Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Tradice za rozumné peníze

Česko

Jeep Patriot se snaží nabídnout uhlazenost moderního SUV s charakterem klasického off-roadu. Jeho snad největší předností je ale nízká cena.

Rozvalen na pohodlných sedadlech sleduji cestu před sebou přes daleko přede mnou umístěné čelní sklo. Kdyby přístrojová deska nebyla tak hranatá, nebyla přede mnou vidět rovná kapota motoru a uprostřed volantu se na mě neleskl ikonický nápis Jeep, myslel bych si, že právě jedu v pohodlném velkoprostorovém autě. Není tomu tak, právě testuji kompaktní SUV se jménem Jeep Patriot.

Značka Jeep se rozhodla značně rozšířit své výrobní portfolio. Když se vysloví jméno Jeep, většina lidí si představí malé terénní auto ze seriálu M. A. S. H., ti znalejší možná jeho současnou civilní podobu se jménem Wrangler. Výrobní program této americké automobilky ale v současnosti čítá ne méně než šest modelů. Když nepočítáme stále poněkud spartánský Wrangler, jehož test jsme uveřejnili v příloze Auto loni na podzim, potom je právě testovaný Patriot druhým nejmenším modelem.

Kdybychom ho srovnali s konkurencí, zjistíme, že je menší než klasičtí zástupci segmentu kompaktních SUV třeba v podobě Nissanu X-Trail nebo Toyoty RAV4. Možná právě z tohoto důvodu mu Jeep dal velmi robustní a hranatý design, díky němuž působí jako mnohem větší vůz, než ve skutečnosti je. Po stránce designu je Patriot spíše konzervativní, nicméně kromě klasicky hranatých tvarů se mu automobilka snažila vtisknout také trochu sportovního střihu. Ten je patrný především z nízko posazeného masivního předního nárazníku. Příjemné posezení Svojí celkovou délkou je tento vůz sice spíše menší, nicméně za volantem budete mít úplně jiný pocit. Na předních místech je totiž prostoru dostatek. Pozice za volantem je velmi příjemná a nijak nevadilo, že volant byl nastavitelný pouze výškově. Posazem tento Jeep úspěšně maskoval, že se řadí mezi vozy SUV, i když zároveň tuto skutečnost neustále dával najevo kapotou motoru viditelnou zpoza volantu a hranatou přístrojovou deskou.

Samotná přístrojová deska vyrobená z tvrdých a ne příliš hodnotně působících materiálů sklízí ve vozech skupiny Chrysler často kritiku, nicméně v Jeepu Patriot jaksi nevadí a hodí se k jeho drsnějšímu charakteru. Svojí praktičností i přehledností nijak nevyčnívá a tvoří dobrý průměr.

V zadní části je prostoru o poznání méně. To platí jak pro místo pro cestující ve druhé řadě, tak pro zavazadlový prostor. Variabilitu vozu zvyšuje možnost sklopit sedadlo spolujezdce vpřed, a vytvořit tak spolu se sklopeným zadním sedadlem prostor pro převoz dlouhých předmětů. Tento prvek výbavy je standardem všech verzí.

Globální technika Jeep Patriot je po technické stránce dokonalou ukázkou globálního vozu. Jeho podvozek je totiž tvořen platformou, kterou v současnosti sdílejí modely skupiny Chrysler (například Dodge Caliber, Chrysler Sebring, Jeep Compass), stejně jako značky Mitsubishi (Outlander, Lancer). Díky tak širokému nasazení, které zlevní celkové náklady na vývoj, může být například zadní náprava víceprvková.

Díky tomu jsou jízdní vlastnosti kultivované a stabilní. Patriot má odpružení naladěno ani ne příliš komfortně, ale zároveň nijak zvlášť tvrdě. Jedná se o povedený kompromis pro běžné používání. Bylo proto překvapení, že se s tímto kompaktním Jeepem jezdilo poměrně příjemně i v terénu.

Jedná se ale o klasické SUV, takže se světlou výškou 20,5 cm, absencí redukce a k zemi sníženými nárazníky nelze očekávat nijak převratné terénní schopnosti. Možná není bez zajímavosti, že pro americký trh Jeep připravil skutečně terénní verzi, která tato omezení nemá. Nicméně pro Evropu se s ní nepočítá. Patriot má na českém trhu standardně pohon všech kol s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou. Ta při běžné jízdě pracuje samočinně. K dispozici je, podobně jako třeba u Nissanu X-Trail nebo Mitsubishi Outlander, možnost pevného sepnutí spojky, a tím simulace účinku závěru mezinápravového diferenciálu.

Benzinový motor a SUV?

Testu se podrobila verze se zážehovým čtyřválcem 2,4 litru s výkonem 170 koní. Je nesporné, že bude prodejními čísly zastíněna dvoulitrovým turbodieselem od Volkswagenu, nicméně nebylo by správné ji hned odsuzovat kvůli předpokládané vyšší spotřebě. Verze s motorem 2,4 l je o celých 80 kg lehčí než turbodiesel. Právě tento rozdíl způsobil, že Jeep Patriot se při běžné jízdě choval velmi svěže a lehce. Nezvykle ochotně reagoval na všechny podněty řízení a dodával automobilu nečekanou mrštnost. V této souvislosti potěšil také značný rejd Patriotu.

Motor vyvinutý ve spolupráci Chrysleru, Mitsubishi a Hyundai se ochotně vytáčel, nicméně bylo znát, že hlavně kvůli aerodynamickému odporu po překročení rychlosti 120 km/h působil spíše letargicky. Méně kultivovaný a těžší turbodiesel je dynamičtější, dražší a má nižší spotřebu. Benzinový Patriot na každých 100 km spotřeboval příznivých přibližně 10 l benzinu.

Jeep Patriot není dokonalý, zejména v testech německých motoristických časopisů hodnotících auta takřka výhradně prostřednictvím čísel by s mnoha konkurenty asi prohrál. Nicméně pocity z jízdy, které tohle auto dokázalo nabídnout jízdním projevem i svojí image, byly velmi příjemné. Na zastánce číselných údajů by mohl zapůsobit snad jen ceník, zde je totiž uvedeno, že základní verze tohoto vozu s obstojnou výbavou přijde jen na 689 tisíc korun.

Jeep Patriot 2,4L

Koncepce: 5místné pětidveřové SUV, motor vpředu napříč, připojitelný pohon 4x4, rozměry 4408x1785x1658 mm, rozvor 2635 mm, světlá výška 205 mm, pohot. hmot. 1460 kg, zav. prostor 334 l

Motor zážehový čtyřválec,

2359 cm3

Výkon 125 kW (170 k)/6000 min-1

Toč. moment 220 N.m/4500 min-1

Převodovka 5M

Zrychlení 0-100 km/h 10,7 s

Nejvyšší rychlost 180 km/h

Komb. spotřeba 8,7 l/100 km

Cena 689 000 Kč

Klady: příznivá cena, jízdní vlastnosti nejen v terénu, pohodlná pozice za volantem

Zápory: síla motoru ve vyšších rychlostech, kvalita některých materiálů uvnitř

Kdyby se na mě uprostřed volantu neleskl nápis Jeep, myslel bych si, že právě jedu v pohodlném velkoprostorovém autě

Autor: