Pátek 11. října 2024, svátek má Andrej
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Stroupežnického furianti se vracejí

Česko

Pražské Divadlo v Dlouhé dnes uvede Stroupežnického Naše furianty v režii Jana Borny.

Osudy Našich furiantů, první české realistické hry, jež byla uvedena na jevišti Národního divadla, jsou stejně dramatické jako život jejího autora. Mladý Ladislav Stroupežnický byl pěkný ptáček, i když pocházel z vážené rodiny v jihočeských Cerhonicích. Jako chlapec se choval sadisticky, ubližoval zvířatům i svým vrstevníkům, byly s ním potíže ve škole a píseckou reálku musel opustit, protože vážně zranil spolužáka.

Kdo ví, jaká by byla jeho životní dráha, kdyby jej nepotkala tragická nehoda. Ve věku sedmnácti let v domnění, že na lovu omylem zastřelil člověka, obrátil zbraň proti sobě a ustřelil si část čelisti a roztříštil nos. Nezabil se, ale zohavení navždy změnilo jeho život. Po dlouhé rekonvalescenci se domů vrátil zcela proměněný, probudila se v něm touha po vzdělání a začal pěstovat zájmy, které do té doby neznal. Ovlivnilo ho také přátelství s mladým Mikolášem Alšem a postupně se začal věnovat literární činnosti, psát povídky. Díky otci získal místo v cerhonickém archivu, což pro něj bylo velmi inspirativní. Posléze se přesunul do Prahy a začal psát i divadelní hry. V době, kdy pracoval na pražském magistrátě, uvedli v aréně ve Pštrosce jeho komedii Pan Měsíček, obchodník.

To byl začátek jeho kariéry dramatika, která jej nakonec dovedla na významný post . V roce 1882 se Ladislav Stroupežnický stal dramaturgem činohry Národního divadla. Měl pověst svérázného, umíněného a nerudného dramaturga, kterého musel umravňovat tehdejší ředitel F. A. Šubert. Také k autorům se choval až neurvale, upravoval jejich hry a nevybíravě je komentoval, což mu vyneslo sytou nenávist.

Stroupežnický byl přesvědčen, že jeviště má zobrazovat skutečný život a nemá jej přikrašlovat, což prosazoval nejenom jako autor, ale i jako dramaturg – uvádění realistických her bylo jeho hlavním cílem. Premiéra Našich furiantů se konala 3. května 1887, hru režíroval Josef Šmaha, ale již před premiérou se v novinách objevovaly různé odsudky nové hry, psalo se o znesvěcení národního jeviště, jelikož na něj autor přivádí darebáky, kteří se starají jen o sebe a klejí. Přijetí hry nebylo příliš nadšené a nastudování se posléze uvádělo hlavně odpoledne. To se však změnilo ve chvíli, kdy si oblíbený komik Jindřich Mošna vybral Naše furianty jako představení k 25. výročí svého působení v Národním divadle. Stroupežnického hra ani po sto dvaceti letech neztratila nic ze své satirické ostrosti, přesného a sžíravě nemilosrdného vystižení nepěkných rysů národní povahy. A tak se pochopitelně stále vrací a dlouhá léta bohaté inscenační tradice také zrodila několik pozoruhodných inscenací. Bylo to především skvělé Macháčkovo nastudování v Národním divadle v roce 1979. Miroslav Macháček hru zbavil dobového nánosu a s nemilosrdnou přímočarostí hrál o marně skrývaném sobectví a zbabělosti. Připomenout je třeba i postmoderní přečtení klasické hry, tak jak jej v roce 1994 uskutečnil Na zábradlí Petr Lébl. V Národním divadle Naše furianty naposledy před sedmi lety režíroval J. A. Pitínský.

Nyní tedy nové nastudování připravil soubor Divadla v Dlouhé v režii Jana Borny. „Náš soubor se pokouší o hru, o kterou by podle mě měla usilovat každá divadelní generace, protože má velkou schopnost vypovídat o nás a o našich bližních. Náš soubor dospěl do věku Našich furiantů, to znamená, že z těch mladých, veselých, laškujících herců jsou dnes zralí čtyřicátníci, tedy lidé, jejichž věk už je opravňuje k tomu, aby si zkusili tuto klasiku zahrát a skrze ni se vyjádřit ke světu, který v tuto chvíli žijeme,“ říká Jan Borna.

Režisér vidí Stroupežnického jako českého Gogola a podle svých slov se s touto představou vydává cestou grotesky. Režijním spolupracovníkem Jana Borny a představitelem radního Buška je Miroslav Hanuš, který k pojetí dodává: „Je to vynikající hra, která je vztahově a situačně naprosto aktuální. Například třetí jednání se odehrává na zasedání obecního výboru, čili jakékoliv radnice, a máte pocit, že se od dob Stroupežnického nic nezměnilo, když tak k horšímu. Na rozdíl od Macháčkovy inscenace v Národním divadle v té naší vesnici není jediná kladná postava. Nenajdete tu nikoho, kdo by nesl nějaké vyšší hodnoty, nikoho, s kým by se ostatní mohli srovnávat. Všichni se snaží vyrůst na tom, že poníží kohokoliv, kdo jde okolo, a mají hrozný strach, že někdo vyhraje nad nimi. To se může nazývat furiantstvím, ale je to ubohost malého sebevědomí lidí bez vyšších cílů.“

Naše furianty v Dlouhé doprovodí živě hrané a zpívané lidové písně, které nově zhudebnil Milan Potoček. Prý se tentokrát museli zapojit úplně všichni, i ti, co se zpěvu dosud úspěšně vyhýbali. „Nástrojové obsazení je skromnější než jindy, přičemž určitým symbolem vesnice a lidové hudby je stará česká křídlovka, na kterou hraje hostující Jan Meduna,“ vysvětluje.

Další podrobnosti včetně internetové stránky s animovanou hrou Sestřel zajíce najdete na www.divadlovdlouhe.cz.

***

Ladislav Stroupežnický: Naši furianti, režie Jan Borna, Divadlo v Dlouhé, premiéra 15. 1.

Stroupežnického hra ani po sto dvaceti letech neztratila nic ze své satirické ostrosti, přesného a sžíravě nemilosrdného vystižení rysů našeho národa

„Náš soubor dospěl do věku Našich furiantů, to znamená, že z těch mladých, veselých herců jsou dnes zralí čtyřicátníci, tedy lidé, kteří se mohou vyjádřit k světu,“ říká Jan Borna

Autor:

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj