Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Toyoda v Číně: Omlouváme se

Česko

Šéf automobilky Toyota zavítal po Spojených státech i do Číny. Zachraňuje pošramocenou pověst

PEKING/PRAHA „Přijel jsem, abych se vám omluvil.“ S těmito slovy objíždí prezident japonské automobilky Toyota Akio Toyoda hlavní světové trhy, aby „vyžehlil“ pošramocenou image automobilky. Včera se takto obrátil na majitele toyot v Číně.

Toyota byla nucena počátkem roku vyzvat miliony řidičů po celém světě, aby nechali své vozy zkontrolovat. Objevily se u nich totiž potíže s plynovým pedálem, který v několika případech zůstal stlačený u země, a ohrožoval tak bezpečnost jízdy.

Problémy ohrožovaly zhruba 8,5 milionu vozů, a Toyota tak musela jednorázově svolat do servisů vůbec největší počet řidičů. Do té doby nejzávažnější jednorázové svolávání řidičů do servisů provedly v roce 1996 americké automobilky Ford (7,9 milionu vozů) a General Motors (6,7 milionu vozů).

Ačkoliv v Číně muselo do servisů kvůli vadnému plynovému pedálu zavítat pouze kolem 75 tisíc toyot, šéf automobilky zemi navštívil krátce po své cestě do Spojených států. Tam musel situaci vysvětlovat kongresové vyšetřovací komisi. Setkal se také se zástupci spotřebitelských organizací a vybranými dealery vozů Toyota.

V Pekingu se Toyoda setkal s představiteli čínského úřadu pro kontrolu kvality a poté s novináři. „Automobilka Toyota klade otázky bezpečnosti vždy na první místo... Je důležité problémy neskrývat,“ přečetl s třesoucíma se rukama 53letý Toyoda - vnuk zakladatele automobilky - připravené prohlášení. S třesoucíma rukama chce Toyoda obnovit důvěru Číňanů Ruce se přitom Toyodovi netřásly náhodou. Obnovit důvěru Číňanů v toyoty je pro japonskou automobilku klíčové.

Čínský automobilový trh totiž roste i v době celosvětové hospodářské recese a v loňském roce co do objemu prodejů dokonce předstihl i do té doby vedoucí trh Spojených států.

Mnozí analytici, jako např. Jerry Huang ze šanghajské pobočky mezinárodní společnosti CSM Worldwide, ihned zdůraznili, že Toyodova návštěva v Pekingu měla za cíl spíše posílit pozici značky na čínském trhu.

Toyota hledá vhodné modely pro Čínu Toyotě totiž po letech nárůstu začala loni v porovnání s hlavními konkurenty - mezi které se řadí General Motors, Volkswagen či Ford -ztrácet. V Číně se loni prodalo 13,6 milionu nových automobilů a celkové prodeje narostly o 53 procent. Toyota přitom zaznamenala pouze 21procentní růst a prodala 709 tisíc vozů.

Její podíl na čínském trhu dosahoval zhruba 5 procent. V letošním roce plánuje Toyota prodat 800 tisíc automobilů, a navýšit tak svoje meziroční prodeje o 13 procent. Analytici přitom očekávají, že celý čínský automobilový trh poroste pouze o zhruba 10 procent.

Podle předběžných ukazatelů by Toyota mohla tento cíl naplnit. V prvních dvou měsících letošního roku rostly prodeje toyot v Číně v meziročním srovnání o 50 procent. Analytik Zhang Xin z pekingské společnosti Guotai Junan Securities připustil, že současné technické problémy některých modelů Toyoty mohou mít na čínské zákazníky pouze krátkodobý vliv. „V současnosti mají někteří zákazníci o toyotách pochybnosti, ale ty brzy vymizí,“ uvedl Zhang.

Klíčem pro úspěch Toyoty v Číně prý bude hlavně nabídka vhodných modelů. Analytici se totiž shodují, že Toyota v porovnání s konkurenty tahá za kratší konec hlavně kvůli tomu, že nabízí malé množství malých a cenově dostupných modelů, na které by se vztahovalo daňové zvýhodnění a čínské domácnosti by si je mohly dovolit.

Autor:

Rozdáváme ovocné pochoutky ZDARMA
Rozdáváme ovocné pochoutky ZDARMA

Ovoce, nebo čokoláda? Zapojte se do testování a ochutnejte oboje najednou! Šnek BOB přichází s novinkou v podobě ovocných pochoutek v čokoládě....