Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Tělo jako jedinečný nástroj

Česko

Balet Národního divadla představil první premiéru sezony. Tentokrát ji věnoval české tvorbě.

Premiéra České baletní symfonie vedle sebe postavila choreografie, jejichž autoři se nacházejí v rozdílném postavení a bodě své umělecké kariéry. Jiří Kylián je ve světě tance pojmem, Petr Zuska (šéf baletu ND) získal řadu významných ocenění a choreografie Zuzany Šimákové a Tomáše Rychetského (oba tanečníci baletu ND) se poprvé dostávají na první scénu v rámci jejího stálého repertoáru.

Paralelní světy

Petr Zuska (1968) přenesl do Prahy opus, jenž před třemi lety nastudoval v Brně. Jeho název vychází z iniciál skladatelů, které Zuska ve své choreografii cituje - Dvořáka, Martinů, Janáčka. Za stroze znějícím názvem D. M. J. 1953-1977 se skrývá metaforické zobrazení dvou paralelních světů - toho, který reálně vnímáme, a světa, do něhož vstupujeme ve svých představách a snech a který se zároveň také může stát skutečností. Přichází mladík s červenou kytkou, pokládá ji na velkou kostku -náhrobek, černá opona jde nahoru a spolu s ní se otevírá prostor, který jen tušíme v mysli. Zdá se, že jsme vzdáleni, a přitom jsme mu nablízku - stále je na dosah osudný dotek smrti (letopočet v názvu je nápis na náhrobku dívky, která zemřela mladá). Muži sedí na černých podstavcích a drží své partnerky za ruce -ty otočené čelem k horizontu kráčí na místě a směřují k věčnosti. Bílé kostýmy kontrastují s černými stupni - na nich se tančí, tanečnice na nich zůstávají zavěšeny a vyvolají dojem oživlého náhrobního reliéfu; černé podstavce se přenášejí, padají, podpírají. Působivý scénický design pojatý v kontrastech barev černé a bílé spolu s průniky světel dotvářejí magickou atmosféru. V Zuskově pohybové kompozici se nacházejí velmi silné momenty, kdy nejde o velké taneční variace, ale o gesto, postoj, zastavení - a ta jsou až mrazivá... Jestliže Zuska vkládá do své práce mnoho prožitků, Tomáš Rychetský (1978) zůstává odpojen nejen od nich, ale nakonec i od Janáčkovy skladby samé. Zaměřuje se na výtvarnou artikulaci pohybu - těla tří tanečnic jsou objekty, které zasazuje do bílých obdélníků. Opět hra černobílého kontrastu. Jedna z tanečnic tančí své sólo, kde se často opakují některé pohybové sekvence - marně se snaží najít východisko z neúprosného stereotypu. Pozornost na sebe strhává dvojice tanečnic, jejichž těla vytvářejí abstraktně laděné kompozice, kdy interpretky vnímáme jako stín pohrávající si s rekvizitou. V Rychetského Nevyřčeném tichu se bohatě modelovaný pohyb rýsuje v jasných, přímých liniích, probíhajících s neměnnou intenzitou.

Trampolíny akcelerují mužské akce

Zuzana Šimáková (1979) se pokusila vystavět svou choreografii 6/2 člověka v humorném duchu. Její záměr jí však ne zcela vyšel - šest mužů představuje šest různých charakterů, z nichž každý odkrývá svou „úchylku“. Šimáková používá malé trampolíny, které akcelerují mužské akce. Nedostatečně však vystihla rozdíly povah, některé ve své nevýraznosti splývají, a proto mnohá místa v její, jinak tanečně nápadité, kompozici vyzněla rozpačitě. V závěru se pak na jeviště ND vrací Sinfonietta Jiřího Kyliána (1947). Janáčkova partitura dala vzniknout Kyliánovu zásadnímu dílu již v roce 1978. Struktura Sinfonietty je kresebně jednoduchá, čistá v liniích a krocích. Vyžaduje dokonalou souhru tanečníků a jejich fyzickou připravenost. Každý pohyb potřebuje přesné provedení a vyznění. Pokud se nepodaří podchytit přechody mezi vazbami a rychlý tep Kyliánova tance, zvláště náročných duetů, zůstávají hluchá místa. A těch bylo při druhém obsazení až příliš mnoho. Česká baletní symfonie představuje díla tvůrců, kteří se v mnohém liší, ale jedno mají společné - v jejich tanci se odráží široká škála možností tanečního vyjadřování, kdy tělo je jedinečným nástrojem.

HODNOCENÍ LN *** Česká baletní symfonie D. M. J. 1953-1977 Nevyřčené ticho 6/2 člověka Sinfonietta Choreografie: Petr Zuska Tomáš Rychetský, Zuzana Šimáková, Jiří Kylián Národní divadlo, premiéra 20. 9.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...