Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

TOP 09 se nelíbí správce památek

Česko

PRAHA Lídrovi politické strany TOP 09 Karlu Schwarzenbergovi se nelíbí nový správce pražských památek. Podnikatelský záměr správcovské firmy ABL FM Services, která se od začátku srpna stará o nejvýznamnější památky v Praze, označuje za nedůvěryhodný. Napadená společnost se brání a vše označuje za předvolební boj.

Magistrátní organizace Pražská informační služba (PIS), která se dosud o mostecké věže, Petřínskou rozhlednu, Prašnou bránu, kostel sv. Mikuláše a Staroměstskou radnici starala, podepsala se společností ABL FM Services roční smlouvu. Firma se v ní zavázala, že bude ročně PIS platit 50 milionů korun, ponechá si za to příjem ze vstupného. Magistrát si od pronájmu soukromé firmě slibuje, že se jí podaří do Prahy v době hospodářské krize nalákat více turistů.

Schwarzenbergovi a dalším kritikům na firmě především vadí, že nemá zkušenosti s podobným podnikáním.

Dosud se zabývala především pořadatelskými a bezpečnostními službami. Zároveň je společnost podle médií napojena na politickou stranu Věci veřejné. Politické opozici z pražského magistrátu se zase nelíbí, že se do výběrového řízení přihlásila pouze jedna firma.

„Podnikatelský záměr společnosti ABL FM Services vyvolává mnoho pochybností a rozhodně nebudí důvěru,“ napsal Schwarzenberg. Proto pražský magistrát vyzval, aby smlouvu zrušil. Pokud tak neučiní, vyhrožuje legislativním řešením, které by zastupitelstvo přinutilo k zodpovědnému přístupu k jemu svěřeným památkám.

Generální ředitel ABL FM Services Vít Bárta se brání, že celý projekt firma konzultovala s historiky. Na jejich činnost podle něj navíc dohlíží kontroloři PIS. Schwarzenbergovu kritiku proto označuje za vtahování do politického boje. Řadě kritiků se také nelíbí způsob prezentace památek, který firma zvolila. Turisty do objektů lákají figuranti v kostýmech, ty ale podle některých neodpovídají době vzniku památek.

Pražský radní Milan Richter (ODS) ale projekt hájí. Podobná prezentace je podle něj běžná ve všech světových metropolích a turistům se takové atrakce líbí.

„Kvůli krizi musíme turistům nabídnout něco víc,“ vysvětlil Richter.

***

„Podnikatelský záměr společnosti ABL FM Services vyvolává mnoho pochybností.“

Autor: