Podle Poláků totiž mapa nápadně připomíná výsledky paktu o neútočení „Molotov–Ribbentrop“, kterým si roku 1939 Hitler a Stalin rozdělili sféry vlivu v Evropě. „A na to jsme my velmi citliví,“ řekl švýcarskému deníku Der Tagesanzeiger nejmenovaný zástupce polského velvyslanectví. Švýcarské dráhy použily na reklamních obalech pro své mezinárodní jízdenky stylizovanou fotografii glóbusu, na němž žlutě zabarvené Německo zahrnuje celou střední Evropu i Balkán a hraničí až na východě s „červeným“ Ruskem. Podle mluvčího SBB Rolanda Binze se ale jedná nikoliv o skutečný glóbus, ale vlastně o vodní míč s abstraktním zobrazením části zeměkoule. Reklamní firma pracující pro dráhy si údajně neuvědomila možné historické pozadí této abstrakce.
Vedení švýcarských drah se oficiálně omluvilo polskému velvyslanectví a přislíbilo, že obaly s glóbusem nahradí reklama s jiným motivem. Švýcarský tisk s nadsázkou upozorňuje, že pro přehmat v reklamní kampani státních drah existuje alespoň jedna polehčující okolnost. Vedle Polska, Česka či Slovenska totiž tvůrci reklamy vymazali z mapy i samotné Švýcarsko.