Po nedávné tragické nehodě vedení společnosti tvrdilo, že se na jednokolejce nikdy nic nestalo. "Když jsem to slyšela, hodně jsem se rozzlobila. Není to pravda a já jsem svědek," řekla Petrovská s tím, že to byl hlavní důvod, proč se ozvala a připomněla nehodu švagrové.
Vedení dopravního podniku o události staré 39 let prý zatím nic oficiálně neví. "Snažíme se zjistit od historiků a pamětníků, zda k podobným incidentům v minulosti došlo," řekl František Kořínek, který je pověřen vedením společnosti. Dodal, že v té době byly všechny tratě mimo centrum Ostravy jednokolejné a nehoda se pravděpodobně stala na dnes už neexistujícím úseku trati linky číslo 5.
Vedení dopravního podniku o události staré 39 let zatím nic oficiálně neví. |
Poslední nehoda se na jednokolejce stala letos 11. dubna na úseku mezi zastávkami Vřesinská a Zátiší. Čtyřiadvacetiletý řidič jedné ze souprav Petr Hroch na trať vjel a nepočkal na křížení s protijedoucí tramvají. Bilance nehody byla tragická. Tři mrtví, 14 těžce zraněných a desítky lehce.
Policie řidiče, který minulý týden během výslechu připustil, že udělal chybu, obvinila z obecného ohrožení. Kriminalisté prošetřují i postup vedení dopravního podniku.
Řidička tramvaje před 39 lety udělala stejnou chybu jako Hroch. Nepočkala na křížení s protijedoucí tramvají. Vyjela na jednokolejku a když spatřila druhý stroj, už nestihla zabrzdit. "Zase se najde jeden viník. Už dávno se mělo něco udělat, vymyslet - signalizace a další věci," řekla Petrovská Českému rozhlasu Ostrava, který jako první v archívu spis k nehodě vypátral.
Řidička byla odsouzena, ale zachránila ji amnestie
Na nehodu své švagrově nyní s manželem Petrovská vzpomíná často. "Utrpěla otevřenou zlomeninu kotníku. Dlouho byla v nemocnici a vyšetřování se taky táhlo. Pamatuji si, že na Silvestra v roce 1973 k nám přišla s tím, že má nastoupit do výkonu trestu. Prosila manžela, aby to oznámil tchýni. Neměla sílu udělat to sama," uvedla Petrovská.
Podle prvního rozsudku řidička do vězení přitom neměla jít. Soud ji udělil podmíněný trest. "Vznikla ale velká škoda na socialistickém majetku. Bylo to 120.000 korun. Proto jí trest po odvolání zpřísnili," řekla. Dodala, že švagrová v opavské věznici ale dva roky nestrávila. "Zachránila ji amnestie. Myslím, že ji udělil prezident (Ludvík) Svoboda k výročí Vítězného února," vysvětlila Petrovská.
Řidička nejprve dostala podmínku, ale protože vznikla velká škoda na socialistickém majetku, tak jí trest zpřísnili. |
Po návratu domů už řidička u dopravního podniku nepracovala. Našla si místo dispečerky u záchranné služby. Nehoda, soud a vězení poznamenalo její život a vztahy k rodině. S matkou se údajně už nikdy nesmířila. "Když jsem viděla toho pána Hrocha, bylo mi ho líto. Taky jeho rodiny. Mladý kluk, který mohl žít normální život," řekla.
Pozastavuje se nad tím, že čtyři desítky let staré neštěstí nikoho nepřimělo k tomu, aby jednokolejnou trať lépe proti selhání lidského faktoru zajistil. Diví se i tomu, že to dopravní podnik neudělal ani loni, kdy kvůli chybě řidiče tramvaje proti sobě vyjely dvakrát. Naštěstí se ale nesrazily. "Zaměstnavatel má přece povinnost chránit své zaměstnance a taky cestující," zakončila Petrovská.
Postup dopravního podniku nyní zkoumá Drážní inspekce. Podle ní dopravce pochybil, když loňské události neřešil a do konce týdne zahájí správní řízení. V něm může udělit až desetimilionovou pokutu.