Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Tmavá pleť není „in“

Česko

Časopis Vogue Italia bojuje červencovým číslem proti diskriminaci černých modelek

LONDÝN V módním průmyslu je veřejným tajemstvím, že se černé modelky jen zřídkakdy objevují na přehlídkových molech, v časopisech a na billboardech. Podle zasvěcenců prý dostatečně neinspirují ženy k utrácení za módní hadříky, napsal britský list The Independent. S výjimkou Naomi Campbellové, která se letos objevila v jedné reklamě firmy Louis Vuitton, je obtížné najít na předním místě některého z magazínů byť jen jedinou černou modelku.

Carole Whiteová z modelingové agentury Premier Model Agency prý dostala castingové instrukce nařizující „žádné příslušníky etnických skupin“. „Podle časopisů se černé modelky neprodávají,“ dodává Whiteová.

„Módní a reklamní průmysl je nasáklý rasismem,“ tvrdí přední britský fotograf Nick Knight. „Stačí se rozhlédnout, kolik černých dívek je vidět v reklamách - prakticky žádná. Pokud jde o hlavní módní značky, nejsou tam téměř vůbec zastoupeny. Je to šokující a ohavné.“

Vinu za to připisuje Knight lidem stojícím v čele módního průmyslu. Zcela běžný je prý mezi nimi názor, že černé modelky „nejsou exkluzivní“ nebo že „neprodávají v Asii“.

Vogue vyhlašuje protiútok „Pokusil jsem se tuhle nerovnováhu zvrátit. Je nanejvýš důležité využívat černé manekýnky i manekýny z různých etnických skupin,“ prohlašuje. Protiútok proti rasismu teď přichází z nezvyklého zdroje: vlivného módního časopisu Vogue Italia. V červencovém vydání čtvrtletníku se objeví téměř výlučně černé modelky, jejichž snímky pořídil fotograf Steven Meisel.

„Používáme mnoho černošských modelek jako Iman, a nejen ty, které jsou právě v kurzu - spoustu dalších děvčat,“ řekla listu Franca Sozzaniová, šéfredaktorka časopisu Vogue Italia. Na otázku, proč se k něčemu takovému rozhodla, odpověděla: „Protože nikdo černé dívky nevyužívá. Vídám tolik krásných holek a ony si stěžují, že nemají dost práce.“

Sozzaniová připustila, že v některých oblastech v Itálii, kde je členem nové koalice xenofobní Liga severu v čele s nastupujícím premiérem Silviem Berlusconim, to nevyvolá velké nadšení. „Možná že v naší zemi to není ten nejlepší nápad. Ale mně je to jedno. Myslím, že když jim to není po chuti, není to můj problém, ale jejich,“ zdůraznila.

Podle Sarah Doukasové, generální ředitelky modelingové agentury Storm, ovládal spoustu etnických modelek, stylistů a vydavatelů po celá léta pocit rozčarování nad tím, že nemají tolik práce jako některé jejich bělošské kolegyně a kolegové. „Ale nedávno nastala změna, módní průmysl ovlivnila podpůrná mediální kampaň,“ dodává.

Autor:

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....