BRNO Jaké to je, převést provoz z frekventované dálnice do úzkých brněnských ulic? Desetitisíce Brňanů to teď poznávají na vlastní kůži - a s nimi ještě více lidí za volantem. Uzavření části Hradecké ulice kvůli stavbě Královopolských tunelů působí v ulicích dopravní kalamitu. A metropole se má na co „těšit“ - výluka potrvá až do roku 2011.
Kolony aut už blokují většinu souběžných ulic. „Provoz se přesunul i na Zborovskou, která byla dříve klidnou,“ potvrzuje Jan Seitl z brněnského dopravního podniku. Právě tam denně pociťují dopravní problémy. „Zpoždění ve špičce se pohybují kolem pěti minut. Jsou ale nárazová, takže nejde ani upravit jízdní řád,“ podotýká.
Nejeden z motoristů si už vyzkoušel, co to znamená, stát v přeplněné ulici. „Nevyberete si. Při jízdě ze severu jsem původně jel kolem královopolského nádraží na Sportovní, pak jsem to vyzkoušel po Palackého i po Purkyňově. Všude je přeplněno,“ svěřuje se řidič Karel Sviták.
„A to je ještě zima, kdy spousta lidí nechává auto v garáži,“ dodává. „Pokud mě čeká nějaká důležitá schůzka, pro jistotu vyjíždím alespoň o deset patnáct minut dřív z domu,“ přiznává i další motorista Radek Krátký.
Silničáři jsou však bezradní. „Není žádné jiné východisko. Kdyby existovala silnice R 43, která by napojila sever města na dálnici D 1, byla by situace určitě lepší. Ale takhle je to problém, který nemá logické řešení,“ tvrdí technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček. „Musíme očekávat, že si řidiči najdou cestu. Jinak to není možné, i tak je staveniště na velice úzkém profilu, navíc ho sledují pravidelně hygienici kvůli hlukovým a dalším limitům,“ dodává.
V místě, kde do Hradecké ústí Dobrovského ulice, musejí dělníci odstranit rozlehlý most čtyřproudové silnice, připravit vyústění budoucích Královopolských tunelů a vybudovat křižovatku spojenou mimo jiné s kruhovým objezdem. To vše se zachováním alespoň minimálního provozu - po staveništi přímo mezi stavebními stroji nadále jezdí automobily po spojnici severu Brna a Pisárek a po samotné Hradecké lze jedním pruhem vyjíždět z Brna.
Uzavírka na Hradecké umožňuje stavbu Královopolských tunelů, které budou součástí brněnského velkého městského okruhu. Spojí křižovatku poblíž plaveckého stadionu za Lužánkami s křižovatkou Hradecké, Žabovřeské a Dobrovského ulice poblíž koupaliště Dobrák. Jedna kilometr a čtvrt dlouhá roura povede pod Dobrovského ulicí, druhá v ose Pešinovy ulice a stavba za přibližně osm miliard korun by měla začít naplno fungovat v roce 2012. Proti způsobu stavby protestovali majitelé budov nad budoucími tunely a také obyvatelé z okolí křižovatky ŽabovřeskáHradecká. Ti sérií žalob dosáhli odložení stavby a dočkají se mimo jiné výměny části oken za nová, protihluková.
***
Silničáři jsou bezradní, nemají však žádné jiné východisko
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno