Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

TPCA věří v budoucnost malých aut

Česko

Loni najela kolínská automobilka TPCA na plný výkon s kapacitou 300 000 vozů ročně. Letos chce toto číslo překročit. Viceprezident divize výroby, Jiří Černý, plánuje v příštím roce zintenzivnit výrobu a překročit letošní výkon.

* LNV příštím roce plánujete vyrobit více automobilů než letos. O kolik?

To plánujeme. Ta změna bude v řádu několika procent. Snažíme se tu stávající technologii zintenzivnit. O ty autíčka je zájem, takže se jich snažíme vyrobit co nejvíce. Navíc v příštím roce budeme mít více pracovních dnů, díky svátkům, které připadnou na víkend.

* LN Jak zintenzivňujete výrobu?

Naše výrobní linka je projektována tak, že se zastaví v případě, že se zjistí nějaký problém a ten se pak řeší. Nicméně za ty tři roky zjišťujeme, že jsme schopni tu linku zastavovat méně, než konstruktéři v Japonsku předpokládali.

* LN Na kolik procent měla linka původně běžet a na kolik běží?

To původní očekávání bylo, že ta linka poběží na 90 procent. Myslím si, že přístí rok by to mohlo být asi o tři až pět procent nad tímto očekáváním.

* LN Jak si vysvětlujete to, že linka běží oproti předpokladu delší dobu bez přerušení?

Je to určitě daleko lepším zvládnutím výrobního procesu než ti kolegové očekávali.

* LN Připravuje vaše firma nový typ vozidla pro výrobu v ČR?

Určitě přijde čas na nové vozidlo. Automobilky to většinou dělají po šesti, sedmi letech výroby určitého modelu. Po šesti, sedmi letech od roku 2005 určitě přijde nějaká velká změna. Interně ten termín znám, ale nemohu vám ho říct.

* LN V poslední době stále sílí tlak na to, aby byl proces výroby ekologičtější. Jak se to projevuje v automobilovém průmyslu? Může to zpomalovat technologický vývoj?

V porovnání s ostatním průmyslem my při výrobě produkujeme menší množství skleníkových plynů. Vytvoříme jich méně než středně velká teplárna v okresním městě. Naše spotřeba energie je velice dobrá v porovnání s našimi konkurenty. Na výrobu jednoho auta potřebujeme přibližne 700kWh energií a to je už teď hodně málo. Letos jsme investovali 30 milionů do technologie, která využívá odpadní teplo. Tím ušetříme asi 300 až 320 MWh měsíčně. My tyto ekologické snahy nebereme jako nějaké ubližování, ale spíš jako výzvu a možnost ukázat, že jsme schopni snižovat spotřebu energie. Myslím, že to technologický vývoj zpomalovat nebude.

* LN Nejen výroba, ale i auta, která od vás odjíždí musí splňovat stále přísnější limity.

To určitě ano. Naše nynější výroba hodně předběhla dobu. To auto se vyvíjelo před pěti šesti lety a tvoří 104 gramů skleníkových plynů na jeden kilometr. Evropská unie nyní uvažuje o tom, že zavede limit v průměru 140 gramů. A já věřím tomu, že až nastane ta doba a my vyvineme další vozidlo, ochrana životního prostředí bude jistě jedním z bodů, které se ještě zlepší. I těch 100 gramů na kilometr se dá pokořit.

* LN Budou se v Čechách někdy vyrábět hybridní vozidla?

Nevím. Unás v nejbližší době určitě ne. Tvorba skleníkových plynů je vlastně přímým vyjádřením spotřeby pohonných homot. Hybridní vozy jsou efektivní v okamžiku, kdy se jedná o velky vůz. Ta naše auta spotřebují čtyři litry benzinu na sto kilometrů a je samozřejmě rozdíl, když šetříme 15 nebo 20 procent paliva ze čtyř litrů nebo z 15 nebo 20 litrů.

* LN Díky vysoké zaměstnanosti začínají mít firmy v Česku potíže se sháněním zaměstnanců. Jak jste na tom vy?

My máme podobné problémy jako všichni ostatní. Jsou dvě řešení tohoto problému. Jedno řešení, které se teď hodně propaguje a my do něj půjdeme jako všichni ostatní, a to je snaha zatraktivnit tu práci a udělat vše pro to, aby lidé neodcházeli. O druhém řešení se tolik nemluví, ale podle mě je daleko efektivnejší. Myslím, že my musíme jít hlavně tou cestou dohánění rozdílu v produktivitě práce mezi námi a západní Evropou. Ten rozdíl je v průměru mezi 30 až 40 procenty. V naší továrně ten rozdíl není tak velký, ale určitě je možné produktivitu ještě zvýšit.

* LN Poté, co Hyundai otevře svůj závod, situace se ještě zhorší. Budete hledat dělníky v zahraničí?

My už je tam hledáme. Agenturních pracovníků máme mezi šesti až deseti procenty z celkového počtu zaměstnanců. Polovina je ze Slovenska a polovina je z Polska. My víme, že se ten region vyčerpává. Polsko navíc v uplynulých měsících zaznamenalo obrovský odliv, kdy statisíce lidí odešlo pracovat do západní Evropy. Určitě budeme muset jít do jiných zemí.

* LN Už víte kam?

Máme takový zkrácený seznam, kde figurují balkánské země, jako je Rumunsko, Bulharsko. Je tam samozřejmě i Ukrajina, ale máme tam taky exotické země, jako je Mongolsko a Vietnam. Lidé z těchto zemí zde za minulého režimu pracovali a víme, že naši kolegové v průmyslu už tam vlastně jsou a ty lidi zaměstnávají. Určitě ale nepůjdeme přes deset procent.

* LN Myslíte, že je rozumné se soustředit na jedno odvětví tak, jak se Česká republika soustředí na automobilový průmysl? Není to moc velký risk?

Máte pravdu, je to risk. Na druhou stranu Evropa, kam my prodáváme auta, ta potřebuje ročně asi 15 milionů aut. Samozřejmě se může stát, že nastane nějaký obrovský problém, například dojde ropa. Ale dlouhodobě je ten trend stálý, takže si nemyslím, že ta naše navázanost na automobilový průmysl je problém. Navíc i kdyby nějaký takový problém přišel, tak my jsme na tom zase dobře, protože ta naše auta potřebují toho benzinu málo.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...