Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

ŠVP: pomoc pro školy na dosah

Česko

Se zaváděním školních vzdělávacích programů si ve školách občas nevědí rady. Pomoc přitom mohou hledat v Konzultačních centrech.

Konzultační centra, založená Výzkumným ústavem pedagogickým (VÚP), byla původně určena koordinátorům školních vzdělávacích programů (ŠVP), ředitelům a pedagogům jako podpora při tvorbě a zavádění ŠVP do škol. Po třech letech jejich působení se změnil jejich charakter a také zaměření dotazů.

V předškolním a základním vzdělávání, kde je výuka podle ŠVP realizována již delší dobu, jdou dotazy více do hloubky. Objevují se nová témata, například vzdělávací obsah jednotlivých vyučovacích předmětů, evaluace a sebeevaluace, průřezová témata apod.

Dotazy z praxe představují pro VÚP velmi cennou zpětnou vazbu. Poskytují poměrně dobrý přehled o tématech, se kterými má školská praxe problémy. Upozorňují rovněž na oblasti, které je třeba odborně i legislativně řešit.

Na dotazy (kontakty najdete na www.vuppraha.cz/clanek/355) na jednotlivé stupně vzdělávání – předškolní, základní, speciální a gymnaziální – reaguje do 48 hodin osm kmenových a dva externí pracovníci VÚP. Nabízejí i osobní konzultace přímo v instituci. V případě problematických a nejednoznačných dotazů je odpověď konzultována v rámci ústavu, případně s MŠMT či s dalšími odbornými institucemi. Opakující se či zajímavé dotazy jsou spolu s odpověďmi pololetně zveřejňovány na stránkách VÚP www.vuppraha. cz a na Metodickém portálu www.rvp.cz.

***

Výběr z dotazů bude publikován také na stránkách přílohy Akademie

Ptejte se Ukázky dotazů a odpovědí řešených Konzultačními centry

* Jakým způsobem lze provádět aktualizace školního vzdělávacího programu?

Aktualizace ŠVP lze provádět průběžně během školního roku nebo vždy po uplynutí nějakého období výuky podle ŠVP (po roce, po dvou). Žádné závazné termíny pro aktualizaci ŠVP zatím nejsou stanoveny. Pokud se jedná o drobné korekce jazykové či formální, které nemění význam textu, lze je provádět formou příloh nebo i přímou výměnou daných stránek ŠVP. Pokud jde o aktualizace, které nějak mění obsah a smysl textu ŠVP, je třeba je zakládat jako přílohy k ŠVP. V příloze je vždy nutné uvést i datum, aby bylo zřejmé, kdy k úpravě došlo a odkdy daná úprava platí (kterých ročníků se týká). Pokud se jedná o zásadnější změny obsahu ŠVP nebo o větší počet drobnějších úprav, je vhodné před začátkem nového školního roku zrevidovat text ŠVP a připravit (vytisknout) jeho novou verzi. Má-li ŠVP i číslo jednací, pak každé nové (upravené) verzi ŠVP musí být přiděleno i nové jednací číslo. Při každé podstatnější změně je třeba dbát na to, aby nebyla změněna (narušena) vzdělávací cesta žáků. (Např. škola se rozhodne přesunout část učiva ze 7. ročníku do 6. ročníku. Tato úprava bude v následujícím ročníku platit pro žáky 6. ročníků, žáci 7. ročníků se musí vyučovat podle původní – neupravené – verze, protože by se s přesunutým učivem „nesetkali“. V dalším roce změna platí už pro 6. i 7. ročník.)

* Je výuka plavání na základní škole závazná?

V současném pojetí RVP ZV je veškeré učivo doporučené. Z tohoto důvodu je možné očekávané výstupy týkající se pohybových schopností a vztahu k pohybu dosahovat i jinými způsoby. U plavání je ale problém v tom, že se současně rozvíjejí specifické plavecké dovednosti i dovednosti záchrany tonoucích, které jsou z hlediska bezpečnosti životně důležité, jinde než při výcviku ve vodě je žák nezíská a věk kolem 7.–9. roku je pro osvojení těchto dovedností optimální. Z naznačeného vyplývá, že: 1) zajištění základní výuky plavání je pro žáky ve věku 1. stupně velmi důležité a žádoucí. Pokud nelze výuku přes veškerou prokazatelnou snahu školy zajistit, neměla by za to být „kárána“. 2) Škola by měla vyvíjet veškerou snahu plavecký výcvik zajistit (pokud ne formou dojíždění, pak třeba jako kurz v rámci školy v přírodě atd.). Především by pak měla apelovat na obec, rodiče aj., aby žáci mohli základní plavání absolvovat buď ve škole, nebo jako zájmovou aktivitu mimo školu.

* Musí být podle rámcového vzdělávacího programu (RVP) na druhém stupni základní školy zaveden druhý cizí jazyk?

Další cizí jazyk je v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy zařazen do školního roku 2011/2012 jako volitelný; škola má povinnost jej nabídnout všem žákům nejpozději od 8. ročníku; pro Další cizí jazyk je vymezena disponibilní časová dotace v rozsahu minimálně 6 hodin. Pokud si žák nezvolí Další cizí jazyk, volí ve stejném časovém rozsahu z nabídky jiné vzdělávací obsahy, které lépe odpovídají jeho zájmům. Další cizí jazyk musí tedy být školou žákům nabídnut, žák si jej však nemusí zvolit.

O autorovi| SIMONA ŠEDÁ, Autorka pracuje ve VÚP

Autor: