16. května 2018 7:26, aktualizováno  11:39 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Ťok zvažuje konec vládního angažmá, rozhodne se do konce týdne

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 21Diskuse
Ministr dopravy v demisi Dan Ťok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy v demisi Dan Ťok. | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) zvažuje konec vládního angažmá. Rozhodnutí oznámí do konce týdne. Novinářům to řekl při příchodu na pravidelné zasedání kabinetu, uvedl, že pokračovat se mu „nechce“. Za nedávnou kritikou z řad ČSSD cítí snahy ovlivnit výběr provozovatele mýtného. Výběrové řízení za miliardy zadané ministerstvem minulý týden zrušil antimonopolní úřad.

Dlouhodobé výhrady k tomu, jak Ťok vede resort, mají komunisté, kteří jednají o tiché podpoře vznikající druhé menšinové vlády šéfa ANO Andreje Babiše. V posledních dnech se přidali i možní staronoví koaliční partneři ANO, sociální demokraté.

„Já za tím cítím trošku mýtný tendr. Pokud chtějí na ministerstvu někoho, kdo se domluví přímo s Kapschem, tak jim to nabídnu,“ uvedl Ťok.

Společnost Kapsch je současným provozovatelem mýtného systému v Česku. Ministerstvo ale jako vítěze nynějšího tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll.

Antimonopolní úřad tvrdí, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí není pravomocné, ministerstvo dopravy se proti němu bude bránit. Nový mýtný systém má fungovat od ledna 2020 a podle Ťoka je jeho spuštění v ohrožení.

„Přiznám se, že přestože se udělalo spoustu dobré práce a bylo by dobře nějakou dokončit, tak se mi nechce,“ uvedl Ťok na dotaz, zda chce za takové situace pokračovat v nové vládní sestavě.

Premiér v demisi Andrej Babiš na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády nechtěl personální obsazení budoucí možné vlády nijak komentovat. Ťoka se zastal v souvislosti s mýtem. „Proto jsem i napsal dopis panu předsedovi antimonopolního úřadu, aby skutečně vnímal, že to co je vyčítáno ministerstvu dopravy jsou více méně formální záležitosti a nejsou to záležitosti zásadního charakteru,“ dodal Babiš.

Dosavadní Ťokovy práce si váží ministryně financí Alena Schillerová a ministr spravedlnosti Robert Pelikán (oba ANO). Zatímco Schillerovou Ťokova slova překvapila, Pelikán, který už oznámil odchod z politiky, novinářům řekl, že o Ťokově postoji ví. „Je to dobrý odborník, rozvážný a klidný. A člověk, který se nedá ovlivnit,“ konstatoval. Podle Schillerové ministerstvo pod Ťokovým vedením udělalo mnoho práce. Podle ní je třeba ocenit i diskutovanou opravu dálnice z Prahy na Brno, protože jde o první opravy po desítkách let.

Ostře ministra Ťoka kritizoval bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka  (KDU-ČSL), který v rozhovoru pro server Echo24 obvinil Ťokovy úředníky, že nadržují společnosti Kapsch. „Vrabci na střeše si cvrlikají, že někteří lidé na ministerstvu dopravy inklinují

Dan Ťok se proti Jurečkovým obviněním ohradil.„Jsou-li Vaše výroky míněny vážně, pak máte jistě konkrétní indicie, se kterými byste měl neprodleně seznámit veřejnost,“ vyzval Jurečku v otevřeném dopise. ke Kapschi. A ministr má zodpovědnost za své úředníky,“ zaútočil Jurečka.

Kdo je Dan Ťok ?

Dan Ťok se narodil v roce 1959 v Uherském Hradišti, je ženatý a má dvě dcery. Vystudoval fakultu strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.  Začínal v První brněnské strojírně, kde v letech 1983 až 1996 prošel řadou funkcí od konstruktéra, projektového manažera, ředitele divize až po generálního ředitele; v letech 1996 až 1999 byl generálním ředitelem společnosti ABB Energetické systémy, poté vedl tři roky českou a slovenskou pobočku koncernu Alstom; mezi roky 2003 až 2006 byl předsedou představenstva Jihomoravské plynárenské a poté dva roky vedl KKCG Industry miliardáře Karla Komárka; v letech 2008 až 2014 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva ve společnosti Skanska.

V prosinci 2014 byl jmenován jako nestraník za hnutí ANO ministrem dopravy v koaliční vládě Bohuslava Sobotky (ČSSD), když ve funkci nahradil Antonína Prachaře (ANO); ve volbách do Poslanecké sněmovny v říjnu 2017 byl lídrem kandidátky ANO v Karlovarském kraji, s počtem 5014 preferenčních hlasů byl zvolen poslancem.

Nejvýznamnější veřejnou zakázkou resortu je tendr na správu mýtného systému po roce 2019. Ministerstvo ho vyhlásilo v červnu 2017 a za vítěze vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. Letos počátkem května Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tendr zrušil. Rozhodl tak ze dvou důvodů - vedle neurčitosti některých podmínek zakázky se úřadu nelíbil ani způsob, jakým ministerstvo předávalo zadání jednotlivým uchazečům (na přepisovatelných flash discích). Ťok oznámil, že proti rozhodnutí podá rozklad, případně se bude bránit i u soudu.

Podle Ťoka se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýta, společnost Kapsch, neměl by čas na přípravu pro spuštění. O část flash disků s dokumentací k mýtné zakázce se nyní ministerstvo s antimonopolním úřadem soudí.

Ťok se dostal do sporu s provozovatel mýtného systému společností Kapsch, která mu letos v dubnu poslala předžalobní výzvu s požadavkem, aby se zdržel dalšího poškozování dobrého jména společnosti. Firma označila Ťokovy výroky směrem k ní za manipulativní a lživé a žádá omluvu. Reagovala tak mimo jiné na výzvu, aby ihned snížila náklady na provoz stávajícího systému.

Dopravní odborníci a profesní svazy v dopravě vyčítali Ťokovi postup při zajišťování fungování mýta po vypršení smlouvy s Kapschem i nedostatek připravených projektů, které by bylo možné okamžitě začít stavět. Pozitivně naopak hodnotili personální stabilizaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

V březnu 2015 informoval Český rozhlas o podezření z korupce v české pobočce Skansky. Podle informací rozhlasu bylo z této pobočky vyvedeno 100 milionů korun v roce 2011, tedy v době, kdy ji vedl Ťok. Peníze prý putovaly na úplatky do firmy, s níž Skanska spolupracovala na dostavbě silnice R7. Ťok podezření z korupce odmítl.

ČTK
  • 21Diskuse




Najdete na Lidovky.cz