Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Starší řidiči motorkáře přímo nenávidí

Česko

Podle šéfky BESIP Zuzany Ambrožové se výuka motorkářů v Česku nelíbí ani Evropské unii.

* LN Proč na českých silnicích umírá stále tolik motorkářů?

Jedním z hlavních důvodů je určitě špatná a nedostatečná výuka v autoškolách. Už i Evropská unie na nás tlačí, abychom změnili náš systém dvou řídítek, při které společně se žákem sedí na motocyklu i instruktor. To už se téměř nikde v Evropě nedělá. Kromě špatného školení motorkářů ale může za nehody i vzájemná netolerance řidičů automobilů a motocyklů. Především starší ročníky řidičů motorkáře téměř nenávidí.

* LN Co dělá pro snížení počtu mrtvých motorkářů BESIP?

My se touto cílovou skupinou zabýváme od roku 2000. A to v různých televizních spotech, ale i při akcích na festivalech. V poslední době také výrazně podporujeme účast lidí v motošklolách, protože je to z našeho pohledu dobrá nástavba autoškoly.

* LN Motoškoly jsou ale soukromé podniky. Nestálo by za to je nějak pevněji začlenit do výcviku motorkářů?

Ony už začleněny jsou. Oba autodromy, na kterých motoškoly probíhají, se snaží doplňovat motorkářům vzdělání, které nedostanou v autoškole. Věnují se přesně tomu, co z našich průzkumů vyplývá, že motorkáři neovládají. Věnují se tedy technice jízdy, cvičí s nimi krizové situace a podobně.

* LN Do motoškol ale chodí jen ti, kteří chtějí. Většinou třicátníci. Nejproblémovější mladí tu chybí.

Ano, v tuto chvíli je to otázka dobrovolnosti. Určitě by bylo dobré, aby účast v motoškolách byla povinná či zvýhodněná. Buď by byla součástí řidičáku na zkoušku, nebo by mohl být kurz podobně jako v zahraničí napojen na pojišťovny. Jinak řečeno člověk, který by motoškolou prošel, by dostal od pojišťovny nějaký bonus.

Autor: