Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Testy aut se zpřísní, technická podraží

Česko

Policie bude snadněji zabavovat kradená auta * Na českých silnicích jsou jich tisíce

PRAHA Česká republika se stala středobodem trhu s kradenými vozy. Auta odcizená kdekoli v Evropě tu kvůli nedostačujícím zákonům získávají velmi snadno novou identitu.

A ministerstvo dopravy tomu chce udělat přítrž novelou zákona, která brzy zamíří do sněmovny. Hodlá zpřísnit kontroly původu vozidla. Pravidelně by je měly dělat stanice technické kontroly (STK).

Pro řidiče to bude znamenat dvě zásadní věci. Jednak o několik stovek korun podraží samotná technická kontrola. „Kontrola podraží o několik stokorun. Kontroloři totiž budou muset ověřovat daleko více věcí. Na každém autě budou muset ověřit všechny identifikační znaky. To službu prodraží,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Dombrovský. Novinku nelibě pocítí i motoristé, kteří nevědomky řídí kradený či z odcizených součástek sestavený vůz. Policie se totiž o nesrovnalostech jejich aut dozví mnohem dříve, než je tomu nyní, a vůz jim zabaví. Zatímco dnes kontrola původu auta prakticky nikde neprobíhá, nově ji budou dělat právě STK. „Kdybychom se dozvěděli, že to auto není původní, tak ho dotyčnému zabavíme. Ten se poté musí obrátit na prodejce, u kterého auto koupil,“ říká mluvčí kriminální policie Pavla Kopecká.

O změnu neusilovalo jenom ministerstvo dopravy, ale i policie. Ta chce, aby STK, ve kterých budou takzvané testy originality probíhat, byly pod přímým dohledem ministerstva dopravy. Policisté se totiž bojí toho, aby se z STK nestala pouze oficiální „dílna“ na legalizaci kradených aut.

Zmiňovaná novinka je součástí zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Jeho novela půjde do sněmovny v lednu. Mohla by být schválena v půli příštího roku.

Pokračování na straně 2

Dokončení ze strany 1

Česká republika je jedna z posledních zemí Evropské unie, která zatím nemá nástroje, jak kradená auta účinně odhalit. Pokud se zmiňovaný zákon schválí, tak by se měla situace výrazně zlepšit.

To, že podobné zákony skutečně fungují, se nedávno přesvědčili Maďaři a Slováci. Tam totiž zavedli takzvané testy originality.

Původ vozů kontrolují soukromé firmy, které se na odhalování kradených aut specializují a mají od státu licenci. Disponují zařízením, které dokáže rozpoznat i ty nejméně viditelné znaky, které svědčí o nepůvodnosti vozu. Za tyto kontroly si firmy účtují až pět tisíc korun.

Česká republika chce levnější variantu, Prohlídky proto nebudou až tak detailní. Kontroloři prohlédnou jen oficiální identifikační znaky vozu. Test tak bude výrazně levnější.

„Chceme, aby to bylo pro motoristy co nejpřijatelnější. Tedy aby za test neplatili horentní sumy a aby nemuseli objíždět několik dílen,“ říká mluvčí resortu dopravy Tomáš Dombrovský.

***

PODVODY S VOZY * Přetočený tachometr Jedním z nejčastějších podvodů, se kterými se zákazník může v autobazarech setkat, je takzvané „omlazení“ automobilu. Tedy přetočení tachometru, aby ukazoval méně najetých kilometrů, než ve skutečnosti má. Podle odborníků může prodejce přetočením tachometru o sto tisíc kilometrů získat u luxusního auta až sto tisíc korun. Pro nového majitele to má ale velká rizika. Když neví, že jeho vůz má najeto o stovky kilometrů víc, může třeba zanedbat garanční prohlídku. * Auto v exekuci V poslední době přibývá aut k prodeji, která jsou zatížená exekucí. Novému majiteli hrozí, že o auto po nákupu ihned přijde. Exekucí zatížené vozy dávají majitelé k prodeji i přes to, že se to nesmí. A zjistit, zda auto, které se zájemci líbí, není zatíženo exekucí, není zadarmo. Na internetu je sice databáze takových aut k dispozici, nahlédnout do ní se smí ale pouze po zaregistrování a zaplacení poplatku. * Zatopené vozy Další fintou prodejců například je, že zamlčí fakt o tom, že bylo auto zaplavené. Nový zájemce nemusí na první pohled nic poznat. Auto může být dobře očištěné, vysušené a nemusí zapáchat. Jenže když byl vůz pod vodou, může mít skryté vady, které se projeví až později. Nejčastěji jde o potíže elektronických bezpečnostních systémů vozidla. DŮKLADNĚJŠÍ STK MÁ ZABRÁNIT PODVODŮM

* Česko je podle odborníků rájem kradených aut * K „legalizaci“ k nám míří hlavně vozy ukradené v západní Evropě * Ministerstvo dopravy tomu chce zamezit přísnější kontrolou technického stavu vozidel

Autor: