Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Stačí image Škody pro superb?

Česko

JAK TO VIDÍ PETR HANKE

Nový superb je bezpochyby dobře postavené auto, které s největší pravděpodobností nabídne pohodlné cestování. Automobilka slibuje především snížení hlučnosti, zlepšení směrové stability a přitom i zvýšení obratnosti. Ostatně to potvrdily i první novinářské předtesty, které automobilka uspořádala v utajení v americkém Utahu. Zde probíhaly kromě jiného i testy provozu novinky za vysokých teplot.

V souvislosti právě s tímto modelem se opět ukazuje, že čím je daný automobil na trhu postaven výše, tím je důležitější jeho image - jeho výraz a charakter. Nebudeme si nic nalhávat, ale kdybychom nevnímali tyto věci, asi těžko by se prodávalo tolik audi nebo bentleyů.

Vsouvislosti s typem Superb je zřejmé, že Škoda je jednoduše značkou velkosériové produkce určené pro praktické potřeby běžných lidí. Význam image a postavení značky ostatně ukazuje i srovnání předchozí generace superbu s Volkswagenem Passat, který byl jeho technickým základem. Ačkoliv škodovka je levnější a větší, její prodeje byly desetinové. Podobný osud potkal také úplně první generaci luxusní škodovky se jménem Superb. Vyráběla se od roku 1934 a za přibližně deset let vzniklo ani ne 900 vozů.

Viditelně to nemá souvislost se samotnou kvalitou daného vozu a jeho vlastnostmi - role postavení značky je v tomto segmentu na pomezí střední a vyšší střední třídy rozhodující. Lidé jsou zkrátka za škodovku připraveni zaplatit od tří set tisíc do řekněme tři čtvrtě milionu korun, ovšem vydat milion už může být problém. Vždyť za tyto peníze jsou k dispozici sice menší vozy, nicméně s emblémy bezpochyby mnohem lépe znějících značek Mercedes, Jaguar nebo BMW na přední masce. V každém případě by Škodovka chtěla prodeje tohoto modelu, které se stabilně pohybovaly od roku 2002 kolem 20 tisíc kusů ročně (celkem se vyrobilo přibližně 140 000 modelů Superb), zdvojnásobit. K tomu jistě pomůže i již oficiálně oznámená verze kombi, která bude vzhledem k délce a velikosti sedanu skutečným „náklaďákem“.

Vsouvislosti s novým modelem Superb mě poněkud překvapila určitá nevyváženost v použitých technologiích svědčící o tom, že automobilka se snaží zaměřit na různé skupiny zákazníků. Na jednu stranu totiž v tomto voze najdeme skutečně moderní technologie, o nichž je řeč v článku výše (například adaptivní světlomety, automatické parkování nebo navigaci s pevným diskem), ale na stranu druhou jsou v pozici potenciálně nejprodávanějších verzí dnes již zastaralé motory TDI s technologií vstřikování čerpadlo-tryska.

Je jasné, že rozhodování o použití jednotlivých technologií ze skladů koncernu Volkswagen muselo být skutečným balancováním na hraně výrobních nákladů a předpokladů o požadavcích zákazníků. A pokud bych mohl na závěr uvést svůj tip na nejvhodnější motorizaci, potom by to byl zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI, který se již skvěle osvědčil v menší a lehčí octavii.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!