k názoru, že ona univerzalita opravdu není špatná - navigaci jsme kromě auta používali například i na kole, skútru, na motorce a především v letadle.

Tam jednoznačně dominovaly obě navigace Garmin. I když každá má zcela jinou filozofii, bezkonkurenčně vedly nad ostatními, především ve výdrži baterií, odolnosti proti povětrnostním podmínkám. Model značky Garmin je možné hodit i do vody - pokud vám neuplave, nic jiného se mu nestane. K modelu Garmin Zümo se standardně dodávají dva držáky. Jeden do auta, druhý na motorku. Podle toho, na který navigaci připevníte, se změní některé vlastnosti zobrazení displeje - třeba velikost písma při zadávání adresy. Není proto problém zadávat na motorce i v rukavicích. K oběma Garminům se dají koupit i rafinované držáky Touratech, které jsou schopny absorbovat i značné vibrace v terénu.

Díky velkokapacitním bateriím bylo jejich dalším hitem podrobné sledování letu v dopravních letadlech s okamžitou orientací lokality, rychlosti a výšky.

Více podrobností a technické údaje najdete na www.itest.cz.

Garmin GPSMAP 276C/278 (19 990/29 990 Kč)

Nejprofesionálnější navigace, kterou jsme měli v rámci testů k dispozici. Od ostatních modelů se odlišovala desítkami vlastností. Neuvěřitelná je například její výdrž baterií až kolem šestnácti hodin. V tom je o několik tříd lepší než konkurence. Také možnosti uživatelského nastavení jsou vynikající. Vše je možno upravit na míru.

Vzhledem k tomu, že náš model byl kromě automap vybaven i speciálními leteckými mapami některých evropských zemí, byla práce s ním opravdovým zážitkem nejen na zemi v autě a na motocyklu, ale také v letadle. Zkoušeli jsme jej i na lodi. Jen pro zajímavost: univerzalita tohoto modelu je tak rozsáhlá, že například po dokoupení příslušného modulu lze tuto navigaci používat například i jako echolot a zkoumat tak výskyt ryb v okolí. Snad jedinou nevýhodou tohoto modelu je relativní složitost ovládání. Když ho však zvládnete, je tento přístroj zcela perfektní. Výhody: bezkonkurenční výdrž baterií, detailní propracované menu, špičková univerzálnost Nevýhody: složitější ovládání

Garmin Zümo 550 (19 990 Kč)

Zcela odlišná filozofie než u modelu 278, přesto opět absolutní špička ve své kategorii. Zatímco předchozí model má velké množství podmenu a dá se upravit do detailů, Zümo 550 sází na jednoduchost, absolutní intuitivnost a komfortní ovládání. Mimo jiné má dva moduly Bluetooth - jeden telefon, druhý pro sadu handsfree (lze připojit jakákoliv sluchátka či reprodukční soustavy). Byla to jediná navigace s Bluetooth, která ve spojení s mobilem právě díky dvěma modulům pracovala bez jakýchkoliv omezení a problémů. Díky kompaktnosti a dalším vynikajícím vlastnostem byl tento model nejoblíbenější. V závislosti na tom, na kterém ze dvou držáků je upevněn, mění některé vlastnosti. Je jediným modelem, který byl perfektní v letadle, autě, na skútru či na kole. Výhody: absolutní univerzálnost, citlivý dotykový displej, vynikající výdrž baterií, dva moduly Bluetooth, odolnost proti vodě, možnost použít protiotřesový držák Nevýhody: nelze uživatelsky upravovat

AvMap Geosat 5 GT (14 399 Kč)

Tento model vyniká především velkým (pětipalcovým) dotykovým displejem. Díky němu lze na této navigaci velmi komfortně sledovat dopravní situaci, ale také například prohlížet digitální fotografie. Máte-li v autě DVD či televizní tuner, může posloužit i jako velmi dobrý monitor. Díky velké ploše displeje jsou údaje nejen dostatečně velké a přehledné, ale zároveň lze najednou zobrazit většinu informací o probíhající cestě, jako je momentální rychlost, vzdálenost do cíle či vzdálenost ujetá. Ve spodních lištách najdete údaje o aktuální pozici a důležitých průjezdních bodech či cílech. Vedle těchto výborných vlastností má však i dva rysy, které již tak oslnivé nejsou. Slabinou je především malá výdrž baterií. Druhou je horší mikrofon, který omezuje možnost používat Bluetooth handsfree, které je v zařízení nainstalováno. Výhody: velký dotykový displej, víceúčelové použití jako monitor, dobře zpracované ovládání map přehledné kontrolní údaje Nevýhody: malá výdrž baterií, nekvalitní zabudovaný mikrofon pro handsfree

Panasonic CN-GP50N-Strada (12 995 Kč)

Unikátní vlastností, kterou Strada vyniká, je neobvykle bohatá nabídka příslušenství. Kromě standardního nabíjení a autonabíječky je to například přídavná externí anténa a přijímač TMC. Další silnou stránkou je velký displej 16:9. Také kvalitní práce s Bluetooth technologií pro telefonování s možností přímého vytáčení z displeje. Mapové podklady navigace jsou od společnosti Navteq a pokrývají 37 zemí. Ovládání navádění je intuitivní a nečiní problémy. Tak jako u některých dalších modelů (především s větším displejem) navigaci trochu zazlíváme, že není osazena A/V vstupem. Takový monitor by byl velmi praktický pro prohlížení fotografií či videa. Na Stradě to sice jde pomocí nahrávky na SD kartu, což nám však nepřipadá dost komfortní. Až na tuto drobnost, běžnou i u jiných modelů, můžeme model jen doporučit. Výhody: velmi bohatá výbava, moderní kvalitní displej 16:9 Nevýhody: pouze pasivní držák, zbytečně malé písmo

Dynavix Omega (9996 Kč)

Jedna z mála českých navigací. Má působivé provedení hardwaru, kvalitní matný materiál s výrazně „seknutými“ hranami působí v kombinaci se stříbrnými směrovými ovladači velmi seriózním dojmem. Formát 16:9 odpovídá současnému trendu. Také menu je dle našeho grafického cítění velmi zdařilé. Velmi dobrou vlastností je i využití aktuálních dopravních informací pro výpočet trasy pomocí RDS-TMC. Model umí upozornit na měřené úseky rychlosti - touto funkcí bývají vybaveny pouze některé komfortní modely. Naopak některé grafické prvky této mapy nás oproti těm nejlepším trochu zklamaly. Pozitivní je dotykové systémové ovládání displeje. Postrádali jsme však například podrobnější návod k produktu a vstupní A/V konektor. V poměru cena/výkon je Dynavix Omega velmi zajímavým hráčem na našem trhu. Výhody: pěkný design, upozornění na měřené úseky, RDS-TMC Nevýhody: nemá žádný vstup pro přehrání videa či fotografií

HP iPAQ 316 (10 900 Kč)

Čerstvá novinka od HP. Velmi tenký přístroj, který je možné používat nejen jako navigaci do auta, ale velmi úspěšně i jako osobní navigaci. Dá se využít také k prohlížení obrázků, videa, jako kalkulačka či k určení přesného času nejen v lokalitě, kde se nacházíte, ale i v dalších městech. Velmi praktické je ovládání velikosti mapy rolerem, nikoliv dotykově, jak bývá obvyklé. Tento model je ideální pro toho, kdo se kromě jízdy autem často pohybuje v přírodě. Vzhledem k tomu, že jde o předprodejní vzorek, netestovali jsme zatím takové vlastnosti jako například výdrž baterií. To však učiníme na webu iTest, jakmile budeme mít k dispozici prodejní verzi, což by mělo být v nejbližší době. Zajímá nás například, jak se tento tenký model bude chovat na horách, pro které je vzhledem ke své skladnosti a nízké hmotnosti víceméně předurčen. Výhody: velmi tenká stavba, výborný jako osobní navigátor, čistý design, ovládání velikosti rolerem Nevýhody: drobné ikony

Pioneer AVIC-X3 (48 990 Kč)

Na rozdíl od ostatních modelů je navigace zabudována do prostoru 1DIN místo klasického autorádia. Je velmi komfortním univerzálním informačním a zábavním centrem v autě. Z testovaných GPS je sice nejdražší, ale v úvahu je třeba brát to, že vedle navigace má i špičkové rádio, DVD a vynikající 7palcový monitor.

Mapy Evropy jsou umístěny na dvou DVD-ROM. Veškeré hlasové informace jsou přenášeny pomocí audiosystému vozu s volbou levého, pravého či obou kanálů. Velmi praktický je integrovaný 3D gyroskopický senzor, který umožňuje stálou navigaci i při ztrátě signálu GPS. Samozřejmostí u takto vyspělého systému je i integrovaný RDS-TMC tuner pro zobrazení dopravních informací v reálném čase. Vzhledem k velikosti displeje je přehled o trase excelentní. Výhody: výhody spojené s propojením všech audioa videopřístrojů ve vozidle do jednoho centra, komfortní ovládání, vynikající obraz i zvuk Nevýhody: vyšší cena

Sony NV-U93TC (11 100 Kč)

Tato GPS patří mezi moderní modely v oblíbeném formátu 16:9. Monitor je proveden v čistém jednoduchém stylu, jak je u této značky obvyklé. Čistý a přehledný design je také vlastností softwarové části. Údaje jsou přehledné. Výbornou vlastností je například systém pro práci při ztrátě signálu, zajímavá je i vestavěná funkce TMC, tedy systém pro sledování dopravního provozu. Velmi pozitivní je i možnost telefonovat přes Bluetooth. Na rozdíl od některých jiných značek zde Sony zabudoval zcela funkční systém. Telefonování je oboustranně zřetelné. Snad jediné, co jsme u tohoto modelu navigace postrádali, byla absence vstupů pro možnost využívat tento jinak velmi dobrý monitor pro další možnosti, jako je například prohlížení fotek či sledování DVD nebo iPodu. Výhody: moderní kvalitní displej velikosti 4,8“ ve formátu 16:9 Nevýhody: malé možnosti pro univerzální použití

VDO Dayton 6000 TMCBT (17 450 Kč)

Čerstvá novinka a absolutní hit. Model je na rozdíl od své konkurence vybaven plnohodnotným digitálním televizním tunerem, jedním z největších displejů (5,6“) a velmi silnou baterií Li-Pol 4000 mAH, která mu umožňuje provoz až 6 hodin (při sledování TV 3 hodiny). Výrobek jasně ukazuje další možnosti v budování informačních a zábavních center v autech. Při ceně, která je v oblasti lepších navigací běžná, ukazuje, že tak zajímavou věc, jako je TV v autě, získá kupující jako bonus. Po vyjmutí z držáku může sloužit třeba na horách či chalupě jako mobilní TV. Samozřejmostí je vstup pro prohlížení fotografií a videa. TV ale není na úkor navigační části - i v oblasti navigace má model špičkové vybavení na nejvyšší úrovni. Výhody: výborný velký displej, digitální TV tuner, dlouhá výdrž baterií, skvělá univerzalita, vynikající poměr cena/výkon Nevýhody: pro „otrlé“ může být nevýhodou, že TV se v rychlosti 6 km/hod. automaticky přepne na navigaci

O autorovi| PETR ŘEZÁČ, Autor je šéfredaktorem serveru iTest

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!