Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Státe, pomoz! volají dopravci

Česko

Autodopravce má zachránit nové sdružení, které je má zvýhodňovat oproti zahraniční konkurenci

PRAHA Čeští autodopravci mají problém. Rekordní propady tuzemské průmyslové výroby se negativně promítají i do vytíženosti silniční přepravy, navíc je trápí i neúměrné prodlužování splatnosti faktur. Mnozí z nich tak jsou nuceni buď omezit činnost nebo úplně skončit.

Na zlepšení jejich situace by se alespoň částečně mohl podílet Národní výbor pro silniční dopravu. Jeho vznik tento týden navrhne ministru dopravy Gustávu Slamečkovi Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.

„Potřebujeme platformu, kde bychom se pravidelně setkávali, hodnotili situaci v oboru a navrhovali patřičná opatření,“ řekl generální tajemník Česmadu Martin Špryňar. Na půdě nově vzniklého výboru by se měly projednávat nejen analýzy situace v oboru silniční dopravy, ale měla by tam vznikat i doporučení pro ministra a vládu, jak řešit problémy přepravců.

Zástupci Česmadu chtějí vznik výboru navrhnout na svém čtvrtečním setkání s ministrem Slamečkou. Podle Špryňara by ve výboru mohli zasednout zástupci ministerstva dopravy, českých autodopravců, analytici a zástupci dopravních vysokých škol. „Výsledné složení tohoto poradního orgánu však závisí až na výsledku jednání s ministrem,“ řekl Špryňar.

Slamečka se však k návrhům a požadavkům tuzemských přepravců v tuto chvíli nechtěl vyjadřovat. „Vyslechneme si, s čím k nám přijdou, a teprve potom k tomu sdělíme naše stanovisko,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Přepravci chtějí kratší splatnost faktur Na čtvrtečním setkání předloží tuzemští autodopravci ministrovi dopravy i své požadavky. Budou například žádat přímou podporu domácích dopravců, zavedení odborné a finanční způsobilosti pro spediční firmy, zajištění rovných podmínek pro kabotáž, zvýšenou kontrolu zahraničních dopravců nebo konečné odstranění připomínek k neúčinnosti mýtného systému.

V neposlední řadě budou po ministrovi dopravy požadovat opatření, které by zkrátilo dobu splatnosti faktur. „Je to nutnost, protože dopravci musí mýto i pohonné hmoty platit ihned, ale za své služby dostanou zaplaceno až za čtvrt roku,“ řekl Špryňar. Ten si za příklad bere Francii, kde zákonem stanovená maximální doba faktury je 30 dnů. Podle dat Česmadu se v poslední době začala prodlužovat průměrná doba splatnosti faktur v silniční dopravě z 60 až 90 dnů na 120 dnů. To potvrzuje i ředitel dopravní firmy MS Truck Rostislav Schwarz. „Opět se začíná stávat módou to, co se dělo v devadesátých letech, tedy začíná se neúměrně prodlužovat doba splatnosti faktur,“ řekl.

I kvůli špatné platební morálce svých zákazníků již letos skončilo s podnikáním zhruba deset procent členů Česmadu. „Bojujeme i se zhruba 20procentním poklesem zakázek,“ řekl Špryňar, který v následujících měsících očekává další bankroty přepravních firem. Ještě větší množství dopravců však bylo a bude nuceno omezit činnost.

Toho je příkladem i firma MS Truck. „Větší část firmy jsme na konci roku ukončili,“ řekl Schwarz. Firma MS Truck se nyní zaměřuje zejména na přepravu ropy a chladírenskou přepravu.

„Přeprava ropy klesla zhruba o 15 procent, což zhruba odpovídá poklesu prodeje benzinu a nafty,“ řekl Schwarz. Kvůli takovému poklesu sice firma nemusela propustit žádné kmenové zaměstnance, ale má o něco méně práce pro externí řidiče.

Nad hladinou však MS Truck drží zejména chladírenská přeprava potravin. Jako prozíravé se ukázalo i rozhodnutí firmy na přelomu roku odložit nákup nových aut. „To nás zachránilo; kdybychom je koupili, tak jsme teď v mnohem horší situaci,“ řekl Schwarz.

***

Autodopravci žádají: * přímou podporu domácích dopravců * zavedení odborné a finanční způsobilosti pro spediční firmy * zajištění rovných podmínek pro kabotáž * zvýšenou kontrolu zahraničních dopravců * zkrácení maximální doby splatnosti faktur

Autor: