Na to, že minulý týden přišel na Památkovou inspekci ministerstva kultury osmnáctistránkový podnět k přezkumu kopie Mánesova kalendária, upozornil Deník N.
Rekonstrukce Staroměstské radnice začala v dubnu 2017. Generální oprava se týkala vrchní části věže, arkýře kaple v prvním patře a orloje.
Tomu chtěli restaurátoři vrátit hlavně autentičtější podobu. Tu však podle fotografií rozhodně nezískala kopie Mánesova kalendária, která tvoří jednu jeho část. Tu druhou tvoří astroláb. I jeho detaily dodnes vyvolávají spory mezi astronomy.
Originál kalendária od Josefa Mánesa je uložen v Muzeu hlavního města Prahy. Novou kopii v roce 2018 pořídil akademický malíř a restaurátor Stanislav Jirčík. Ten však proti původní předloze změnil některé detaily takovým způsobem, že výsledek není kopii mnohdy ani podobný.
Toho si běžný člověk nevšimne, protože si kalendárium, kde jsou alegorie na znamení zvěrokruhu s venkovskou tématikou, nemůže prohlédnout dostatečně zblízka. Pokud si však obě díla porovná ve zvětšeném měřítku, rozdíly jsou zřejmé na první pohled.
Líp by to zvládli i „rychlomalíři“ na Karlově mostě
Podle Milana Patky, který na problematiku pražského orloje upozornil ve věstníku Klubu Za starou Prahu a který je zároveň autorem stížnosti, jsou u mnoha postav pozměněné obličejové rysy, některé ženské postavy měl restaurátor dokonce vyměnit za mužské.
Jako příklad nepovedené rekonstrukce uvádí Patka například ženu s „oškubanými“ vlasy, která má symbolizovat znamení Panny. Od originálu se odchyluje také původně mladá dívka v modrých šatech s červenou stuhou. Na kopii je totiž starší žena s šedivými vlasy, které výrazná stuha schází. Na medailonu měsíce ledna zase tehdy Mánes schoval syna Jana Evangelisty Purkyně s kudrnatými vlasy Karla, kterého však Jirčík nahradil usmívající se dámou s uhlazeným účesem.
Další do očí bijící příklad představuje postava Vodnáře. Původně úsměvná vodnářka, jak ji Mánes zamýšlel, se v roce 2018 změnila na muže s krátkými vlasy. Patka nakonec zmiňuje i psa na medailonu prosince, který by dokonce měl být psem samotného autora kopie.
Podle historiků a restaurátorů, které Deník N oslovil, jde o dehonestaci malířství. Někteří dokonce považují Jirčíkovo dílo za vtip. Postavy navíc postrádají i základní anatomické členění, někdy chybí kosti, jindy zase svaly.
„Od kopírování kalendária jsem očekával poctivý přístup – snahu vystihnout podobu postav i účesů přeci mají a umí i rychlomalíři na Karlově mostě,“ píše Patka ve věstníku. Oprava samotného orloje byla přitom mnohem dražší než cena karikatur od malířů na mostě. Město stála asi 10 milionů korun.
„Oprava orloje byla součástí rekonstrukce celé věže Staroměstské radnice. Práce byly provedeny podle projektové dokumentace, která prošla celým stavebním řízením a v souladu se závaznými stanovisky Národního památkového ústavu i odboru památkové péče pražského magistrátu. Finální vzhled orloje jsme při opravách kromě památkářů konzultovali i s dalšími odbornými institucemi a odbornou veřejností,“ uvedl v pondělí mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Podle něj magistrát v nejbližších letech neplánuje žádnou úpravu ani modernizaci orloje, kromě pravidelné konzervační činnosti především dřevěných soch.
Památková inspekce zatím neví, kdy obdrží podklady potřebné k prošetření celé záležitosti. „Uvidíme, co z nich bude možné k dané věci dovodit,“ sdělil ředitel Památkové inspekce ministerstva kultury Martin Zídek.
Co říkáte na zrestaurovanou kopii Mánesova kalendária na staroměstském orloji?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00neděle 12. června 2022. Anketa je uzavřena.