Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Stačí nám dvě procenta trhu

Česko

Nechceme být dominantním hráčem, říká Peter Hall, šéf telekomunikačního operátora U:fon. Firma, kterou vede, už rok provozuje mobilní připojení k internetu a brzy nabídne i volání z mobilů.

* LN Nedávno jste uvedli na trh své mobilní vysílačky. Od nich už je jen krůček k plnohodnotným mobilním telefonům. Za jak dlouho je můžeme očekávat?

Technicky jsme už připraveni. Plnohodnotné mobilní hlasové služby uvedeme na trh během letošního léta.

* LN Jaké budou ceny?

Zatím o naší nabídce nemohu konkrétně mluvit, ale strukturou tarifů bude hodně jiná než u jiných operátorů. Budeme například lidi odměňovat za to, že jsou v naší síti. Už nyní je možné volat v rámci naší sítě zdarma a to zachováme i v nabídce mobilních služeb.

* LN Zatím máte jen asi padesát tisíc zákazníků s pevnou linkou. To není moc čísel, na která bude možné volat zdarma...

Statisticky by se dalo očekávat, že jenom jedno procento volání bude dovnitř naší sítě. Zjistili jsme ale, že zákazníci U:fona vytvářejí komunity, takže dnes je kolem čtyřiceti procent volání v rámci sítě. Více než polovině našich zákazníků doporučil U:fona známý nebo člen rodiny.

* LN V Česku je stodvacetiprocentní mobilní penetrace, takže mobil tu má takřka každý. Kolik z tohoto koláče si chcete „ukousnout“?

Určitě nemáme ambice být dominantním hráčem na trhu. Domníváme se ale, že dokážeme oslovit určité konkrétní cílové skupiny. Náš plán počítá s tím, že získáme necelá dvě procenta mobilního trhu. V takovém případě bude naše nabídka komerčně úspěšná. To znamená asi čtvrt milionu zákazníků.

* LN Kterému konkurentovi chcete odlákat nejvíce zákazníků?

Všem. Mezi operátory není teď v oblasti mobilních hlasových služeb žádný velký rozdíl, není z čeho si moc vybrat. Zajímavou statistikou je pro nás asi třicetiprocentní roční fluktuace zákazníků mezi českými operátory. Většina z nich migruje v rámci operátora z jednoho tarifu na druhý. Znamená to, že zákazníci v mnoha případech nejsou spokojeni se základní nabídkou operátorů, případně že operátoři nemají nabídku dobře postavenou. Chceme mít tarify transparentní, otevřené, bez kliček.

* LN S tím, co říkáte, mi U:fon připomíná začátky Oskara.

Přístup Oskara i Vodafonu jsou jednoduché tarify, to ano. S přirovnáním k Oskarovi nemám problém, neřekl bych, že ho úplně kopírujeme. Ale v mnoha věcech byl jeho přístup k trhu velmi úspěšný a není důvod, proč tyto zkušenosti nevyužít.

* LN Kdo je teď typickým U:fonovým zákazníkem?

Liší se to podle služeb. Naše náhrada pevné linky je úspěšná mezi seniory. Tedy v kategorii, kde tradičně pevná linka dominovala. Pro tuto skupinu je ale Telefónika příliš drahá. My ji nabízíme za výrazně nižší cenu. Když se podíváte na skupiny zákazníků, kteří nejvíce trpí cenovou politikou Telefóniky, jsou to domácnosti či malé firmy, které mnohdy nemají jinou možnost, než využívat její služby. Ty se snažíme a budeme snažit získat.

* LN Bude pro vás problém, že telefony nejsou kompatibilní s GSM sítí? Takže s nimi lidé nebudou moci využívat například běžný roaming v zahraničí?

Je to něco, co nás právě teď příliš netrápí. V krátkém časovém horizontu chceme spíše vylepšit domácí pokrytí. Omezuje nás to v nabídce služeb firemním zákazníkům, kde mezinárodní roaming hraje velkou roli. Očekáváme, že někdy během prvních měsíců příštího roku nabídneme duální mobilní telefony s přístupem na naši síť CDMA i na síť GSM. S nimi bude možné roaming využívat.

* LN Půjde i o vnitrostátní roaming? Přece jenom vaše pokrytí nedosahuje sta procent.

Ne, jde jenom o mezinárodní roaming. Nenabízíme úplnou náhradu GSM sítě. Nabízíme zajímavou službu za zajímavé peníze. Máte sice omezenou možnost mezinárodního roamingu, ale v tuzemsku nabízíme pokrytí už osmdesáti procent území.

* LN Ve které části země máte nejvíc zákazníků?

Jako nový operátor jsme hledali zákazníky hlavně ve velkých městech, jako jsou Praha, Brno, Ostrava a Plzeň. Tam se nám podařilo oslovit mnoho zákazníkům nabídkou přímo do domů a bytů i pomocí partnerů.

* LN Ve velkých městech je konkurence nejtvrdší...

Je to pravda. Předpokládáme, že časem budeme mít lepší zastoupení i v menších městech a na vesnicích. A menší města a vesnice jsou pro nás novou příležitostí. Myslím, že jsme v nich zatím nenabízeli služby dostatečně agresivně, spíše jsme reagovali na poptávku, než bychom sami aktivně nabízeli.

* LN Před rokem někteří analytici předpokládali, že se stanete partnerem mobilních či pevných operátorů, kteří budou moci s vaší pomocí obejít pevnou síť Telefóniky. Zatím to tak není...

To není z naší strany záměr. Už jsme s několika operátory jednali. Z hlediska obchodního není důvod, proč bychom do toho neměli jít. Nešli jsme do toho ale z hlediska provozního. Zatím nemáme tak dobré zázemí, abychom mohli být partnerem velkého operátora a byli schopni zaručit kvalitu služeb. Pro mě je to otázka načasování. Když budeme připraveni dodat, co potřebují, tak tyto diskuse zahájíme.

* LN Když jsem mluvil se šéfem Vodafonu o jejich případné síti třetí generace, řekl, že racionální řešení je sdílení sítí. Nemohl mít na mysli vás?

Byla by to určitě příležitost pro obě strany.

* LN Nabízíte mobilní internet v reálné rychlosti kolem šesti set kilobitů, což je podle testů nejvíce ze všech mobilních operátorů. Na jakou rychlost se můžete se svou technologií dostat?

Pracujeme nyní s revizí A naší technologie CDMA 2000 1xEV-DO, která dosahuje teoretických 1,8 megabitů. Předpokládáme, že koncem roku 2009 či začátkem roku 2010 budeme schopni nabídnout revizi B, která nabízí rychlost až devět megabitů.

* LN Hodně zákazníků si stěžuje i na vaše velmi restriktivní datové limity, které jsou nastavené na dva gigabajty týdně. Konkurence se limitů naopak spíše zbavuje.

Datové omezení sice v nabídce uvádíme, ale v praxi ho neuplatňujeme. V naší síti mají určité přenosy přednost, ale neomezujeme ji. Mobilní internet se v tomto ohledu spravuje sám. Pohybujete se v kilobitových, nikoli megabitových rychlostech, takže stahovat velké objemy dat nemá v podstatě smysl.

Autor: