Až 58 milionů korun měsíčně stojí zastavení stavby Královopolského tunelu v Brně a navazující křižovatky. Politici ani odborníci nenašli žádné řešení, jak vše urychlit.
BRNO Žádné rozumné řešení není. S takovým závěrem se rozešli silničáři a politici, kteří řešili zrušené stavební povolení na Královopolský tunel. Proto alespoň zkritizovali aktivisty, kteří u pražského městského soudu zrušujícího rozsudku dosáhli.
Optimistické odhady Ředitelství silnic a dálnic mluví o tom, že by ministerstvo dopravy mohlo vydat nové povolení od března. I to ale proti plánu dokončit tunely v listopadu zpozdí stavbu nejméně o pět měsíců. Pesimistické neoficiální odhady hovoří o ještě delším čase. „Stavba je dokončena zhruba z 80 procent, z celkem šesti miliard korun bylo prostavěno asi pět,“ vypočítal generální ředitel ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Každý měsíc přerušení stavby bude podle odhadů stát asi 58 milionů korun.
Švorc se včera sešel se zástupci města i s hejtmanem. A řešili i další problémy: kvůli objížďkám jsou v katastrofálním stavu další silnice. „Byly budovány jako provizorní a jejich životnost byla omezena přesně na dobu, která vypršela na přelomu roku a kdy se stavba měla převést. Ve chvíli, kdy bude prodloužena o další tři čtyři měsíce, se mohou dostat do takového stavu, že je nebudeme schopni opravovat,“ varoval Švorc.
Jinými slovy: v případě jakékoli havárie, například kanalizace, nebo i zhoršeného počasí nelze vyloučit, že tyto provizorní komunikace bude třeba uzavřít. Příkladem je křižovatka na Hradecké, na níž ovšem leží nezanedbatelná část dopravy ve městě. Jde až o dvacet tisíc aut denně.
Budované estakády jsou přitom již v podstatě hotové. „Po technické stránce jsou dokončeny, chybí už snad jen vodorovné značení a pár značek. Rozhodnutí soudu se minulo asi o dva týdny s rozhodnutím stavebního úřadu o jejich předčasném užívání,“ popsal Švorc. Ve chvíli, kdy silničáři budou smět pokračovat ve stavbě, okamžitě požádají o pokračování v tomto přerušeném jednání, aby estakády byly zprovozněny co nejdřív.
Zpoždění výstavby tunelů navíc oddaluje i další nutné plánované rekonstrukce brněnských komunikací, jako například Minské ulice. Ta se už několik let nachází v havarijním stavu. „Pro dopravu ve městě je to bolestné,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.
Sdružení VMO, které se na soud obrátilo kvůli tomu, že podle jeho členů nebyla zajištěna dostatečná ochrana před hlukem, si ale stojí za svým. „ŘSD porušilo zákon a pak také zdržovalo soudní jednání,“ uvedl včera předseda VMO Karel Štěpaník. Sdružení stále požaduje vybudování protihlukových stěn, popřípadě změny v organizaci dopravy, jako je eventuální snížení rychlosti. „To je minimum, které mohou udělat,“ míní Štěpaník. Za paradox má, že silničáři nechtěli na úpravy dát asi padesát milionů korun, teď zaplatí mnohem více.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno