Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Tesco vede spornou kampaň

Česko

„Tesco pomáhá v době krize.“ Tímto sloganem se obchodní řetězec Tesco snaží nalákat zákazníky. Podle Sdružení ochrany spotřebitelů jedná neeticky.

PRAHA Obav lidí z finanční krize zneužívá ve svých propagačních materiálech podle názoru Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) řetězec hypermarketů Tesco. Sdružení proto zaslalo Radě pro reklamu stížnost kvůli sloganu „Tesco pomáhá v době krize“.

Tesco tvrdí, že reklama je v pořádku a snaží se zmírnit případný strach lidí z toho, jak ekonomická krize dopadne na jejich peněženky. „Kampaň je odpovědí na obavy zákazníků a jejím cílem je ujistit je, že Tesco bude i nadále držet ceny potravin pod kontrolou,“ vysvětluje motivy Tesca jeho mluvčí Eva Karasová.

„Není možné, aby společnost Tesco zneužívala finanční krizi pro zvýšení svých zisků. Dále se domníváme, že takto pojatá reklama může vzbuzovat pocity strachu z dopadů finanční krize,“ uvedla právnička SOS Eva Strnadová. „Podle našeho názoru není vhodné vzbuzovat ve spotřebitelích strach z krize, a posilovat tak pocit nebezpečí,“ dodala Strnadová.

Tesco ve svém lednovém letáku uvádí, že „pomáhá v době krize“, s dovětkem „s námi ušetříte“. Sdružení tvrdí, že slogan Tesca je na hraně zákona o regulaci reklamy.

Zákon říká, že reklama nesmí obsahovat prvky využívající motivu strachu. „Takto použité znění reklamy se nám zdá vysoce neetické a v rozporu s dobrými mravy. Z těchto důvodů SOS na počátku týdne požádalo Radu pro reklamu o vydání stanoviska,“ zdůvodnila mluvčí SOS Ivana Picková podání stížnosti.

Kampaň „Tesco pomáhá v době krize“, kterou SOS kritizuje, podle mluvčí obchodního řetězce navazuje na dlouhodobé projekty „Pomáháme Vám šetřit každý den“ a „S námi ušetříte“. Karasová tvrdí, že kampaň reaguje na aktuální dění, kdy se slovo krize objevuje v médiích každý den. Karasová argumentuje také tím, že se Tesco snaží být v daném městě nejlevnější. „To je tedy pravý opak toho, že bychom chtěli situaci využít ve svůj prospěch,“ říká Karasová.

Rada pro reklamu, ke které SOS zaslalo stížnost, je profesní organizace, která nemůže udělovat pokuty. Pouze vydává doporučení své arbitrážní komise, jež rozhoduje o tom, jestli je reklama závadná z důvodu, že je neetická, zavádějící či klamavá.

Tesco je třetím největším obchodním řetězcem v Česku, po firmě Schwarz ČR, která provozuje prodejny Lidl a Kaufland, a firmě Ahold, stojící za obchody Albert a Hypernova. Firma zaměstnává třináct tisíc lidí ve více než sto hypermarketech, supermarketech a malých prodejnách. Všichni maloobchodní prodejci zažívají nyní pokles tržeb. Podle údajů Českého statistického úřadu klesly v listopadu o 6,3 procenta, když lidé začali kvůli obavám z krize více šetřit.

Autor: