Několik na sobě nezávislých výjevů maluje Šárka Trčková přes sebe, hotový akvarel znovu namočí a přes vlhkou malbu nanáší další. Obrazy se skládají, vrstvy prolínají, barvy rozpíjejí, vznikají nové významy.
Trochu reálné a trochu snové, křehké, emotivní, realistický základ – třeba počáteční kresba – se leckdy změní v abstraktní, v symbolickém vyznění. Na první pohled se zdá téma jasné, při bližším zkoumání se však pozorovatel musí pokusit příběh rozplést vlastní představivostí.
Výstava akvarelů a akvatint malířky a grafičky Šárky Trčkové v pražské Galerii Havelka představuje autorčiny nedávné práce. Téma malířka čerpá obvykle ve svém nejbližším okolí a základní inspirací je pro ni především její pětiletý syn David a jeho svět. Jsou to však jen první impulzy, nejde jí o „časosběrnou“ obrazovou životopisnou studii vlastního dítěte nebo dokonce o přímočaré sociologické bádání v dětských duších. Konkrétní zážitky se v křehké podobě akvarelů „rozpíjejí“ do symbolické roviny. Jak připomíná kurátor výstavy Radek Wohlmuth, „dětští hrdinové Šarky Trčkové mohou oscilovat v široké výrazové škále, od čapkovsky vlídné vykroužené polohy, po hrozivá zombie v prudké barevnosti“...
Oblíbené bubliny, pohledy za horizont, běžné úkony, jako třeba zalévání stromku dětskou konvičkou, výjevy s názvem Podívej... prozrazují rozmanité roviny, jež malířka ve svých obrázcích nabízí, naznačuje – a nechává na fantazii každého, aby se v nich rozebral. Marta Švagrová
Šárka Trčková: Po stopě Galerie Havelka, Praha, do 19. prosince