Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Taxikáři okrádají stát. Legálně

Česko

Řidiči taxíků již léta používají státem schválené taxametry umožňující daňové úniky * Stát to ví, ale neřeší

PRAHA Až devadesát procent českých taxikářů používá taxametry, které umožňují vymazávat data o počtu ujetých kilometrů a tržbách. Odhadují to řidiči oslovení LN. Taxikáři tak mohou přiznávat menší výdělky a tím odvádět méně na daních. Jenže stát si za to paradoxně může sám.

Dříve některé servisy nulovací funkci přidávaly za úplatu, jenže nyní je taxametr s touto možností dodáván standardně. V současnosti takto upravená měřidla může v Česku vyrábět už jen jediná firma, tuzemský výrobce Torola. Podle několika oslovených taxikářů, kteří si nepřáli být jmenováni, není o taxametry bez nulovací funkce zájem. Torola se tak těší de facto z monopolní pozice.

Problém je, že výrobce nedělá nic protiprávního. Jeho taxametry totiž schválil Český metrologický institut (ČMI), tedy státní úřad dohlížející, aby měřidla odpovídala normě. Norma však říká, že taxametry nesmí usnadňovat podvodnou manipulaci s daty. Státem schválená měřidla tedy normě neodpovídají, protože přesně takovou manipulaci umožňují, a metrologický institut se dopustil chyby při vydávání certifikátů pro tyto taxametry.

Výstupy z taxametrů sice nejsou povinnou přílohou daňového přiznání, jsou však podkladem pro daňovou kontrolu. Taxikáři proto mají podle Miroslavy Bardonkové, mluvčí Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu, povinnost uchovávat výstupy z taxametrů za posledních pět let. A za poslední tři měsíce musí záznamy o vykonaných jízdách vozit s sebou v autě. Počet skutečně najetých kilometrů si však řidič může vymazat, respektive neuložit do paměti přístroje, takže kontrola na nic nepřijde.

Někteří taxikáři se netají tím, že mazátko využívají, a vzhledem k tomu, že jde o státem schválená zaplombovaná měřidla, nevidí na tom nic špatného. „Jestli taxametry s mazátkem porušují normu, měl by to řešit metrologický institut jakožto úřad pověřený státem,“ řekl LN majitel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička.

O problému již mnoho let ví i pražský magistrát, který však stejně jako taxikáři ukazuje na metrologický úřad. „Soulad s normou je bohužel v kompetenci právě ČMI, který to neřeší,“ tvrdí náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Ačkoli na problém upozornila už před osmi lety televizní reportáž ČT, nic se nezměnilo. „Nikdo od té doby nebyl potrestán a běží to dál,“ říká Kvasnička. Jediný člověk, který to může v tuto chvíli změnit, je Václav Peršl, ředitel Oblastního inspektorátu Praha ČMI a hlavní garant taxametrů v Česku. Ten se však hájí tím, že norma byla v roce 1995 převzata jako ekvivalent evropské normy a musela být nastavena tak, jak je. „To, že si v ní výrobci našli skulinu, je až následný efekt,“ tvrdí Peršl.

Pokračování na straně 16

Taxikáři okrádají stát. Legálně

Dokončení ze strany 1

Dnes už je systém schvalování taxametrů přísnější a manipulaci s daty už by neměl umožňovat. Na odstranění problému s taxametry, které jsou již schválené, prý Český metrologický institut (ČMI) podle Vladimíra Peršla, ředitele Oblastního inspektorátu Praha, pracuje. To, že se na něm pracuje již osm let, co byl Peršl na tuto kauzu upozorněn televizí, nekomentoval. „Peršl jen kryje podřízeného, který je za normu zodpovědný a je pod ní podepsán,“ říká zdroj LN, který si nepřál uvést své jméno.

Majitelé taxislužeb tvrdí, že měřidlo by nemělo být podkladem pro účetnictví. Může tam být totiž několik stornopoložek, které zákazník nezaplatil. „Mazátko je hlavně o pohodlnosti taxikářů. Těžko budou vysvětlovat, že měli za den deset storen. Stane se, že taxikář přijede, kam ho pošle dispečink, a dotyčný nepřijde. Tak si to jednoduše vymaže a nemusí se dohadovat na finančním úřadě,“ vyjmenovává Kvasnička další důvody, proč jsou mazátka tak oblíbená. Podle něj jsou to věci, které vycházejí z praxe „Jelikož v Česku nechce nikdo slyšet, jaká ta praxe v taxislužbě je, tak se výrobci této praxi jednoduše přizpůsobili,“ dodává. Nikdo by jejich taxametry prý nekoupil, protože praxe si vyžaduje něco jiného.

Na obhajobu taxikářů však Kvasnička uvádí, že ne všichni taxikáři mazátko využívají. Kolikrát totiž o tom, že taxametry nulovací funkci mají, ani nevědí.

V ČR se používají převážně taxametry od dvou výrobců: Torola electronic a VTS Bratislava. Oba byly schváleny ještě podle staré normy a oba podporují funkci mazátka přímo z výroby. Jako první přišla s touto funkcí Torola. Taxametr VTS byl následně upraven také, aby mohl Torole konkurovat. „My pouze využíváme možností, které ČMI dovoluje. Když toho využila Torola, nevím, proč by se měla VTS konkurenčně znevýhodňovat,“ řekl LN Vladislav Hýbl z firmy Auto Taxi Praha, která dováží taxametry VTS Bratislava do Česka.

Slovenskému výrobci však 30. června vypršela platnost technického schválení, takže už taxametry s mazátkem nemůže vyrábět. Může však doprodávat zásoby, které jsou značné. Výrobce se totiž podle Hýbla předzásobil a má těchto měřidel plné sklady.

Torola však bude moct upravená měřidla vyrábět ještě dalších šest let, než jí vyprší povolení. Bude tak mít na dlouhou dobu zaručený odbyt. Torola se k věci odmítla vyjádřit z důvodu údajného nachlazení ředitele firmy.

***

JAK SE DÁ ZNEUŽÍT TAXAMETR

* Pokud zákazník nevyžaduje po jízdě účtenku, taxikář zabouchne dveře, popojede s autem (přitom počítání kilometrů jede dál), odpojí napájení na více než 20 sekund, a celá jízda jako by se nestala (v paměti taxametru o tom není ani památky). Majitelé taxislužeb tvrdí, že měřidlo by nemělo být podkladem pro účetnictví. Může tam být totiž několik stornopoložek, které zákazník nezaplatil.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!