Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Stát vyhrál soud o mělké Labe

Česko

PRAHA Pražský soud včera ve sporu rejdařské společnosti EVD – Sped a ministerstva dopravy rozhodl ve prospěch státu. Firma žádá po úřadu odškodnění téměř 200 milionů korun za dlouhodobě nevyhovující plavební podmínky na Labi, podle soudu však na náhradu škod nemá nárok. EVD se hodlá odvolat.

„Problém je stále stejný, to je chybějící infrastruktura. Ta stávající nemá parametry, které jsou dané vnitrostátním právem a mezinárodními smlouvami,“ řekl šéf EVD Lukáš Hradský. Podle obvodního soudu pro Prahu 1 stát své povinnosti neporušil.

Právník EVD Aleš Pejchal opíral žalobu především o mezinárodní smlouvu AGN, kterou zástupci ČR podepsali a která určuje parametry pro jednotlivé třídy vodních cest. Podle Pejchala i Hradského by mělo mít Labe minimální hloubku 2,5 metru. Jak ale Hradský upozornil, aktuálně jezdí po řece poloprázdné lodě s ponorem 1,4 metru. Zástupce ministerstva dopravy Martin Kramář z kanceláře Weil, Gotshal & Manges naopak tvrdil, že smlouva AGN není závazná. Soud mu dal za pravdu s tím, že mezinárodní smlouva platí pouze pro nové vodní cesty, a nikoliv pro ty nynější.

Pejchal poté upozornil na údajný paradox, kdy stát zvyšuje podle AGN výšku mostů na Labi na 5,25 metru za evropské peníze, aby pod mosty mohly lodě projet, a o hloubku řeky se podle stejné smlouvy nestará. Kramář tvrdil, že z AGN nelze vyvozovat konkrétní povinnosti.

Slovní přestřelka se vedla také o postavení státu v celé kauze. Podle žaloby škody podnikatelům vznikly nesprávným úředním postupem. Advokát státu naopak tvrdil, že ve vztahu k Labi je stát pečovatelem a nikoliv mocenským orgánem, tudíž nemůže jít o nesprávný úřední postup. Zmařený podnikatelský záměr prý navíc není podle judikatury škodou.

Soudce dnes přiznal ministerstvu náhradu nákladů za soudní řízení ve výši 570 000 korun. EVD věří, že rozhodnutí zvrátí u městského soudu a náklady nebude muset hradit.

Včerejší soud se týkal škod z roku 2004, o další stamiliony korun za následující léta vede firma jiné soudní pře. Podobně vysoké částky žádají i další lodní společnosti, například ČSPL.

Špatné podmínky na Labi jsou předmětem sporů už řadu let. Jde hlavně o plavební stupně v úseku u hranic s Německem. Jejich stavbu podporuje ministerstvo dopravy, proti je naopak ministerstvo životního prostředí a ekologové.

***

Stát zvyšuje výšku mostů na Labi za evropské peníze a o hloubku řeky se podle stejné smlouvy nestará.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!