Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Televize uhájila sponzoring

Česko

tuto časomíru sponzoruje sponzor

Nejvyšší správní soud rozhodl, že pokuta, kterou od vysílací rady dostala Česká televize za vysílání sponzorského vzkazu, je neplatná. Podle rady však soud nezpochybnil její postup.

PRAHA Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila před časem České televizi pokutu 50 tisíc Kč za odvysílání sponzorského vzkazu barvy Balakom. Ten byl podle rady v rozporu s vysílacím zákonem, protože neidentifikoval sponzora, ale pouze jeho výrobek. Rada jej tedy označila za neoddělenou, a tedy nelegální reklamu.

Stanovisko Nejvyššího správního soudu, o němž včera informoval server Aktuálně.cz, však zní tak, že obsahem sponzorského vzkazu nemusí být jen název firmy, nýbrž i označení jejích výrobků. Rada však podle svého předsedy Václava Žáka přesto věří, že soud tím nezpochybnil její postup.

„Neznám přesné znění rozsudku, o němž informoval server Aktuálně. cz, ale všechny dosavadní juridikáty Nejvyššího správního soudu potvrzovaly stanovisko rady, že sponzorský vzkaz musí identifikovat sponzora. Soud jen připustil, že ve vzkazu může být prezentován i produkt. Jinými slovy, pokud pořad sponzoruje například firma Hamé, musí ve vzkazu zaznít její jméno, ne pouze jméno okurek Znojmia, které vyrábí. To se tam může objevit také, ale jen jako dodatečné,“ řekl LN Žák. Rada shodou okolností vydala tento týden České televizi a Primě celou sérii dalších upozornění na vzkazy, kterými neidentifikují sponzora. Žák přitom nepopřel, že soud v minulosti označil některé pokuty za nedostatečně zdůvodněné.

Sponzorské vzkazy získávají zvlášť v ČT na důležitosti, protože se nezapočítávají do reklamního času, který má televize omezený zákonem a jenž byl letos snížen na polovinu. Sponzoring využívají i další celoplošné televize. Rada však s nimi vede řadu sporů o tom, co přesně je sponzorský vzkaz. Podle Nejvyššího správního soudu je reklama veřejné oznámení vysílané za úplatu a sloužící k podpoře prodeje výrobků či služeb, zatímco sponzoring je příspěvek firmy na financování pořadů, propagovaný sponzorským vzkazem, který může obsahovat i obrazové symboly či ochranné známky. Mezi další spory, které budou soudy řešit, patří otázka, zda lze sponzorovat znělky pořadů. Podle rady není znělka samostatný pořad, a proto ji sponzorovat nelze. Televize nesouhlasí.

***

Podíl sponzorských vsuvek na televizní reklamě

2004

6 procent

2006

15 procent

Za první čtvrtletí letošního roku vzrostly v meziročním srovnání výdaje do sponzorování televizních pořadů o 29 procent

Česká televize získala tímto způsobem 149 milionů korun

Zdroj: monitoring TNS

Autor: