Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Televize: od stávky v roce 1989 ke stávce v roce 2000

Česko

Vzpomínáte, jak jste žili před dvaceti lety? Nový seriál LN připomíná první léta po sametové revoluci.

Česká televize nevykročila do porevoluční doby právě slavně. Ještě celý týden po 17. listopadu se z jejích obrazovek linou tvrdě tendenční zprávy diktované vládnoucí garniturou, zatímco se na náměstích množí transparenty hlásající: „Televize lže, jako když Rudé právo tiskne.“ Zlom nastal 23. listopadu, kdy pod hrozbou stávky zaměstnanců vedení uznalo, že další mlžení nikam nevede, a zpravodajství ČST začalo informovat, co se opravdu v republice děje.

Po zlomu většinou následuje zemětřesení a ani na Kavčích horách na sebe nenechalo dlouho čekat. První náznak nové doby přinesla předvolební kampaň červnových voleb roku 1990. Zákon přidělil každé politické straně čtyři hodiny bezplatného vysílacího času a následující osmdesátihodinový maraton na koleně splácaných klipů diváky doslova otřásl. Ta tam byla bezzubá pohoda přestávek s hrajícími si koťaty.

Z televizních obrazovek během několika měsíců zmizeli redaktoři a hlasatelé, jejichž tváře měli diváci příliš těsně asociované s pětiletkami a bojem proti podlým západním diverzantům. Změnily se názvy a znělky hlavních pořadů a změna fasády čekala i samotné televizní kanály. ČST1 se přerodil ve federální kanál s dynamickým jménem F1 a „dvojka“ se rozdělila na dva národní kanály - český ČTV a slovenský STV. Šachy se jmény programů však pouze zastíraly jalovost programové skladby a diváci večer nadále raději ladili volné či pirátsky odkódované zahraniční kanály na satelitu Astra.

Žánrovou pestrost měl do českého éteru přinést program OK3, který začal vysílat v květnu 1990 na frekvenci přidělené dříve programu sovětské televize. Málo se vědělo, že „OK“ byla zkratka pro otevřený kanál, a přesně v duchu jména se do něj spláchlo vše, co bylo dostupné zdarma na satelitních programech. V proudu zpravodajství, reprízovaných mýdlových oper a pozdně večerní německé soft-erotiky se čas od času objevily příspěvky tuzemské provenience z dílen vznikajících soukromých televizních studií. Ty jako by si dávaly za cíl dokázat, že v nové době je možné úplně všechno. Snad nejkrásnějším příkladem těchto pionýrů nové televizní zábavy byl pořad dobromyslného léčitele Tomáše Pfeiffera, který v pořadu Biotronik působí sálal skrze obrazovky lásku a pozitivní energii. Výsledek byl ve spojení s éterickou hudbou tak bizarně komický, že se divákům opravdu prokazatelně zlepšovala nálada a následovali svého červenolícího guru i poté, co byl jeho pořad stažen po protestu České lékařské komory a přesídlil na právě vzniklou Novu.

Nova, projekt šestice českých a slovenských intelektuálů vedených Vladimírem Železným, slibovala divákům moderní komerční, ale zároveň i kulturní televizi pro 21. století. Na kulturu sice nedošlo, ale zahájení vysílání v únoru 1994 řádně zamíchalo stojatými vodami českého éteru. Videopůjčovnám klesly tržby z amerických akčních

Jak jsme žili

filmů, pronikly mezi nás problémy přestárlých teenagerů z Beverly Hills a lidé otrávení politikou vděčně hltali televizní zpravodajství začínající krvavou bouračkou a končící roztomilými zviřátky. Na razantní nástup Novy a vzápětí následující Premiéry (později přejmenované na Primu) nemohla veřejnoprávní televize reagovat jinak než přizpůsobit své vysílání rychle se měnícímu vkusu diváků. Na Kavčích horách v té době vládl systém producentských skupin zavedený ředitelem Ivo Mathém. Z dílny jednotlivých producentů, kteří se těšili značné volnosti při tvorbě programových bloků, vycházely pořady, které dodnes patří k nejlepšímu, co v ČT vzniklo. Zejména tvůrčí skupina Čestmíra Kopeckého dokázala pořady jako byla Šumná města, Bigbít nebo Velmi uvěřitelné příběhy Nově nejen konkurovat, ale prostřednictvím České sody si z ní i dělat legraci (kdo by zapomněl na reportáž Karla Dobrého začínající slovy: „Všude se tu válejí kusy masa!“).

Po vystřídání členů Rady ČT v roce 1997, kdy z ní odešly osobnosti, jako byl Jan Trefulka, Jiří Grygar a Karel Steigerwald, se Mathé dostal do rozporů s jejím novým složením a na jeho postu ho vystřídal mladičký Jakub Puchalský. Ten si ale ve složitém prostředí Kavčích hor nedokázal poradit a jeho následovníci Dušan Chmelíček a Jiří Hodač už jen bezmocně přihlíželi, jak se z televize stává nástroj politického soupeření v éře opoziční smlouvy.

Závěr televizní éry devadesátých let byl nakonec stejně dramatický jako její začátek. Novácký Otec zakladatel Vladimír Železný se rozhádal se svými investory a odstěhoval se na Barrandov a obrazovka České televize v předvečer prvního roku nového století poprvé od srpna 1968 zčernala. O pár dní později se opět rozsvítila, ale už do zcela jiné doby.

Zítra čtěte: Sexuální revoluce

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!