Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Test zahraničních vyhledávačů

Česko

Synonymem pro vyhledávání je pro většinu uživatelů „googlování“. Ale ani Google není 100% úspěšný. Jeho konkurenti v testu mnohdy prokázali lepší výsledky. A jak si mezi ostatními vyhledávači stojí česká jednička Seznam?

Internet roste hodinu od hodiny. Průzkum britské společnosti Netcraft z letošního června ukázal, že internet je tvořen 122 miliony webových serverů - to představuje v porovnání s předchozím měsícem přírůstek o další čtyři miliony. Reálná „velikost“ internetu je však zřetelnější, podíváme-li se na počet webových stránek: podle odhadů jich existuje 500 bilionů! Je tedy logické, že nic nemůže fungovat bez dobrého vyhledávacího nástroje.

Povolání: hledač

Většina surfařů vyhledává pomocí Googlu. Chtěli jsme zjistit, zda jejich důvěra v něj je oprávněná. Kromě Googlu byly do testu zahrnuty další dva velké vyhledávače, Yahoo a Microsoft’s Live Search, a dále Ask.com a Seekport. Pro částečné srovnání jsme přidali i český Seznam.

To nejdůležitější můžeme prozradit hned v úvodu: Google je světovou jedničkou právem. Žádný jiný z testovaných vyhledávačů totiž nenabízel kvalitativně srovnatelné výsledky. To ale neznamená, že by jeho konkurence byla tak špatná, jak naznačují tržní čísla: v oblasti vyhledávání videí a novinek dopadl například Ask.com lépe než Google. Naprostým zklamáním je pak Microsoft‘s Live Search.

V oblasti obecných termínů je Google neporazitelný. Abychom uvedli pár příkladů: chcete-li vyhledat „weather in Merching“, objeví se v Googlu předpověď počasí mezi prvními výsledky! Dotaz na „download Firmware Plextor PX-716“ je odměněn přímým linkem na webové stránky Plextoru, „15,66 dolarů v eurech“ zobrazí současný směnný kurz. Na rozdíl od tohoto „dokonalého výsledku“ Googlu nás někteří jiní účastníci testu zavedli na scestí: místo počasí v Merchingu jsme například přistáli na stránkách dobrovolných hasičů (Ask.com), místo firmwaru jsme obdrželi spam, místo směnného kurzu nám byly nabídnuty finanční zprávy.

Google trochu klopýtal u výrazů týkajících se akcií a energetických tarifů (lepší výsledky nabídl server Yahoo).

Obrázky s překvapením

Google na nás zapůsobil i při vyhledávání obrázků - nabídl dostatečně uspokojivé výsledky u každého z našich pěti termínů. Zato ostatní „hráči“ předvedli pěkné faux pas: například Ask nedokázal vyhledat ani „iPhone“ od Applu, ani CD obal „Soundso“. Yahoo a Live Search nedodaly žádný výsledek při hledání uměleckého díla od dvojice Gilbert & George „Are You Angry or Are You Boring“.

Seekport nám ušetřil spoustu námahy - vyhledávání obrázků nenabízí vůbec!

Seekport ignoruje také videa. Naproti tomu Ask, Live Search a Google se v této oblasti od sebe liší jen nepatrně. Google očividně poskytuje přednostní péči svému videoportálu YouTube, kvůli čemuž jsme mu srazili pár bodů. V ostatních ohledech však kvalita výsledků kolísá v závislosti na vyhledávaném výrazu. Všechny tři výše jmenované vyhledávače nás při napsání „White Stripes Icky Thump“ nasměrovaly na nové album americké rockové skupiny. Dokonce ani reklama „Apple 1984 Superbowl“ nebyla pro toto trio problémem; jen u posledního hledání byly výsledkové seznamy téměř prázdné.

Obrovským zklamáním pro nás byly prázdné seznamy při vyhledávání videa na Yahoo - zde očividně extrémně častý jev. V ostatních oblastech byl server Yahoo rychlý a zapůsobil na nás například svým vyhledáváním v novinkách. Za Googlem zaostává pouhých pár kroků.

Při vyhledávání „novinek“ dodává nejlepší výsledky Ask.com. Vyhledávač je sice zákeřně ukryt v záložce pod blog search, nicméně jakmile ho objevíte, rychle najdete hledanou z p r á v u .

Live Search nám ani v této oblasti prakticky nenabídl žádné použitelné výsledky pro vyhledávané výrazy.

Každý z vyhledávačů nabízí ohromné množství vyhledaných stránek. To může být na přijatelnou úroveň omezeno pouze pomocí filtrů či použitím komplikovanějších dotazů. Obecnými standardy vyhledávacích nástrojů jsou logické operátory (AND, OR, NOT). U většiny testovaných kandidátů je také nabízeno vyhledávání zúžené na jednotlivé jazyky či na časové období.

U Live Search a Seekport jsme postrádali volbu pro vyhledávání rozdílných typů dokumentů. Na Googlu a Yahoo totiž může být hledání omezeno třeba na soubory ve Wordu, Excelu či PDF.

Je s podivem, že pouze malé vyhledávače nabízejí velice příjemnou funkci náhledu webových stránek. Ask a Seekport zobrazí výsledek přímo na stránce vyhledávače, takže si člověk může vytvořit rychlý dojem, zda stránka bude prospěšná, či nikoliv. Řešení v „Asku“ je výjimečné: přemístěním ukazatele myši na link se náhled zobrazí jako malý pop-up. Na tomto webu nás také potěšil „videopřehled“. Jako jediný totiž tento vyhledávač zobrazí (na pár sekund) náhled klipu - když na obrázek náhledu najedete ukazatelem myši.

Varování před nebezpečným obsahem

Je velice jednoduché dostat se na pochybné webové stránky. Proto je lepší, když vás sám vyhledávací nástroj upozorní na nebezpečné weby nebo odstraní pornografii ze seznamu výsledků. Google je v tomto ohledu nejbezpečnější. Varuje vás například před stránkami v seznamu, které jsou podezřelé z šíření malwaru, což žádný jiný vyhledávač nenabízí. U většiny vyhledávačů (kromě Live Search a Seekportu) můžete maximálně nastavit tříúrovňový filtr, který dokáže z výsledků odfiltrovat erotický obsah.

Tyto rozšířené bezpečnostní funkce ale můžete používat pouze tehdy, když akceptujete cookies -ačkoliv to lze technicky vyřešit i jiným způsobem.

Dobře maskováno: pozor na placené odkazy

Vyhledávače Google a Ask nemohou být v žádném případě překonány z hlediska jednoduchosti. Jejich webová stránka je prázdná - kromě vyhledávacího pole a záložek pro vyhledávání obrázků, novinek a zboží.

Kritickým okem posuzujeme hlavně označování inzerátů. Většina vyhledávačů označuje placené odkazy nenápadnými barvami. Čas od času jsou však tyto barvy tak světlé, že jsou na špatně kalibrovaných monitorech nezřetelné. Seekport je jiný (nikoliv však lepší) - reklamu od ostatního obsahu odlišuje grafikou, což ovšem sponzorované odkazy spíše skryje.

Další funkce jsou u většiny vyhledávačů snadno použitelné, snad kromě jediné výjimky: Live Search slibuje nápovědu k funkcím, ta ale chybí. Na druhé straně Google a Yahoo mají mimořádně rozsáhlou dokumentaci.

Ti, kdo zde stráví hodně času, mohou získat lepší výsledky. Například na Yahoo jsme našli tip na pomoc u služby „Answers“, kde další uživatelé zodpovídají otázky.

Test byl redakčně krácen, jeho úplnou verzi najdete v čísle 10/2007 časopisu Chip.

***

Jak jsme testovali

Prověřili jsme 5 vyhledávačů, vždy v anglické verzi. Největší váhu měla schopnost vyhledávání. Analyzovali jsme výsledky 25 anglických dotazů (obecné, video, obrázky a hledání novinek). Druhé nejdůležitější byly nabízené služby. V oblasti bezpečnosti jsme přihlédli ke schopnostem filtrů či varování před nebezpečným obsahem. Hodnotili jsme také, k jakým funkcím musíte mít zapnuty cookies. Nápověda a přehlednost vyhledávání byly posledním bodem hodnocení.

Vyhledávací tipy

Ukládání výsledků

Výsledky vyhledávání si lze uložit jako záložky v prohlížeči. Většina vyhledávačů už nyní nabízí uložení přímo na internetu, kde k nim máte přístup odkudkoliv. Některé vyhledávače také mají personalizované verze.

Typy dokumentů

Volba typu souboru, například xls, pdf nebo doc, může podstatně zmenšit objem výsledků a zrychlit nalezení údajů.

Blokování malwaru a erotiky

Většina vyhledávačů nabízí filtry, které dokáží odkazy na porno nebo weby s malwarem odfiltrovat nebo varovat před nebezpečnými stránkami.

Hledání videa

Indexace videosouborů je mnohem obtížnější než indexace webů - hlavně proto, že u velkého množství souborů se kromě názvu nemůžete dozvědět nic o obsahu videa. Proto doporučujeme použít specializovaných služeb.

Umístění v testu 1.

Vyhledávač Google

URL www.google.cz

Jazyk čeština

Celkové hodnocení 80

Vyhledávání 73

Funkce 83

Bezpečnost 90

Ovládání 90

Vyhledávání

Celkové 75%

Obrázky 76%

Novinky (News) 80%

Video 50%

Funkce (vyhledávání)

V novinkách/obrázcích/videu ano/ano/ano

V blozích/RSS/zboží ano/ano/ano

V typech dokumentů 10 typů (PDF, Flash...) Excel, Word, RTF,

Podle stáří dokumentu

V jiných jazycích 42 jazyků

S využitím logických operátorů ano

V zadané doméně ano

Další funkce

Třídění výsledků ano (podle velikosti času, a obrázky barvy) podle

Náhledy výsledků vyhledávání -

Cache ano

Překlady mnoho kombinací

Nástroje obrovské množství

Personalizování vyhledávání personalizovaným iGoogle s historií hledání hledáním... a s

Bezpečnost

Filtr pro nevhodný obsah 3 úrovně filtru Safe Search

Varování před malwarem ano

Nutnost cookies vyhledávání pro personalizované a filtr obsahu

Ovládání

Nápověda detailní velmi rozsáhlá, informace

Přehledné zobrazení výsledků bez videa, jinak dobré...

2. 3.

Yahoo Ask

search.yahoo.com www.ask.com

angličtina angličtina

64 64

57 56

73 82

55 50

90 80

65% 38%

36% 48%

78% 94%

35% 63%

ano/ano/ano ano/ano/ano

ne/ne/ano ano/ano/ano

6 typů (PDF, Excel, Word, PPT, jen pro video

XML TXT...) (avi, mpg, wmv)

38 jazyků 6 jazyků

ano ano

ano ano

ano (podle velikosti času, a obrázky barvy) podle jen videa (podle délky)

- ano

ano ano

anglicky/německy/ francouzsky jen německy/ anglicky

nic zajímavého náhledy výsledků

My Yahoo (mimo jiné My Ask (mimo jiné s ukládáním

s ukládáním záložek...) hlední a záložek...)

Family Filter zobrazuje varování, výsledky

(jen zapnuto/ vypnuto) lze třídit

- -

pro personalizované pro personalizované

vyhledávání a filtr obsahu vyhledávání a filtr obsahu

velmi rozsáhlá,

detailní informace přehledné, ale příliš stručné...

dobré bez videa, jinak dobré...

4.

Live Search

www.live.com

angličtina

53

50

63

40

60

38%

66%

48%

63%

ano/ano/ano

ne/ano/ne

-

42 jazyků

ano

ano

Celá řada možností

(podle data, relevance...)

ano

ano

-

hledání webů odkazující na

zadanou adresu

Windows Live Favorites pro

ukládání záložek

-

-

pro personalizované

vyhledávání

přehledné, nápověda pro

neexistující funkce

velmi dobré

5. -

Seekport Seznam

www.seekport.co.uk www.seznam.cz

angličtina čeština

35 -

-

19 -

39 -

55 -

80 -

20% -

0% -

50% -

0% -

ano/ne/ne ne/ano/ne

ano/ne/ne ne/ne/ano

- -

- -

ano -

- ano

- -

ano ano

- ano

- -

vyhledávání v encyklopediích náhledy hledání vyhledaných v encyklopediích, webů

- Pouze uživatelského po vytvoření účtu

weby s erotickým obsahem filtr pro citlivý obsah (jen

oddělené... zapnuto/ vypnuto)

- -

- -

stručná, ale kompletní poněkud komplikovaná,

reklama označená pochybně velmi dobré

O autorovi| PETR KRATOCHVÍL, Autor je redaktorem časopisu Chip

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...