Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Tatra chce vyrábět retrovozy

Česko

O třech modelech, jež by firma mohla vyrábět v limitované sérii, rozhodnou lidé v anketě

PRAHA Po více než deseti letech plánuje kopřivnická Tatra obnovit výrobu osobních automobilů. Již za dva roky by z montážní linky mohla sjet první staronová tatrovka. O tom, která to bude, rozhodnou hlasováním na internetu či v muzeu Tatry sami lidé.

„Vybrali jsme deset modelů, o kterých si myslíme, že se budou nejvíce líbit. Z těch budou lidé vybírat tři modely, které bychom mohli vyrábět,“ řekl Ronald Adams, generální ředitel firmy Tatra. Hlasovat pro své tři favority mohou v kopřivnickém muzeu tatrovek lidé již od dnešního dne. Na internetu na stránkách zpravodajského serveru Aktuálně.cz pak mohou své oblíbence vybírat od zítřka. Výsledky budou vyhlášeny na konci srpna.

„V roce 2010 plánujeme začít s příjmem objednávek a spuštěním výroby,“ řekl Adams. O ceně retrovozů nechtěl spekulovat, ale uvedl, že podvozek k takovému vozu by mohl stát zhruba 20 000 dolarů a karoserie přibližně stejně. Replika staré tatrovky by tak mohla stát okolo 620 000 korun. Novodobé tatrovky by měly mít autentickou tatrováckou karoserii, ale jejich podvozek bude moderní. Měl by tak splňovat všechny technické normy a požadavky kladené na moderní vůz.

„Neplánujeme zahájit sériovou výrobu tatrovek, vždy to bude pouze limitovaná série,“ dodal Adams. Podle něj by každý rok mohlo z montážních linek sjet padesát až sto kusů od každého ze tří vítězných modelů.

Oodbyt osobních retrovozů je podle firmy již dnes dobře postaráno. „Již teď, když ještě nevíme, jaké vozy budeme vyrábět, nám lidé posílají objednávky,“ řekl Adams. Na obnovení výroby starých tatrovek se však netěší jen zákazníci. Podle Adamse se již Tatře ozvali bývalí zaměstnanci, zejména konstruktéři a designéři, a nabídli, že se kvůli tomuto projektu do firmy vrátí. Tatra ukončila výrobu osobních vozů v roce 1998, sto jedna let poté, co z tovární brány vyjel první vůz Präsident.

Mezi vozy ucházejícími se o přízeň hlasujících nechybí předválečné veterány T70 (vůz, v němž jezdil prezident Beneš), T57 (vůz Vlasty Buriana ve filmu To neznáte Hadimršku) a předchůdce známého Volkswagenu „brouka“ V570. Šanci znovu vyjet na silnici má i T87, s níž cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund objeli celý svět, vládní T603 či Tatraplan, vítěz Rallye Monte Carlo.

***

Již teď, když ještě nevíme, jaké vozy budeme vyrábět, nám lidé posílají objednávky

Autor: