Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Stát mění strážce R52 a R43

Česko

Dálniční zmocněnec – Sesazeného šéfa ODS střídá další straník, bývalý primátor

Milan Venclík končí v další funkci. Ministerstvo dopravy ho chce sesadit z křesla vládního zmocněnce pro stavbu rychlostních komunikací R43 a R52.

BRNO Hlavním vyjednávačem pro stavbu dvou z nejspornějších rychlostních silnic se pravděpodobně stane někdejší brněnský primátor a europoslanec Petr Duchoň (ODS). Vláda má dnes jednat o tom, že vystřídá stranického kolegu Milana Venclíka, jehož rychlý pád tak pokračuje.

Pokud skutečně vláda změnu ve funkci potvrdí, Duchoň by měl jednat o silnicích R43 z Brna směrem na Svitavsko a R52, která má moravskou metropoli spojit s Vídní. Odpůrce státem prosazovaných variant obou staveb Petr Firbas sice včera vyjádření na výměnu mírnil, nicméně v tiskové zprávě popisující stav ponechal v názvu formulaci „výměna u koryt pro zmocněnce“. Peníze? Nejméně šedesát tisíc měsíčně Venclíka už spolustraníci přinutili odejít z křesla předsedy krajské ODS, odvolali ho z funkce krajského radního a nyní přichází i o místo zmocněnce. To je placené. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková loni LN potvrdila, že Venclíkovi přísluší odměna 60 000 korun měsíčně, ale že si ji do té doby nefakturoval. Není známo, zda za poslední dobu, kdy již nemá příjem za post radního, postoj změnil. Kromě paušální sumy má zmocněnec nárok i na náhrady nákladů. Podle týdeníku Ekonom se odměny zmocněnců pohybují od 90 do 165 tisíc korun měsíčně.

Ministerstvo dopravy odmítá politické souvislosti. Podle jeho mluvčího Karla Hanzelky má výměna zvýšit „kvalitu práce“. Pozice zmocněnců vznikla teprve před rokem, mezitím se ale obě stavby ještě více zkomplikovaly a jejich zahájení oddálilo. Blíž k uskutečnění je nyní dálnice R52, k jejíž stavbě ČR zavazuje i mezivládní dohoda.

Od začátku se o zmocněncích hovoří jako o zaopatřovacích místech, trafikách pro politiky, kteří neuspěli. Například Duchoň se ucházel o místo lídra ODS pro komunální volby, porazil ho ale starosta Brna-Bohunic Robert Kotzian.

Duchoň sám sice připouští, že „trafiku“ lze vidět takřka v každé veřejné funkci, na druhé straně však podle něj záleží na tom, jak dotyčný funkci vykonává a co skutečně dokáže. „Je třeba odlišit trafiku od trafiky. Řada lidí například nastupuje do různých funkcí, aniž by pro ně měli nějakou kvalifikaci. Což tentokrát není můj případ,“ podotkl. S výstavbou R43 se setkal ještě ve funkci technického náměstka primátora a později i jako primátor. „Znám řadu souvislostí, nahlédl jsem pod pokličku,“ tvrdí. Za jistý druh kvalifikace považuje i své působení jako europoslance v dopravním výboru.

Vláda dnes má o pozici zmocněnců jednat. Nelze vyloučit, že výměnu neschválí či pozice zruší.

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč