Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Stanic bez bariér přibývá pomalu

Česko

Invalidé píší primátorovi i řediteli dopravního podniku otevřený dopis. Budování bezbariérových stanic se podle nich zastavilo.

PRAHA Cesta na magistrát nebo na radnici Prahy 2 znamená pro vozíčkáře například z Jižního Města hotovou anabázi. V dosahu úřadu druhé městské části na náměstí Míru není ani jedna stanice metra s bezbariérovým přístupem a nevede tudy trasa ani jedné z tramvajových linek, po kterých jezdí nízkopodlažní vozy. Podobné to je i v Jungmannově ulici, kde sídlí většina úředníků hlavního města. Výtah nebo plošinu není možné využít ve stanici Národní třída ani Můstek. Ze čtyřiapadesáti stanic pražského metra je k vozíčkářům přátelských dvaatřicet.

Sdružení Asistence, které zastupuje Pražany s tělesným postižením, chce proto zatlačit na vedení dopravního podniku, aby začalo bariéry v dopravě odstraňovat rychleji a efektivněji. Připomíná přitom argument dopravního podniku, který zdražování jízdného od Nového roku zdůvodňuje snahou o zlepšování služeb cestujícím. Základní jízdné má příští rok vzrůst z dvaceti na dvacet šest korun. „Postižení spolupracující s Asistencí používají a musí používat pražskou městskou hromadnou dopravu, jejíž nedostupnost je stavem setrvalým, obtížným a bránícím dalším možnostem při zapojování se v běžných každodenních aktivitách. Nedá se říci, že by v Praze nebyla vůle, co však překvapuje, je nedůslednost a pomalost, s jakou se změny dějí,“ píší lidé ze sdružení v otevřeném dopise adresovaném primátorovi Pavlu Bémovi a řediteli dopravního podniku Martinu Dvořákovi.

Bezbariérové zastávky nejsou ani u bytů postižených

Za problémové označují stanice metra Háje, Roztyly a Opatov, kde výtah nebo plošina zcela chybí. Poblíž přitom vyrostly nové byty pro postižené. „Lidé se odtud musí nějak dostat na Chodov, ačkoliv se nacházejí přímo u stanice metra,“ stojí v listě. Cestování v centru města je problematické nejen pro vozíčkáře, ale i pro rodiče s kočárky. Pohodlně a bezpečně se dostanou na povrch jen ze stanic Muzeum, Hlavní nádraží a Florenc.

Podle dopravního podniku jsou to ale právě stanice ve vnitřním městě, kde vybudování výtahu nebo speciální plošiny často není technicky možné. „Soudruzi, kteří tyto stanice budovali, na takovou možnost ani nepomysleli. Bezbariérový přístup je v takových místech konstrukčně a technicky vyloučený,“ vysvětlil šéf komunikace dopravního podniku Jan Svoboda.

Mezi takové stanice patří například Malostranská, Flora nebo Karlovo náměstí. Na I. P. Pavlova nebo Želivského by si zřízení výtahu vyžádalo stavbu zcela nového vestibulu.

Handicapovaným se naopak mohou přizpůsobit stanice mimo centrum jako třeba Radlická, Palmovka nebo Pražského povstání. Otevřít stanici pro vozíčkáře však není levná záležitost. Vybudování jednoho výtahu vychází na desítky milionů korun.

Při cestách po metropoli mohou invalidé využívat i tramvaje. Nízkopodlažní jezdí na celkem čtyřech linkách. Linky 3 a 24 obsluhují spoje označené v jízdním řádu symbolem vozíčkáře, který garantuje, že v daný čas přijede nízkopodlažní tramvaj. Trpěliví ale musejí být u linek 9 a 26. Na jejich trasy sice vyrážejí nízkopodlažní „porsche“ tramvaje 14T, dopravní podnik ale jejich příjezd negarantuje. Mohou tedy přijet za pár minut, ale také za hodinu.

***

Bariéry v pražské dopravě

Invalidé a rodiče s kočárky se bez překážek dostanou jen do 32 z celkem 54 stanic pražského metra. A Bezbariérové stanice metra Linka A Dejvická, Muzeum, Strašnická, Skalka, Depo Hostivař Linka B B Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka, Nové Butovice, Smíchovské nádraží (momentálně mimo provoz), Florenc, Vysočanská, Kolbenova, Hloubětín, Rajská zahrada, Černý Most

Linka C Ládví, Kobylisy, Nádraží Holešovice, Vltavská, Florenc, Hlavní nádraží, Muzeum, Vyšehrad (částečně), Chodov Bezbariérové přístupy invalidům nejvíce chybí v centru města. Například při návštěvě úřadu magistrátu hlavního města v Jungmannově ulici jim neposlouží ani jedna z nejbližších stanic metra -Národní třída nebo Můstek. Garantované nízkopodlažní tramvaje pouze linky 3 a 24 garantované spoje na linkách 9 a 26 zrušil dopravní podnik jen několik týdnů po jejich zavedení Garantované nízkopodlažní autobusy denně jezdí 279 garantovaných nízkopodlažních autobusů, tedy asi čtvrtina všech autobusových spojů

Autor: