Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Testů na drogy je velmi málo

Česko

Nezkušení policisté neodhalí, kteří řidiči jsou pod vlivem drog. Nebezpeční provinilci tak unikají trestu

Testování řidičů na drogy stále výrazně pokulhává za četností kontrol na alkohol. Hlavní důvody jsou dva: drahé jednorázové testy a nezkušenost dopravních policistů.

PRAHA Ručička rychloměru letí vzhůru a červený renault přijíždí do karvinské čtvrti Louky rychlostí více než sto kilometrů za hodinu. Poté přichází nepochopitelný manévr do protisměru a řidič protijedoucího vozu se nestačí ani leknout. Po čelním střetu v plné rychlosti je na místě mrtev, umírá i celá čtyřčlenná posádka renaultu.

Tolik tragická dopravní nehoda z 10. července, jejímž viníkem jsou drogy. Ve vraku renaultu totiž policisté záhy po nehodě objevují pervitin. Příznaky po jeho požití jsou jasné. Stimulační droga dodala řidiči odvahu a vyprovokovala ho k rychlé a dravé jízdě.

Karvinská nehoda je nesporným důkazem toho, co dokážou drogy za volantem. Přesto se testování řidičů na návykové látky rozjíždí v Česku jen velice pomalu.

Stačí nahlédnout do policejních statistik za první půlrok 2010. Zatímco opilců za volantem odhalily policejní hlídky téměř sedm tisíc, zdrogovaných šoférů pouze 844. V Královéhradeckém a Pardubickém kraji odhalili tamní policisté za šest měsíců pouze sedm, respektive devět případů. Jejich kolegové ze středních Čech či Ústeckého kraje přitom vykazují přes 150 zjištěných případů. Kde se tedy stala chyba?

Odpověď dávají sami policisté z méně úspěšných krajů. „Jeden z důvodů, proč máme těch odhalených případů méně, je nezkušenost policistů. Máme hodně mladých kluků, kteří ovlivnění drogou na řidiči nepoznají. Když provedou testy na alkohol a řidič je negativní, nenapadne je, že by v sobě mohl mít drogu,“ říká velitel dopravní policie Pardubického kraje Václav Bašta.

Příznaky ovlivnění drogou by však policisté poznat měli. Absolvují kvůli tomu pravidelná školení. „To je sice pravda, ale na všech útvarech je nyní velká fluktuace a hodně policistů na školení ještě nebylo,“ vysvětluje Bašta.

Existuje ale i další důvod, proč je počet kontrol na drogy tak málo. Čistě ekonomický. Jednorázový test Drugwipe je totiž příliš drahý, stojí zhruba 700 korun. Policisté si tak několikrát rozmyslí, než ho použijí. „V současné ekonomické situaci hraje roli i cena testu. Policista musí mít jasno, aby zbytečně nevyplýtval takové peníze,“ míní Bašta. Šéf české dopravky Leoš Tržil v tom problém nevidí. Kontroly na drogy se podle něj dělají stále častěji a policisté si umí poradit, i když jsou testy drahé. Používají už zmíněnou vylučovací metodu. U řidiče zkontrolují nejprve alkohol, a pokud se jim při negativním výsledku zdá dotyčný ovlivněný, přejdou k testu na drogy.

Zvýšení počtu kontrol pozoruje a vítá i Marek Blažejovský z Národní protidrogové centrály. „Vedení policie se snaží dělat více kontrol. Avšak pořád to nestačí. Navíc drogy budou stále větším problémem. K řidičáku nám totiž dorůstá problematická generace mladých, z nichž konopné drogy užívá téměř polovina,“ tvrdí protidrogový expert.

**

K řidičáku nám dorůstá problematická generace mladých, z nichž konopné drogy užívá téměř polovina

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!