Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Teleshopping? V zákoně ta chyba není

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ

Eda Kauba, kreativní ředitel reklamní agentury Euro RSCG Prague, nedávno v Hospodářských novinách zadoufal, že nově přijatý zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, který začne platit 1. června, trochu postaví do latě také teleshopping. Ten se totiž od „klasické reklamy“ v lecčems liší.

„Reklama přísně dodržuje zásadu, že důležité je nejen to, co je řečeno, ale i jak je to řečeno a jak tomu porozumí spotřebitel. Rada pro reklamu pak postihuje zavádějící reklamy a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání je přísně peněžitě trestá. Nic z toho však neplatí pro teleshopping,“ píše Eda Kauba. Podle něj Rada pro rozhlasové a televizní vysílání z nějakého neznámého důvodu evidentní prohřešky proti zákazu klamavé reklamy v případě teleshoppingu neřeší. „Buď proto, že se domnívá, že v teleshoppingu se lhát může, nebo protože nad ním má nějaký zvláštní patronát. Nadějí však je, že se změní systém,“ píše Eda Kauba s tím, že právě nový zákon dává všechny formy obchodních sdělení do společného koše, což snad znamená, že pravidla budou platit pro všechny stejně. Bojím se trochu, že tak jednoduché to nebude. Nová legislativa sice pod vlivem evropské směrnice zavádí pro různé formy propagace společný nadřazený pojem „obchodní sdělení“ (kam vedle reklamy a teleshoppingu patří i sponzorování a umístění produktu, tedy product placement), ale dosavadní pravidla pro vysílání reklamy a teleshoppingu se tím nijak závažně nemění.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání musí kontrolovat všechny premiérové reklamy i teleshopping už nyní a podle svých pravidelných zpráv to také dělá. A že teleshoppingové pořady jsou přesto „drzejší“ než klasická reklama? To nebude dáno nižší aktivitou rady, ale spíš tím, že teleshoppingové firmy mají vypráskanější právníky.

O autorovi| Jaroslav Krupka redaktor LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!