Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Taxíky musí přebarvit taxikáři

Česko

Žlutá auta by přivítali zákazníci i města. Jenže radnice nemají nástroj, jak taxikáře donutit k jednotné barvě

BRNO Jak obarvit všechny taxíky nažluto? Přesvědčit k tomu samotné taxikáře. Představitelé radnic přiznávají, že na vytvoření jednotného vzhledu taxíků jsou slabí. Zákon jim příliš práv nedává.

Idea barevného sjednocení taxíků ztroskotala v Brně i v dalších městech, v Praze se daří zčásti. „Zákon to neumožňuje. Chtěli jsme do toho jít motivačně, například taxikářům, kteří by dodrželi jednotný vzhled, umožnit jízdu i v pruzích vyhrazených pro městskou dopravu. Ani to se nedotáhlo,“ přiznává bývalý náměstek brněnského primátora Miroslav Hošek.

Podle ministerstva dopravy zákon umožňuje obcím stanovit podmínky, za kterých mohou vozidla taxi využívat vyhrazená stanoviště. To udělali v Praze, kde pro tato místa stanovili i žlutou barvu vozidel. „Některá města toho využívají,“ potvrzuje mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Dodal, že ani změna zákona o silniční dopravě, kterou chystají, zásadní zásahy do oblasti taxislužby nenavrhuje.

„Raději si stopnu žlutý taxík“ Vlastní návrh změny zákona kvůli zpřísnění kontroly taxikářů do parlamentu poslali pražští zastupitelé. Počítá i s možností stanovit jednotnou barvu všech vozů ve městě. Návrh však leží ve sněmovně s odmítavým stanoviskem vlády a není jasné, zda do voleb přijde na řadu.

Přebarvování tak zůstává „dobrovolnou“ akcí taxikářů. To, že by se nějaká taxislužba v Brně sama rozhodla jednotně „nabarvit“, je málo pravděpodobné. Taxikáři jezdí ve svých vozech pod záhlavím dispečinků. „Nefunguje tu žádná taxislužba, která by měla vozidla v majetku,“ podotkl jednatel LidoTaxi Brno Jiří Štefek. Za větší problém než barevnost považuje to, že ve městě není pro taxi žádné veřejné parkoviště.

V Praze, která i v omezených podmínkách v „přebarvování“ postoupila nejdál, je podle údajů magistrátu z více než pěti tisíc taxíků necelá polovina žlutá. Jen ty mohou využívat stanovišť taxislužby v systému Taxi Fair Place. Tam musí dodržovat podmínky vybavení, stáří auta i odívání řidiče. Projevuje se to i na zájmu cestujících. „Raději si stopnu žlutý taxík než auto, které jako taxík moc nevypadá. Žlutý je pod větší kontrolou,“ tvrdí Pavel Hloubil z Ostravy, který do Prahy pravidelně jezdí. V Ostravě žluté taxíky nezavedli.

Pokud by byla po celé republice jednotná barva taxíků, musel by ji stanovit zákon. Ani města se totiž nemusejí na žluté, známé například z ulic amerických velkoměst, shodnout. V Brně zazněla varianta, že by vozy mohly mít městské barvy, tedy červenou a bílou. A pokud by dvě sousední města měla stanovené rozdílné barvy, teoreticky by taxikáři mezi nimi nemohli jezdit.

Turisté by změnu uvítali, města už často neomezují ani cenu Žlutou jednotu oceňují například zástupci cestovních kanceláří. „Cizinci jsou zvyklí na žlutou, je výraznější než nápis taxi,“ shodují se.

Jednotná barva taxíků je tak zajímavá pro největší města v republice. „Je to jedna z možných úvah v budoucnosti, ale určitě ne té nejbližší,“ přiznává náměstek plzeňského primátora Petr Rund.

Konzervativní jsou i v Brně. „Barevná jednotnost by se mi sice líbila, ale ten tlak by určitě neměl jít z radnice. Je to spíš na iniciativě nějaké taxislužby, která by si chtěla vytvořit vlastní image,“ sdělil náměstek primátora Ladislav Macek.

Ještě opatrnější postoj menších měst potvrzuje Zlín. Tam ani neomezují maximální jízdné. „Nemáme ani vyhrazená stanoviště pro taxi,“ říká mluvčí magistrátu Marie Masaříková.

Autor: