Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Text koaliční smlouvy

Česko

  17:31
Text koaliční smlouvy

Občanská demokratická strana zastoupená předsedou Mirkem Topolánkem, prvním místopředsedou Petrem Nečasem, místopředsedou Pavlem Bémem a
Křesťanská a demokratická unie - Československá strana lidová zastoupená
předsedou Miroslavem Kalouskem, prvním místopředsedou Janem Kasalem, místopředsedou Milanem Šimonovským a Strana zelených zastoupená předsedou Martinem Buršíkem, první místopředsedkyni Danou Kuchtovou, místopředsedkyni Džamilou Stehlíkovou uzavírají na základe výsledků voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, které se uskutečnily 2. a 3. června 2006, tuto KOALIČNÍ SMLOUVU

I. Preambule
Občanská demokratická strana, Křesťanská demokratická unie - Československá
strana lidová a Strana zelených uzavírají na základě výsledků voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve dnech 2. a 3. června 2006 tuto dohodu, která zakládá koalici. Koaliční strany hodlají na základě mandátu od občanů České republiky převzít plnou odpovědnost za správu věcí veřejných v naší zemi, pokračovat v budováni parlamentní demokracie a plně sloužit zájmům naší země a jejích obyvatel.

Koaliční strany se zavazuji, že budou Českou republiku spravovat s důrazem na zachování otevřené občanské společnosti oddané hodnotám svobody a demokracie a postavené na principech právního státu, tržní ekonomiky, sociální a ekologické odpovědnosti. Koaliční strany se plné hlásí k tradicím české státnosti a integraci České republiky do bezpečnostních a nadnárodních politických struktur, jakými
jsou Severoatlantická aliance a Evropská unie, které garantují bezpečnost země, aktivní zapojení do mezinárodních vztahů i zvyšování životní úrovně občanů.

Koaliční strany dokončí proces sbližováni právního řádu České republiky s legislativou Evropské unie.

Koaliční strany jsou vedeny snahou o budování moderního vstřícného a efektivního státu, který bude občanům poskytovat kvalitní, spolehlivé i snadno dostupné služby a který bude silný v oblastech, v nichž je jeho funkce nezastupitelná. Naopak  nebude zasahovat do sfér, jež náleží svobodnému rozhodování občanů.

Smyslem spolupráce koaličních stran je řešení dlouhodobých společenských,
ekonomických a sociálních problémů naší země, a proto se koaliční partneři zavazuji k plnění politické vize, která si klade za cíl položit dlouhodobě základy pro stabilní a produktivní správu věcí veřejných v naši zemi.

Naše základní priority jsou:
- Evropská unie, mezinárodní spolupráce a bezpečnost
- Občan, rodina a společnost vzdělání a kultury
- Právní stát bez korupce
- Zdravé veřejné finance
- Moderní ekonomika a nová pracovní místa
- Kvalita života ve městě i na venkově

II. Programové cíle koalice
1. Evropská unie, mezinárodní spolupráce a bezpečnost
Zavazujeme se k aktivní, realistické a praktické zahraniční politice respektující naši geografickou a geopolitickou realitu, projevující však i dostatek tvořivosti a ofenzivního jednání, například při obhajobě lidských práv.

Chceme přispět k takové podobě instituci a politik EU, která bude odpovídat novým výzvám 21. století a která zajistí, že půjde o projekt úspěšný. Chceme EU otevřenou, srozumitelnou lidem, demokratickou, efektivní a globálně konkurenceschopnou. Tyto principy budeme prosazovat i během českého předsednictví EU v roce 2009.

Proto:
- podporujeme další rozšiřováni EU
- podporujeme společný postup EU vůči jejímu nejbližšímu okolí a sousedům, který napomůže stabilitě a prosperitě těchto oblastí, a tudíž i stabilitě EU
- aktivně se zúčastníme diskuse o budoucí podobě EU s cílem nalézt integrační model umožňující přiblížit EU občanům a reagující na výzvy spojené s rozšiřováním EU
- podporujeme zásadní reformy některých společných politik EU, zejména
společné zemědělské politiky

Aby České republika mohla v maximální míře profitovat ze svého členství v EU, zasadíme se o co nejrychlejší ukončení všech přechodných období vůči novým členům EU a zajistíme efektivní, průhledné a smysluplné využívání finančních prostředků z fondů EU. Zasadíme se o zlepšeni koordinačních mechanismů evropské agendy na úrovni vlády.

Soustředíme se na vybudování efektivního modelu ekonomické diplomacie jako
jednoho ze základních prostředků české zahraniční politiky. V tomto rámci také jasné vymezíme a sjednotíme kompetence v oblasti marketingu a prezentace České republiky, podpory exportu, investic a cestovního ruchu.

Podpoříme vytvoření sjednoceného a efektivního systému rozvojové a humanitární pomoci a spolupráce.

Budeme aktivně prosazovat liberalizaci světového obchodu, odstraňování bariér svobodné výměny zboží a služeb a dodržování ochrany duševního vlastnictví s tím, aby tylo kroky byly prováděny citlivě s ohledem na rozvoj nejzaostalejších zemi světa.

V kontextu nových bezpečnostních hrozeb a rizik a z hlediska zajištění bezpečnosti České republiky považujeme euroatlantický bezpečnostní prostor za nedělitelný. Nezbytné je pro nás udržení a další rozvíjení transatlantické vazby mezi EU a USA.

Hodláme plné využívat rámce NATO, zároveň podporujeme výraznější převzetí zodpovědnosti evropských členů NATO za společnou bezpečnost, aniž by došlo k narušeni stávajícího bezpečnostního rámce.

Při budováni profesionální armády České republiky budeme dbát na kvalitu a
efektivitu. Budeme prosazovat vyvážený rozvoj všech potřebných druhů vojsk
s výrazným zaměřením na specializaci ozbrojených sil.

Budeme podporovat kroky, které vedou k nápravě všude tam, kde jsou lidé kráceni na základních lidských právech, zejména kroky vedoucí k osvobozeni obyvatel vězněných či dokonce mučených pro politické nebo náboženské postoje.

Budeme podporovat demokratizační procesy všude ve světě, zejména v Evropě a
jejím blízkém okolí, jako výraz naší globální spoluzodpovědnosti. Budeme prosazovat, aby požadavek určitého standardu demokracie a dodržování lidských práv byl základním východiskem Společné zahraniční a bezpečnostní politiky.

2. Občan, rodina a společnost vzdělání a kultury
Vytvoříme maximálně svobodný prostor pro aktivity občanů, spolků a neziskového sektoru. Svobodu slova považujeme za základní předpoklad pro fungováni demokratické společnosti. Média vnímáme jako součást kultury. Zachováme duální systém elektronických médií.

Budeme usilovat o ochranu občanů před diskriminací v jakékoliv formě a budeme důslední při ochraně menšin. Budeme usilovat o prevenci a odstraněni sociálního vyloučení. Navrhujeme zřízení Ministerstva prače, sociálních věcí a rodiny.  Sjednotíme příslušné agendy rodiny v tomto resortu. Prosadíme změnu charakteru
sociálně právní ochrany děti s preferencí rodinné péče před péči ústavní. Agenda sociálně právní ochrany dítěte bude sjednocena pod jeden resort.

Vytvoříme podmínky pro posílení soudržnosti rodiny a mezigenerační solidarity v daňovém a sociálním systému. Umožníme větší flexibilitu mateřské a rodičovské dovolené a posílení role otce při péči o děti. Prosadíme větší možnosti flexibilních pracovních úvazků a zvýšíme motivaci zaměstnavatelů k zaměstnávání rodičů vychovávajících děti. Podpoříme zlepšení služeb pro rodinu, včetně péče o dítě nerodičovskou osobou. Zvláštní pozornost budeme věnoval zvýšeni kvality života seniorů.

Zachováme bezplatné základní a střední vzdělání ve standardním rozsahu. Zajistíme rovnost podpory vzděláni, které je veřejnou službou, bez rozdílu druhu školy nebo jejího zřizovatele. Dokončíme rámcové vzdělávací programy a teprve v návaznosti na to postupně zavedeme státní maturity.

Budeme podporovat další rozvoj základních škol v malých obcích. Podpoříme
alternativní vzdělávací programy, včetně programů zaměřených na integraci hendikepovaných, sociálně vyloučených a dětí se speciálními potřebami. Vytvoříme podmínky pro větší zpřístupnění vysokoškolského vzdělávání a pro rozšíření nabídky studijních oborů. Snížíme sociální bariéru v přístupu k vysokoškolskému vzdělání.

Navýšíme prostředky z veřejných zdrojů pro vzdělávání, vědu a výzkum. Nezavedeme školné, ale otevřeme diskusi o větším zapojení soukromých zdrojů do financováni vysokých škol, vědy a výzkumu. Prosadíme zvýšení podílu výdajů státního rozpočtu pro ministerstvo kultury postupně až na 1% státního rozpočtu. Budeme věnovat zvýšenou pozornost památkové péči a péči o kulturní dědictví. Dokončíme narovnání vztahů mezi státem a církvemi, včetně smlouvy mezí Českou republikou a Vatikánem.

3. Právní stát bez korupce
Prosadíme řadu opatření, jež povedou k rychlejšímu a kvalitnějšímu rozhodování soudů. Tohoto cíle hodláme dosáhnout cestou zjednodušení procesních předpisů, změnou zákona o soudech a soudcích (posílení kárné odpovědnosti, kariérní řád), personálním auditem justice a stanovením pořádkových lhůt pro rozhodování soudů. Máme zájem na zvýšení bezpečnosti občanů. Toho hodláme dosáhnout
prostřednictvím reformy Policie České republiky postavené na nezávislosti vyšetřování trestné činnosti policistů, změněné organizační struktury a systému řízení policie, moderním služebním zákonu příslušníků bezpečnostních sborů, zbavení policie nadbytečné administrativy a na zlepšení materiálně-technického zabezpečeni policie.

Zvýšíme efektivitu činnosti složek integrovaného záchranného systému, včetně dostatečného materiálního zabezpečeni při přírodních katastrofách a krizových situacích.

Provedeme revizi platného práva s cílem zjednodušit a zpřehlednit náš právní řad. Prosadíme nová pravidla pro tvorbu právního řádu a dokončíme legislativní práce na nových základních kodexech. Budeme trvat na důsledném a objektivním vyšetřením všech případů korupce. Boj proti korupci postavíme na třech pilířích: prevenci, průhlednosti a postihu. Za tímto účelem prosadíme odpovídající legislativní,
institucionální a další opatření.

Přijmeme opatření posilující transparentnost veřejných zakázek na všech úrovních státní správy a samosprávy, včetně právnických osob s většinovou majetkovou účastí státu nebo samosprávy. Zavazujeme se k úplnému zrušení všech druhů přestupkové imunity.

4. Zdravé veřejné finance
Uskutečníme reformu veřejných financí. Jejími hlavními cíli budou:
1. snížení nezaměstnanosti
2. podpora hospodářského růstu
3. postupné snižováni deficitu veřejných rozpočtů tak, aby byla splněna

Maastrichtská kritéria do roku 2008 a aby v následujícím funkčním období
2010-2014 bylo dosaženo vyrovnaného státního rozpočtu

Reforma veřejných financí bude postavena na těchto principech:
1. snížení celkové daňové a odvodové zátěže pro všechny občany, živnostníky
a podniky,
2. uplatnění zásady jediné sazby daní (u DPH s výjimkami),
3. zjednodušení a racionalizace daňového, sociálního, důchodového a
zdravotního systému s cílem snížit náklady na jejich správu a omezit
byrokracii.

Daň z přijmu (DPPO, DPFO)
Zavedeme jednotnou sazbu daně z příjmu u fyzických i právnických osob, budou zvýhodněny rodiny s dětmi a nízkopříjmové skupiny obyvatel. Zvážíme možnost ročních daňových prázdnin pro živnostníky a zvýhodnění v oblasti odepisování majetku pro subjekty s obratem do mil. Kč. Podpoříme investice do vědy a výzkumu a investice do ekologicky přínosných technologií. Zrušíme zdanění dividend a kapitálových výnosů.

Daň z přidané hodnoty
Stanovíme jednotnou sazbu daně z přidané hodnoty ve stejné výši jako u daně
z příjmu, z této jednotné sazby budou následující výjimky: 
 1. pekárenské výrobky, obiloviny
 2. chléb
 3. pšeničná mouka
 4. rýže
 5. maso
 6. ryby
 7. vejce
 8. mléko čerstvé i trvanlivě
 9. oleje a tuky
10. máslo
11. jedlé oleje
12. ovoce
13. zelenina
14. minerální vody
15. ubytovací služby
16. protetické pomůcky
17. hromadná osobní doprava
18. knihy, brožury, noviny a časopisy, ve kterých reklama nepřesahuje 50%
19. sportovní služby
20. kulturní služby
21. dřevěné a rostlinné ekobrikety, pelety, štěpka a palivové dřiví
22. technologická zařízení pro lokální výrobu tepelné energie z
obnovitelných zdrojů

Dnešní plnění osvobozená od DPH zůstávají beze změn (např. sociální a
zdravotní služby). V případě, že se u některých položek nepodaří vyjednat
výjimky s 0 sazbou, budou zařazeny do snížené sazby, jejíž výše bude
dodatečně stanovena.

Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí
Dan dědickou zrušíme i ve II. skupině. Daň darovací zachováme ve stávající
podobě. Daň z převodu nemovitosti bude mít jednu sazbu ve výši 1% a zrušíme
princip ručení kupujícího za daňový závazek prodávajícího.

Daň z nemovitosti
Zrušíme daň z nemovitosti u pozemků, které jsou součástí zemědělského půdního fondu (obcím bude kompenzován výpadek daňových přijmu v zákoně o rozpočtovém určení dani).

Odvody na zdravotní a sociální pojištění
Odvody na zdravotní a sociální pojištění zaměstnance budou v plném rozsahu
uváděny na jeho výplatní pasce. Odvod na zdravotní pojištěni ponecháme ve
stejné výši jako dnes. Odvod na sociální pojištění snížíme. U odvodů na sociální a zdravotní pojištění stanovíme strop a budeme je vybírat na finančních úřadech spolu s daní z přijmu.

Důchodová reforma
Prosadíme změnu v důchodovém systému. Sledovat budeme zejména tyto principy:
1. zachováni mezigenerační solidarity,
2. zvýšení individuální odpovědnosti,
3. podporu rodin s dětmi,
4. dlouhodobou finanční rovnováhu sytému.

Snížíme odvod na sociální pojištění. I nadále ponecháme rozhodující roli solidárnímu státem vyplácenému důchodu financovanému z průběžného systému. Tento systém doplníme tak, aby zesílil motivaci k vytváření individuálních zdrojů na stáři. V zájmu zvýšeni úrovně důchodu zvýšíme státní podporu na dobrovolné důchodové připojištění a životni pojištění. V důchodovém systému budou zvýhodníme rodiny s dětmi, a to buď formou tzv. bonusu za vychované dětí, nebo snížením sociálního odvodu v závislosti na počtu dětí.

Sociální systém
Systém nastavíme tak, aby byla obnovena motivace k práci, tj. aby práce za mzdu byla výhodnější než pobírání sociálních dávek. Sociální dávky se stanou doplňkem k nedostatečným vlastním příjmům, nikoliv jako dnes, jejich alternativou.

Systém zdravotnictví
Reforma systému zdravotní péče a jeho stabilizace na principu zachováni solidarity je naší programovou prioritou. Zásadním pilířem financováni zdravotnictví bude rozvoj systému veřejného zdravotního pojištění s posílením autonomie a konkurence zdravotních pojišťoven. Provedeme transformaci zdravotních pojišťoven, propojíme systémy zdravotního a nemocenského pojištění pod jejich správou a současné zřídíme nezávislého regulátora dohlížejícího nad finančním zdravím, fungováním zdravotních pojišťoven a zajištěním dostupnosti zdravotní péče.

Posílíme postavení pacienta ve zdravotním systému. Zásadním opatřením bude
vymezení standardního nároku na zdravotní péči garantovanou veřejným
zdravotním pojištěním na základě čl. 31 Listiny. Na základe svého svobodného výběru bude možné sjednání i jiného než standardního rozsahu pojištění, včetně pojistných produktů s vyšší spoluúčastí a zavedení zdravotního spoření s podporou státu. Vytvoříme možnost oficiálně si připlatit na nadstandardní péči nebo uzavřít na tuto péči připojištění.

Občané budou mít prostřednictvím osobních účtů přehled a kontrolu nad svými penězi určenými na zdravotní péči a budou motivováni k prevenci, zdravému
životnímu stylu a zodpovědné spotřebě péče. Posílíme rovnou soutěž zdravotnických zařízení a postavení lékařů bez ohledu na jejich vlastnictví
a právní formu. Pro zajištěni stability a rovnosti poskytovatelů dojde ke zrušení zákona "neziskových nemocnicích".


5. Moderní ekonomika a nová pracovní místa
Zdravá tržní ekonomika má nezastupitelné místo pro celkový rozvoj společnosti, vytváření pracovních míst a zvyšování životní úrovně občanů. Současně vnímáme globální změny, ke kterým dochází na světových trzích, a jsme si vědomi nutnosti adekvátně reagovat směrem k vyšší míře pružnosti ekonomiky, významu vzdělání a orientaci na špičkové technologie. Stejně tak podpoříme malé a střední podnikání, které je zdrojem zaměstnanosti zejména na venkově.

Snížíme odvodové zatíženi práce a provedeme audit legislativy regulující jednotlivé podnikatelské činnosti s cílem odstranit zbytečné byrokratické překážky v podnikání. Urychleně navrhneme a prosadíme změny zjednodušující živnostenské i ostatní formy podnikání, včetně možnosti zavedení jednoročních daňových prázdnin pro živnostníky.

Budeme usilovat o zvýšení konkurenčního prostředí v síťových odvětvích. Za tím účelem provedeme revizi legislativy a pravomoci příslušných regulačních úřadů. Zajistíme transparentnost veřejných zakázek. Kde to bude vhodné, budeme prosazovat systém internetových aukcí. Provedeme revizi systému investičních pobídek a selektivních dotačních programů. Důraz bude kladen na nastavení rovných podmínek pro domácí a zahraniční podnikatele a na podporu revitalizace starých průmyslových objektů (brownfields). Budeme pokračovat v privatizaci majetkových účastí státu v obchodních společnostech a zaměříme čerpáni fondů EU v hospodářských resortech prioritně na financováni infrastruktury. Zjednodušíme systém a podmínky čerpání těchto zdrojů.

Zavedeme motivační systém adresné sociální podpory založený na přirozeném
požadavku, že pracovat se musí vyplatit. Zvýšíme mobilitu pracovní síly prosazením funkčního trhu s byty a zkvalitněním dopravního systému. Prosadíme zpružnění pracovního trhu a přijmeme opatření na podporu zaměstnanosti zdravotně a sociálně znevýhodněných občanů. Přijmeme speciální stimulační programy podpory strukturálně postižených regionů s důrazem na řešení nezaměstnanosti.


6. Kvalita života ve městě i na venkově
Jsme si vědomi významu zvyšování kvality životních podmínek pro občany České republiky. Proto svou pozornost zaměříme do oblasti venkova, bydlení, dopravy a energetiky, životního prostředí a zemědělství. Budeme pokračovat v politice podpory bydlení ve městě i na venkově. Dokončíme proces deregulace nájemního bydlení, včetně narovnání vztahu mezi pronajímateli a nájemci.

Urychlíme dostavbu dálniční sítě, sítě rychlostních komunikací a modernizaci železniční sítě. Připravíme program urychlené obnovy a modernizace nevyhovujících komunikaci 1. třídy. Provedeme reformu Českých drah a zpoplatnění dopravní infrastruktury tak, aby se železniční doprava stala konkurenceschopnou alternativou silniční kamionové dopravy.

Provedeme revizi nákladů výstavby dopravní infrastruktury s cílem zvýšit efektivitu vynakládaných finančních prostředků. Budeme usilovat o zvýšení bezpečnosti silniční dopravy a po prvním roce fungování nového zákona o silničním provozu provedeme jeho vyhodnocení. Vrátíme regulaci jízdy kamionu do stavu před 1. 7. 2006 a vypracujeme racionální systém omezení jejich víkendového provozu.

Podpoříme rozvoj veřejné hromadné dopravy.

Budeme usilovat o energetickou bezpečnost státu a provedeme analýzu potřebnosti dalších elektroenergetických zdrojů s důrazem na nejmodernější
technologie zajištující vysokou efektivnost využití zdrojů a ochranu životního prostředí. Podpoříme výzkum a vývoj alternativních energetických zdrojů a úspor energií. Zachováme územní limity těžby hnědého uhlí a nebudeme prosazovat výstavbu nových jaderných bloků.

Budeme usilovat o vyváženy rozvoj venkova s cílem podpory zaměstnanosti a
podnikáni, zejména s využitím evropských fondů. Zásadně urychlíme proces
pozemkových úprav a zajistíme přímé platby v plném možném rozsahu národního
spolufinancování. Zabezpečíme realizaci protipovodňových programů.

Dokončíme audit environmentální legislativy s cílem jejího sjednocení, zjednodušení a decentralizace prvoinstančního rozhodování. Zajistíme systematické hodnocení dopadů nové legislativy (RIA) a efektivní využití investic do ochrany životního prostředí, zejména sladění financováni z fondů EU, veřejných prostředků a soukromých zdrojů.

Zachováme stávající úroveň účasti veřejnosti na rozhodování v oblasti životního prostředí s tím, že rozhodovací procesy budou zpřesněny tak, aby nedocházelo k neopodstatněným průtahům v řízení. Zvýšíme úroveň ochrany spotřebitele


III. Principy koaliční spolupráce

1.
Smluvní strany se dohodly, ve vládě, která bude mít celkem 16 členů, bude uplatněno zastoupení ODS, KDU-ČSL a SZ v poměru 10:3:3, v rozdělení, které je uvedeno v příloze této smlouvy a které po vzájemné dohodě předloží pověřený premiér Mirek Topolánek prezidentu republiky. Vláda bude rozhodovat většinovým hlasováním.

2.
Smluvní strany předloží a v Poslanecké sněmovně svým hlasováním i podpoří případné změny ve složeni orgánů Poslanecké sněmovny, jak je uvedeno v příloze této smlouvy.

3
. Smluvní strany respektují ústavní právo předsedy vlády navrhovat prezidentu republiky jmenování a odvolávání členů vlády. Pro každý takový krok bude předseda vlády hledat podporu příslušně koaliční strany. Předseda příslušné koaliční strany podává návrhy na odvolání a jmenování člena vlády nominovaného za tuto stranu. Další postup o takovém návrhu podléhá dohodě předsedy vlády s předsedou příslušně strany.

4.
Za koaličně dohodnutý se má takový vládní návrh a takové usnesení vlády, které podpoří alespoň polovina z přítomných ministrů z každé koaliční strany.

5.
Smluvní strany se zavazují, že vládní návrhy zákonů
- státním rozpočtu
- daní a poplatcích, včetně zákonů na podporu jejich správy
- s výrazným dopadem do veřejných rozpočtů
- týkající se ochrany vlastnictví
- zásadní rozhodnutí týkající se zahraniční a obranné politiky státu
budou předloženy výlučně jako koaličně dohodnuté.

6. Nebude-li dosaženo koaliční dohody ve vládě, nastoupí mechanismy dohodovacího a smírčího řízení na úrovni K3 nebo K9 nebo Koaliční rady.

7. Smluvní strany se zavazují, že budou na půdě obou komor Parlamentu podporovat přijetí koaličních vládních návrhů zákonů. Pozměňovací nebo doplňující návrhy ke koaličním vládním návrhům zákonů podpoří smluvní strany v obou komorách Parlamentu jen po vzájemné dohodě. Současně se zavazují, že případné iniciativní návrhy zákonů a pozměňující návrhy předkládané poslanci a senátory koaličních klubů anebo připojeni se k iniciativě poslanců z jiných klubů budou předem konzultovány na úrovni předsedů klubů. Podmínkou pro jejich podporu bude dohoda smluvních stran. Není-li dohodnulo jinak, budou koaliční kluby při hlasováni respektovat koaličně dohodnuté stanovisko vlády. Nedodržení tohoto pravidla je považováno za porušení koaliční smlouvy, které může vést až k vypovězení koaliční smlouvy.

8. Smluvní strany se zavazují, že budou naplňovat programové prohlášení vlády a tuto koaliční dohodu a účinně spolupracovat na přípravě všech exekutivních i legislativních opatření zásadní povahy, která budou předem konzultovat. Proto se zavazují, že budou dodržovat následující koaliční mechanismy:

Jednáni zástupců koaliční stran
K3 - Schůzka předsedů koaličních stran
Předsedové se schází na požádání předsedy kterékoliv z nich, či na základě
požadavků dalších koaličních orgánů. Termín dohodnou předsedové, zápis se
zpravidla nepořizuje.

K9 - Schůzka zástupců vedení koaličních stran
Jednání svolává premiér zpravidla 1x za dva týdny. Delegaci koaliční strany tvoří předseda strany a dva další zástupci. Řeší aktuální i střednědobě úkoly. Přiměřeně řeší i personální záležitosti. Zápis se pořizuje.

Koaliční rada
Toto jednáni svolávají předsedové koaličních stran nejméně 2 x do roka. Delegaci koaliční strany tvoří předseda strany, místopředsedové strany, generální sekretář (tam, kde je členem nejužšího stranického grémia) a předsedové parlamentních klubů. Kromě aktuálních úkolů řeší i dlouhodobé úkoly a perspektivy společného vládnutí. Zápis se pořizuje. Závěry koaličního summitu jsou zveřejněny formou tiskové zprávy.

Spolupráce na úrovni Poslanecké sněmovny
K6 - Schůzka předsedů klubů + jednoho dalšího zástupce
Schází se pravidelně v úterý výborových a plenárních týdnů. Řeší aktuální úkoly související s programem schůze Poslanecké sněmovny, zabývají se i volbami jednotlivých parlamentních i neparlamentních orgánů. K6 je zodpovědná za udržení při všech důležitých hlasováních a volbách.

V průběhu jednáni Poslanecké sněmovny probíhají schůzky předsedů klubů kdykoliv na požádání.

K100 - Setkání všech koaličních poslanců
Schází se na požádání kterékoliv koaliční strany, zpravidla před důležitým hlasováním v Poslanecké sněmovně.

Senát
Ustanovení odstavce Spolupráce na úrovni Poslanecké sněmovny se pro Senát
použije přiměřeně.

Spolupráce odborných komisí
Odborné komise jednotlivých koaličních stran mezi sebou komunikuji především při přípravě nových legislativních aktivit. Scházejí se na vyžádáni kterékoliv koaliční strany.

Spolupráce ministrů s výbory
Ministři iniciuji zpravidla 2 x do roka neformální setkání s koaličními
poslanci příslušných výborů. Cílem je kromě řešeni odborných úkolů i
posílení koaliční komunikace (aby bez ohledu na stranickou příslušnost
vnímali ministra "jako svého" a naopak).

9. Bude-li kterákoli ze smluvních stran považovat některé z připravovaných legislativních nebo exekutivních aktů za věc zásadní povahy, má právo vyvolat o jejím řešení dohadovací nebo smírčí jednání.

10. Případné rozpory vyplývající z této smlouvy budou nejdříve řešeny dohadovacím nebo smírčím jednáním smluvních stran. Dohadovací jednání bude vedeno ohledně společného postupu smluvních strany ve věcech, které nebudou dostatečně řešeny programovým prohlášením vlády nebo touto koaliční smlouvou. Projednání sporné věci bude přerušeno do doby ukončení dohadovacího nebo smírčího jednání,
nejdéle však na dobu jednoho týdne.

IV. Závěrečná ustanovení
1. Porušení závazků uvedených v této koaliční smlouvě bude považováno za důvod k jednostrannému odstoupení od této smlouvy, nejdříve však po neúspěšném smírčím jednání smluvní stran.

2. Všechny změny, doplňky nebo zrušeni této smlouvy musí mít písemnou formu.

3. Tato smlouva byla vyhotovena ve třech vyhotoveních včetně tří příloh, které byly na důkaz souhlasu s jejím obsahem podepsány uvedenými zástupci koaličních politických stran a potvrzena usneseními poslaneckých klubů všech zúčastněných stran.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!