Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Test 10 skútrů do 250 cm3

Česko

Skútry prožívají zlatý věk. Zájem o nové modely je obrovský, což bylo patrné i na letošní výstavě Motocykl 2008. V testu jsme zkoumali nejen nové trendy, ale i jednotlivé modely, které nás zaujaly.

Na současném českém trhu je obecně touha po větším obsahu motoru, vládne i trend větších kol. Mnoho z těch, kteří již skútry mají, se pídí po kvalitních značkových modelech, často i výrazně dražších. Jiná skupina se o skútry zajímá hlavně proto, že už má dost přeplněných ulic a pomalých automobilových kolon. Další obrovský nárůst skútrů především ve velkých českých městech je nevyhnutelný. Také doba, kdy se jezdilo na skútrech pouze za pěkného slunečného počasí, je dávno pryč. Stále více „skútrařů“ jezdí prakticky celou zimu.

Jak jsme vybírali a testovali Tentokrát jsme modely nedělili podle obsahu motoru, ale udělali jsme celkový průřez toho, co nás zaujalo. Až na dvě výjimky jsme se nezaměřovali na padesátky, ale většinou jsme pozornost obrátili na obsah 125 až 200 ccm. Ty jsou většinou již dostatečně silné, aby se bezpečně pohybovaly nástrahami městské dopravy. Zároveň jsou i lehčí, a tedy i dostatečně mrštné.

Většina z těchto skútrů má i výborný poměr cena/výkon. Protože tentokrát uveřejňujeme materiál o skútrech dřív než loni a v některých případech ještě není na trhu finální sériový výrobek, lze podrobnost zkoumání rozdělit zhruba do tří skupin. První je Suzuki Sixteen. Tu jsme jen viděli a nemáme s ní žádné zkušenosti. Proto je také rubrika výhody nevýhody nevyplněná.

Další kategorií jsou první dojmy. To je například Yuki Matrix. Ač jsme Matrix jako takový netestovali, zkušenosti s tímto modelem máme bohaté – se strojem pod jiným jménem a nepatrně odlišnými drobnostmi jsme najezdili tisíce kilometrů. V rámci prvních dojmů jsme vyzkoušeli například i Daelim S Five. Zajímalo nás, proč tato dobře dílensky zpracovaná padesátka nemá na trhu větší úspěchy.

Jezdili jsme i na Aprilii Scarabeo, i když jsme s ní zatím nepodnikli klasický redakční test. Jednotlivé osvědčené součásti, jako je například koncernová dvoustovka, známe zcela detailně z testů jiných modelů, totéž platí například i o výborném podvozku. Mnoho dalších skútrů jako například Kymco Super 8 SYM 125 či Hondu S-Wing jsme podrobili klasickému redakčnímu testu.

Více informací na www.itest.cz a www.scooterlife.cz.

***

Aprilia Scarabeo 200 (72 000 Kč)

Moderní městský skútr s velkými koly ve stylu retro, využívající všech pokrokových koncernových technologií Piaggio. Vyniká mimo jiné komfortní jízdou a tradičně propracovanou ergonomií. Dynamika je velmi dobrá – i když jsme jezdili na stroji s novým motorem, byl až překvapivě ochotný přecházet velmi svižně do vysokých otáček. Vodou chlazená výborná dvoustovka moderní koncepce se světově uznávaným motorem patří v poměru cena/výkon k tomu nejlepšímu na našem trhu. Výhody: Výborný motor, moderní koncepce střižená v zajímavém retro stylu, výborný poměr cena výkon. Nevýhody: Někomu může vadit právě nevšední vzhled.

Honda S-Wing 150 (105 000 Kč)

Novinka, která může uspokojit všechny, kteří chtějí impozantní stroj špičkové značky. S-Wing vyniká obrovským zavazadlovým prostorem. Horší je, jak co otevřít. Startovní skřínka je zbytečně složitá a než se s ní naučíte pracovat, mnohokrát si například otevřete nádrž místo sedla. Také chvíli trvá, než se naučíte zamykat řídítka. Ostatní vlastnosti jsou však u této značky tradičně velmi dobré. Široké sedlo umožňuje perfektní sezení. Akcelerace je na tak malý obsah výborná, příkladný je i komfort a dílenské zpracování. Výhody: Výborný motor, velmi dobré jízdní vlastnosti, velkorysý zavazadlový prostor. Nevýhody: Vyšší cena.

Yuki Matrix 125 (37 990 Kč)

Jeden z nejlepších „číňanů“. Jako jeden z mála má víceméně evropskou stavbu (vejdou se na něj i lidé většího vzrůstu). Je to takový čínský bestseller. V Číně jsou desítky továren na výrobu skútrů, které chrlí stovky modelů. Pouze tento jediný však dělají takřka všichni. Model sice nepřekvapí žádnou výraznou novinkou, ale ani nezklame. Má mnoho prvků, které jej řadí do popředí v poměru cena/výkon. Motor 125 cm3 je sice méně dynamický, ale dostatečný pro jízdu městem i mimo něj. Výhody: Prostorná klasika, osvědčené konstrukční prvky, dobrá ergonomie. Nevýhody: Obecně u tohoto typu menší dynamika motoru.

Yamaha Giggle 50 (59 900 Kč)

Je prostě o něčem jiném. Nevyniká sice extrémními výkony, svou sílu však ukazuje ve specifickém řešení. Jako padesátka nemůže jezdit více, než je stanoveno. Snaží se vám však jízdu zpříjemnit vzhledem a úložnými prostory. Tedy netradiční tvar s racionálně pojatým zavazadlovým prostorem. Jízda je zajímavá především díky elektronické regulaci. Po dosažení rychlosti 45 km/h se rychlost automaticky omezí. Preferujete-li osobitý stroj s mnoha praktickými detaily a nezáleží vám na co nejvyšší rychlosti, pak je pro vás tento stroj jako stvořený. Výhody: Velký zavazadlový prostor, výjimečné tvary, image model. Nevýhody: Vyšší cena.

Suzuki Sixteen 125 (cca 90 000 Kč)

Tento model zatím není k dispozici. Suzuki je velmi výrazným hráčem na trhu v maxi skútrech, avšak v oblasti trendu s velkými koly se ještě výrazněji neprojevila. Proto je nový Sixteen dobrým počinem. Otázkou však je, jestli svým vzhledem a cenou bude stačit na konkurenci. Necelých devadesát tisíc korun se nám zdálo jako poměrně dost. Značka ale patří ve světě skútrů k absolutní špičce. Například řada Burgman je jednou z celosvětově nejznámějších. Více se dozvíme, až budeme moci stroj na iTestu prověřit v klasickém redakčním testu, což by mělo být někdy během května. Výhody a nevýhody: Nehodnotíme – zatím se na trh nedodává.

Piaggio Liberty 125 (67 000 Kč)

Klasika od Piaggia. Tento model je ještě vylepšený o příznivou cenu. City, tedy skútry s velkými koly, jsou poslední dobou opravdu hitem. Liberty nabízí dobrý poměr cena/výkon, italský šmrnc, a to vše s visačkou největšího výrobce evropských skútrů. Jak je tomu i u dalších koncernových modelů, nemá cenu zdržovat se detaily. Vše je tam, kde má být a funguje tak, jak má. Piaggio poslední dobou prožívá velmi úspěšné období, má velmi rozsáhlou nabídku modelů a mnoho nápadů. Výhody: Dobrý motor, dobrý podvozek, dobrý poměr cena/výkon. Nevýhody: Chybí alternativní obsahy motorů.

Sym HD 125 (64 899 Kč)

Příjemné překvapení. Vodou chlazený stroj s neuvěřitelně tichým motorem. Kola šestnáctky jsou typickým příkladem moderního městského pojetí. Cena je velmi sympatická a jízdní vlastnosti velmi dobré. Celkově je model vyvážený – nenašli jsme na něm žádnou větší slabinu. Má menší zavazadlový prostor, ale tak je tomu u všech skútrů s velkými koly. Není to však žádný problém, protože robustní nosič modelu je připraven pro dodatečnou montáž cestovního boxu. Výhody: Velmi tichý, dobrý poměr cena/výkon, dobrá ergonomie, kvalitní zpracování. Nevýhody: V nočním provozu méně čitelná přístrojová deska.

Kymco Super 8 125 (49 900 Kč)

Jeden z největších hitů letošního jara. Kombinuje vše tak, aby stroj měl široké využití. Kola „čtrnáctky“ jsou velmi zajímavým kompromisem mezi kategorií city a sportovními ambicemi. Zatímco nástrahy města zdoláváte díky větším kolům, ta nejsou tak veliká, abyste s nimi nemohli jezdit sportovně. Poměr cena/výkon je excelentní. Za polovinu měsíce jsme ujeli v rámci redakčního testu více než 1500 km – bez sebemenšího problému. Jednoznačným závěrem je, že Super 8 je dospělý pohodový skútr. Výhody: Povedený dravý design, sportovní vlastnosti. Nevýhody: Malý zavazadlový prostor.

Capirelli Piavento 125 (37 730 Kč)

Velmi zajímavý pokus o skloubení italského designu, českého smyslu pro technický detail a čínské výroby. Na oblast, ze které pochází, je dílenské zpracování kvalitní a je patrné, že při kontrole kvality nad ním bdělo „evropské oko“. Piavento má ještě jednu přednost a tou jsou v této cenové relaci neobvyklé kotoučové brzdy na obou kolech. Ty by na skútru za 37 tisíc korun očekával jen málokdo. Také nastavení tvrdosti podvozku regulovatelnými pružinami je u této cenové třídy nezvyklé. Výhody: Regulovatelné pérování, kotoučové brzdy na obou kolech, slušné dílenské zpracování. Nevýhody: Ne zcela dokonalá ergonomie.

Daelim S Five 50 (37 000 Kč)

Kdybychom na něm nejezdili, řekli, bychom – normální „číňan“. Ale právě v tom to vězí. Daelim není žádný číňan, ale stroj tradiční značky z Koreje. Dlouhodobě testujeme další model značky Daelim (podařený S250), proto nás zajímalo, jak si povede tento „prcek“. Už 1. kilometr vás přesvědčí, že dílenské zpracování je na velmi dobré úrovni. Nikde nic nevrže, stopa je přesná i v rychlejším průjezdu zatáček. Doporučujeme každému, kdo se nehoní za módními výstřelky, uctívá tradiční tvary a chce stroj o obsahu 50 cm3. Výhody: Dobré dílenské zpracování, klasika nepodléhající módě. Nevýhody: Klasika je zároveň i negativem – stroj je málo výrazný.

O autorovi| PETR ŘEZÁČ, Autor je šéfredaktorem serveru iTest

Autor: