Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Strážci jezdí do akce pendolinem

Česko

Bezpečnostní hlídky už zachránily i život. Tak jejich práci v rozhovoru pro LN chválí Ladislav Mikeš, ředitel odboru krizového řízení a bezpečnosti Českých drah.

* LN Jaké vlaky jsou nyní pro cestující nejvíc nebezpečné?

Určitá vyšší míra bezpečnostního rizika je v nočních spojích, kde cestující často usnou. Ale třeba i při nastupování a vystupování z vlaků, kdy lidé věnují svým věcem menší pozornost. Vytvářejí tak snazší podmínky pro zloděje. Obecně je míra bezpečnostního rizika srovnatelná u všech druhů vlaků. Tedy u regionálních, rychlíků i mezistátních.

* LN Daří se zlepšovat stav u nočních spojů?

Ano. Bezpečnost nočních vlaků je nyní srovnatelná se zahraničím a nadále jí věnujeme, ve spolupráci s policií a s dvěma najatými bezpečnostními agenturami, trvale značnou pozornost. Pokud však cestující usne a neví, co se děje v okolí, může se stát cílem zlodějů stejně jako při návštěvě obchodního centra nebo jiného místa.

* LN Bezpečnostní agentury máte ve vlacích od února. Jak se vám osvědčily?

Ohlasy jsou pozitivní jak od našich zákazníků, tak od zaměstnanců doprovázejících vlaky. Zástupci agentur se věnují nejen bezpečnosti cestujících, ale také asistují vlakovému doprovodu u agresivních cestujících, ukládání pokut či vylučování z přepravy. V jednom případě se již přímo podíleli i na záchraně lidského života.

* LN Obě bezpečnostní agentury jste ale vybrali bez řádného tendru. Proč jste jim dali toto výsadní postavení?

Vypsání tendru připravujeme. V současné fázi šlo o testování a získání zkušeností, které nám poslouží právě pro vypsání veřejné soutěže. České dráhy dosud bezpečnostní agentury ve vlacích nevyužívaly a neměly s tím ani žádné zkušenosti.

* LN K dispozici ale máte policii. Proč jste radši nerozšířili spolupráci s ní?

S oddíly Policie České republiky v oblasti doprovodu osobních vlaků nadále spolupracujeme. Nejde tedy o náhradu práce policie. Snažíme se o její doplnění a rozšíření počtu vlaků, které jsou pod kontrolou bezpečnostních složek. Což naši zákazníci vítají.

* LN Hlídky prochází i vlaky Pendolino, které jsou ale jedny z nejbezpečnějších.

Spoje Supercity Pendolino skutečně patří mezi nejbezpečnější spoje v republice, na druhou stranu právě kvůli malému počtu zastávek jsou lákavé například pro černé pasažéry.

* LN Není ale i tak nasazování černě oděných hlídek do těchto spojů zbytečné?

Bezpečnostní agentury se díky nim také rychleji dostanou do míst vzdálenějších od Prahy a Ostravy, a mohou tak neočekávaně zasahovat na místech, kde by je v danou chvíli nikdo nečekal.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč