Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

Tramvaje topí jako na Sibiři. Nebo vůbec

Česko

PRAHA V centru Naděje se hromadí bezdomovci s podobným problémem. Mají popálenou zevní stranu lýtek. Kdo nebo co za to může? Paradoxně tramvaje, respektive jejich rozpálené topení pod sedačkami, kterého se bezdomovci ve spánku nevědomky dotýkají. Asi každý Pražan však zná i opačnou situaci, kdy v mrazu nastoupil do tramvaje a byla mu ještě větší zima než venku. Tramvaj totiž netopila. Vytápění pražských tramvají totiž funguje poměrně záludně. Každý typ topí jinak.

A navíc ani všechny klasické tramvaje typu T3 netopí stejně. U nejstarší verze T3 a novější T3M (121 tramvají) je topení pod sedačkami. Při prvním stupni vytápění (teplota 0-5 stupňů Celsia) jsou tak vyhřívány první tři sedačky. Při stupni druhém (pod nulou) topí všechny.

U verze T3SU (272 tramvají) je už ale topení v kanálech po boku vozu. „V zimě je v nich vedro. Mají silné topení, protože byly vyráběny na export do Ruska. Původně měly totiž jezdit na Sibiři, a ne v Praze,“ říká řidič tramvaje Antonín Dub. Záludné topení mají i kloubové tramvaje KT8. Ty chrlí teplo do vozu mřížkami u stropu. „V místech průduchů je vedro a lidem, kteří tu stojí, se přehřívají hlavy. Tam, kde průduchy nejsou, je naopak zima,“ říká řidič.

Autor:
Témata: Praha, Sibiř, Naděje, Rusko