Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Studenti na pracovním úřadě…

Česko

SVĚT PENĚZ PETRA ŽABŽI

První polovina tohoto týdne je ve znamení obsáhlého mediálního průzkumu, který si nechalo zpracovat Středisko vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Z něj kromě jiného vyplývá nijak originální závěr, že nejvíce berou (prozatím) absolventi ekonomických fakult, zatímco hudebníci a teologové jsou na druhém konci platového žebříčku.

Celá studie je samozřejmě mnohem obsáhlejší, ale výše uvedené jsou fakta, kterým se logicky dostane největšího sluchu. Problém je podle mého názoru v tom, že jde o údaje do značné míry irelevantní a zavádějící. Vedou totiž k tomu, že mnoho budoucích studentů se při výběru své alma mater řídí mnohem spíše odhadovanou ekonomickou hodnotou budoucího titulu než svým skutečným a přirozeným talentem. Události posledních dvou až třech let, které pracovní trh do značné míry natrvalo proměnily, však mnoho z nich překvapily svou hloubkou a zejména rychlostí.

Všechny centrální banky a vlády světa také nyní shodně proklamují, že boj s nezaměstnaností je tím hlavním, na co upínají svou pozornost. V mnoha zemích paralelně probíhá cosi jako reforma školského systému. V zásadě však jde o triviální parametrické úpravy systému, který se přežil. Jen málokdo totiž otevřeně přizná, že současný západní vzdělávací systém je založen na principech a zejména potřebách období průmyslové revoluce.

V tu dobu byla vzdělávací pyramida nastavena zhruba následovně: základní školství mělo podobu pásové produkce, chrlící zástupy dělníků s relativně omezenou akademickou erudicí, která však bohatě postačovala pro potřeby tehdejší ekonomiky a společnosti.

Střední školství mělo za úkol produkovat zejména manažery těchto továren, resp. byrokraty, kteří by zastávali střední a vyšší funkce při řízení státu. A školství vysoké (z definice nejužší co do počtu studentů a absolventů) připravovalo na budoucí kariéru diplomaty, vysoké státní úředníky, podnikatele, ministry a premiéry.

S demokratizací společnosti však tato pyramida změnila tvar a nyní jde spíše o jakýsi kvádr. Základním školstvím projde každý, středním v zásadě také a ani vysoká škola dnes není nic, co by bylo nějak výjimečné. I proto a nejenom proto žijeme v prostředí inflace akademických titulů, kdy mnoho čerstvých absolventů si po promoci vezme diplom a jde hrát k mamince a tatínkovi na pár měsíců počítačové hry, protože ihned po škole prostě nenajdou uplatnění.

Jak to všechno souvisí s tématem peněz? Velmi často se ve své praxi setkávám s otázkou, kde rychle vydělat a co by byla ta nejlepší investice. Pohybujeme se ve světě akcií, dluhopisů, komodit, měn či opcí a jistě je v tomto ohledu z čeho vybírat.

Přesto jsem možná staromódního názoru, že kvalitní vzdělání, trpělivě pracující na odhalení skutečného nadání toho kterého jedince, je penězi v zásadě neocenitelné, a proto jde ve své podstatě o investici s nekonečným výnosem. Problém nastává, když aplikujete sto let starý model na současnost, pádící vpřed bezprecedentním tempem…

***

Jen málokdo totiž otevřeně přizná, že současný západní vzdělávací systém je založen na principech a zejména potřebách období průmyslové revoluce.

O autorovi| PETR ŽABŽA, makléř společnosti Patria Direct

Autor:

Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2
Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2

Rádi byste vyzkoušeli nejdokonalejší recepturu pokračovacího kojeneckého mléka BEBA? Zapojte se do soutěže a vyhrajte hned 2 balení mléčné výživy...